Creditele de consum acordate de IFN-uri au crescut cu 10% in semestrul 1. Portretul romanului care se imprumuta
Institutiile financiare nebancare, membre ale Asociatiei Societatilor Financiare din Romania, au acordat in primul semestru din 2015 credite in valoare de 1,149 miliarde lei, in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Creditele destinate consumului personal reprezinta 91,9% din total, respectiv 1,056 miliarde lei, creditele industriale, 5,3% (60,5 milioane lei), iar creditele auto, 2,8% (32,5 milioane lei).
Creditele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) au scazut de la 49% la 48%, imprumuturile de nevoi personale detin o cota de 43%, avand o crestere cu 2%, iar creditele la POS au scazut de la 10% la 9%.
Creditele auto au fost destinate in proportie de 83% achizitiei de vehicule noi, in scadere cu 2% fata de aceeasi perioada din 2014, si in proportie de 17% achizitiei de vehicule second hand, cu o crestere de 2%.
Ca valoare finantata, creditele mai mari de 10.000 euro au crescut cu 3% fata de aceeasi perioada din 2014, iar cele intre 5.001 si 10.000 euro, cu 1%.
Creditele cu valori pana la maximum 1.000 euro si cele intre 1.001 si 5000 euro au inregistrat scaderi de 2% fata de valorile din iunie 2014.
In ceea ce priveste ponderea creditelor pe categorii de varsta ale debitorilor, pentru persoane peste 55 de ani a crescut de la 28% la 29%, intre 45 si 55 de ani a urcat de la 21% la 22%, iar pentru cei intre 25 si 35 de ani a crescut de la 19% la 20%.
Ponderea creditelor acordate persoanelor cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani si celor sub 25 de ani a inregistrat o scadere de 1%, respectiv 2%.
Din totalul finantarilor acordate in functie de gen si din punctul de vedere al situatiei civile a clientilor, 54% au fost credite pentru persoane de gen masculin si 46% pentru persoane de gen feminin. Dintre acestia, 63% au declarat ca sunt casatoriti, fata de 37% necasatoriti. Aceste valori s-au pastrat la un nivel constant in perioada analizata.
In functie de nivelul de educatie, ponderea creditelor acordate persoanelor cu studii elementare a crescut de la 13% la 15%, in pentru cei cu studii medii a scazut de la 52% la 50%. Pentru cei cu studii superioare s-a mentinut la 35%.
In functie de venitul net al clientilor IFN care au accesat un credit de consum, categoria de venituri cuprinse intre 501 si 1.000 lei reprezinta o pondere de 47%, cea intre 1.001 si 1.500 lei reprezinta o pondere de 24%, fiind urmata de veniturile intre 1.501 si 2.000 lei cu o pondere de 10%.
ALB reprezinta 78% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania si este membra a Federatiei Creditului de Consum din Europa - Eurofinas.