"Pe consumatorii care acceseaza asemenea site-uri, si sunt tot mai multi in ultima perioada, i-as sfatui ca, atunci cand intra pe un site si vad un produs pe care vor sa il cumpere, in primul si in primul rand sa se intereseze de seriozitatea site-ului si a celui care il wwwistreaza", a declarat la videochat-ul incont.ro presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Constantin Cerbulescu.

Apoi, "sa aiba in vedere informatiile legate de costurile reale ale produselor pe care le cumpara, pentru ca de multe ori pe site este trecut un pret, iar odata livrat, consumatorul se trezeste ca i se iau bani pentru transport, iar suma ajunge sa se dubleze fata de ce scria pe site", a adaugat Cerbulescu. 

De asemenea, clientul trebuie sa verifice daca exista diferente mari de preturi la acelasi produs pe mai multe site-uri, ceea ce ar trebui sa dea de gandit.

In plus, consumatorul trebuie sa acorde importanta modalitatii de returnare a produsului. Vanzatorul este obligat prin lege ca, in termen de 10 zile, sa primeasca inapoi produsul daca un client observa ca el nu corespunde cu ceea ce scria pe site din punctul de vedere al caracteristicilor tehnice.

De multe ori se intampla insa si ca la livrare clientul sa constate ca produsele au fost reparate, au defecte sau chiar nu functioneaza. Orice comerciant online este obligat sa accepte produsele inapoi in aceste 10 zile si sa afiseze pe site acest lucru.

In cazul cumpararii de produse de pe site-uri din strainatate, foarte mare atentie la toate detaliile (pret, data livrarii, costuri de livrare), altfel pot aparea surprize nu tocmai placute.

"Consumatorul sa solicite detalii vis-à-vis de durata de predare a produsului. Daca nu scrie pe site, e bine sa te informezi, pentru ca te poti trezi ca ai comandat produsul respectiv si el iti vine dupa un an sau doi. Si aici, foarte mare atentie la costurile suplimentare. Au fost cazuri cand produsul costa 100 de euro si consumatorul a mai fost nevoit sa dea inca 150 de euro pentru transport", a explicat seful ANPC.

Cum paza buna trece primejdia rea, clientul este sfatuit sa ceara foarte multe detalii si sa vada cat de serioase sunt aceste site-uri.

In ceea ce priveste magazinele, legal, produsele pot fi returnate in termen de 30 de zile, daca se constata un defect sau produsul nu se potriveste (in cazul hainelor, de pilda).

Pe de alta parte, legea garantiei prevede ca produsul, daca nu este in conformitate cu specificatiile, poate fi inlocuit sau consumatorului i se poate rambursa contravaloarea produsului, timp de doi ani de la momentul cumpararii. Bineinteles, exista si garantia producatorului, in sectorul auto spre exemplu, care poate ajunge si la 5 ani.

Citeste si: Totul despre drepturile cumparatorilor, cu seful ANPC, Constantin Cerbulescu!

Ai semnat un contract de leasing si te-ai razgandit? Poti renunta la el in 14 zile!