Versace, Maison Margiela și Moncler, made in România și Bulgaria. Țările din sud-estul Europei concurează cu China, Turcia și Africa la atragerea brandurilor de lux
Versace
Bulgaria, România şi alte ţări din regiunea Balcanilor au pus piciorul în piaţa produselor de lux, iar marile case de modă din Paris şi Milano îşi extind pe tăcute prezenţa în Europa de Sud-Est, în încercarea de a se adapta la ciclurile de viaţă mai rapide din industria modei, transmite Reuters, preluată de Agerpres.
De mult timp, mărcile mai accesibile produc genţi, eşarfe, haine şi încălţăminte în Europa de Sud-Est însă în ultima perioadă marjele de profit s-au diminuat pe măsură ce companiile din Balcani concurează cu China, Turcia şi, din ce în ce mai mult, cu Africa.
În schimb, sectorul de lux ar urma să crească cu 5% în acest an, ceea ce încurajează Europa de Sud-Est să îşi concentreze eforturile pe atragerea unor clienţi din zona de vârf.
"Pe segmentul de lux produci mai puţine obiecte, dar sunt mai profitabile şi acesta este motivul pentru care ne concentrăm pe ei", spune Miglena Hristova, a cărei uzină de la Ruse (Bulgaria) are 40 de angajaţi care produc articole de îmbrăcăminte.
Hristova a dezvăluit că solicitările şi comenzile venite de la mărcile de top sunt în creştere şi în consecinţă a fost nevoită să investească în echipamente specializate pentru a face faţă cererii. În plus, Hristova a făcut investiţii pentru a îmbunătăţi condiţiile de lucru pentru a-şi păstra angajaţii atraşi de salariile mai mari din alte ţări.
Pentru mărcile de lux, avantajul costurilor reduse oferit de ţările cu cele mai mici salarii din Uniunea Europeană nu este singurul factor de care sunt interesate. "Accesibilitatea şi proximitatea sunt doar două din criteriile utilizate de grup atunci când îşi alege furnizorii. Criteriile esenţiale sunt calitatea, fiabilitatea şi respectul codului de conduită al companiei", a precizat grupul italian de lux Armani, care a confirmat că are unii furnizori în Europa de Est.
Marile case de lux din Franţa şi Italia experimentează de mai mulţi an producţia în alte ţări însă de cele mai multe ori era vorba de produse de bază precum tricourile de marcă. Însă, în ultima perioadă, a crescut nevoia unor produse executate rapid şi la standarde.
"Ai nevoie de producători diferiţi, mai multe capacităţi cu perioade de execuţie mai scurte. De acest lucru profită producătorii locali din Europa de Sud-Est", susţine Achim Berg, analist la firma de consultanţă McKinsey.
Producătorul italian de haine Moncler a investit aproximativ cinci milioane de euro pentru a deschide propria sa uzină în România, în 2016. În prezent, această uzină este responsabilă pentru 20% din producţia de geci de tip puffer şi va fi de asemenea un centru de cercetare şi dezvoltare, a declarat directorul Moncler, Remo Ruffini.
Mihai Tincu, care deţine unul din cei mai mari producători de îmbrăcăminte din România, Rapsodia Conf, spune că firmele de lux îi livrează materialele pe care le asamblează, iar comenzile sunt în creştere, menţinând firme precum Prada şi Maison Margiela. Firma italiană Prada a refuzat să confirme acest lucru, în timp ce casa de modă franceză Maison Margiela a informat că 90% din produsele sale sunt realizate în Italia iar restul în alte părţi, inclusiv în România.
Tincu susţine că nu este singurul care lucrează pe segmentul produselor de lux. "Sunt alte unităţi de producţie mai mici în judeţul Botoşani care produc totul, de la tricouri la costume, pentru marile case de lux", spune Mihai Tincu.
Exporturile de articole de îmbrăcăminte au crescut puternic în România şi Bulgaria timp de mai mulţi ani, însă presiunile pe partea de costuri încep să apară. Potrivit datelor Eurostat, anul trecut România a exportat articole de îmbrăcăminte în valoare de 2,6 miliarde euro în timp ce în cazul Bulgariei exporturile s-au ridicat la 1,5 miliarde euro.
Preşedintele Asociaţiei producătorilor şi exportatorilor de îmbrăcăminte şi textile din Bulgaria, Radina Bankova, spune că salariile au devenit mai puţin competitive, o problemă pentru industria de textile din întreaga Europă. În primele şase luni ale anului trecut, 4.000 de oameni au ieşit din acest sector, în care mai lucrează aproximativ 88.000 de angajaţi, jumătate comparativ cu situaţia din urmă cu un deceniu. "Este denumită industrie uşoară dar nu este uşoară deloc. Este nevoie de oameni cu foarte multe abilităţi. Iar oamenii cu abilităţile necesare se apropie de vârsta de pensie", spune Radina Bankova. Aceasta a menţionat Armani, Versace şi Hugo Boss printre companiile care produc în Bulgaria.
Versace a recunoscut că o parte din produsele din colecţiile sale Versus şi Versace Collection sunt produse prin intermediul unor furnizori din ţări precum Bulgaria şi România. La rândul său, Hugo Boss a spus că lucrează cu şase furnizori din Bulgaria.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS