Cel supranumit „regele bijuteriilor cu diamante colorate” si-a adus in Capitala cea mai noua colectie, evaluata la aproape trei milioane de euro.

Lazar Marcovici, pe numele sau real, s-a nascut la Bacau in 1947, acolo unde a locuit impreuna cu familia pana in clasa a X-a. Tatal sau bucatar, iar mama gospodina au decis in 1963 sa plece cu totii in Germania, unde s-au si stabilit. „Eram un copil, aveam 16 ani. Am plecat cu parintii, am emigrat”, a povestit Gianni Lazzaro intr-un interviu acordat incont.ro. Terminase Scoala de Arta Populara din Bacau, dar voia sa mai studieze ceva. „De ce simteam asta? Nu stiu, nu am nicio explicatie.” La 21 de ani, romanul a fost admis la Academia de Arte, sectia design, din Dusseldorf, Germania. In timpul studentiei, artistul s-a intretinut singur, cantand intr-o orchestra locala.

In 1974 s-a hotarat sa se ocupe de ceea ce-i placea cel mai mult: sa creeze bijuterii. „M-am nascut cu talentul asta. Eu creez tot timpul, din orice”, marturiseste bijutierul. Intrebat ce anume il inspira atunci cand da forma accesoriilor inzestrate cu diamante multicolore, safire, smaralde ori rubine, Lazzaro raspunde: „Eu am o obsesie: nu vreau sa creez o copie, ceva ce a mai fost facut. Caut tot timpul sa fac ceva nou, sa fie autentic. Sa nu zica nimeni <<Pe asta a copiat-o de la X>>. Imi place sa folosesc culori, pietre naturale. Tot timpul cautam sa cream efecte vizuale noi, ne jucam cu formele si culorile.”

Si-a incercat norocul deschizandu-si si o galerie de arta, insa lucrurile n-au mers asa cum isi propusese. La scurt timp s-a decis sa se ocupe exclusiv de bijuterii. A pornit ceea ce astazi numeste „o afacere de familie”. La inceput singur, apoi ajutat de cativa specialisti despre care a inteles ca are nevoie pentru a-si dezvolta businessul.

„Am pornit-o de la zero. Nu a avut niciun asociat la inceput. Nu vine nimeni sa-ti spuna <<uite, ti-am adus 20 de milioane, vreau sa te ajut. Daca as fi avut un asociat, poate mergeam mult mai usor. Noi ne-am dezvoltat incetul cu incetul, prin puterea noastra de creatie”, spune artistul.

Astazi, Gianni Lazzaro este un business de familie la care lucreaza 20 de angajati, bijutierul si sotia sa. „Eu nu ma ocup de partea de management. Asta a fost cel mai mare noroc al meu, atunci cand am cunoscut-o pe sotia mea. Eu nu sunt capabil sa lucrez cu cifre. Ea face totul din punctul asta de vedere”, spune acesta zambind.

„Suntem un business de manufactura. Avem nevoie doar de lucratori foarte bine calificati. Nu avem niciun magazin. Suntem o manufactura care expune in galerii din Moscova, Australia, New York si asa mai departe. La expozitii ori targuri lucram cu clienti din toata lumea. Lucram in colaborare cu alte magazine.”

Lazzaro are trei copii, insa niciunul nu este implicat in afacere.


O colectie evaluata la trei milioane de euro

Cel supranumit „regele bijuteriilor cu diamante colorate” si-a prezentat, marti, la Bucuresti noua sa colectie, expusa in incinta Galeriilor Sabion din magazinul Cocor. „Back to nature” cuprinde insa un spectru larg de piese - coliere, pandantive, bratari, inele si brose decorate cu diamante cognac, safire, smaralde, rubine, onix negru, quartz roz, cristopaz, ametist, citrin Madera, agat alb, turmaline sau calcedonii. „Sunt bijuterii create pentru a fi purtate cu gratie si eleganta. Singura limita este data de factorul practic al bijuteriei. Nu exista alte bariere. Sunt mii de culori: ale pamantului, ale aerului, ale focului si ale apei”, adauga creatorul colectiei.

„Maestrul culorilor” foloseste mult aur alb si rose, precum si o paleta larga de pietre pretioase si naturale. Creatiile sale sunt evaluate la „aproximativ 3-4 milioane de euro”, potrivit lui Claudiu Bologa, directorului general al Casei de Bijuterii Sabion.

95% din bijuteriile create de Lazzaro se adreseaza publicului feminin. „Sa-ti spun si de ce, ca sa ai o imagine mai clara a lucrurilor. Creatiile pentru barbati sunt limitate. Ce poate sa-si cumpere un barbat? Niste butoni, poate-poate o bratara ori un inel. Hai si un ac de cravata. Dar apoi s-a terminat”, spune artistul.

„Colectia aceasta se adreseaza celor care le place sa se imbrace elegant, sa iasa in oras, la teatru, la concerte”, sustine directorul Sabion.

„Back to nature” va fi prezentata in aceasta aseara de Andreea Marin Banica, in cadrul unui vernisaj organizat in Galeriile Sabion din magazinul Cocor. Preturile bijuteriilor incep de la 1.000 de euro si pot ajunge pana la sute de mii, in functie de model, complexitate si valoarea pietrelor incorporate. „Exista o gama care incepe la 1.000 de euro. Nu exista nicio limita, poate ajunge la oricat”, spune creatorul acestei colectii.

Vedeta expozitiei consta intr-un set alcatuit din colier, bratara si cercei, decorat cu 625 de diamante incolore cu o greutate de 15,25 de carate si peste 240 de safire multicolore, cu o greutate de 233,38 de carate. Pretul setului depaseste 150.000 de euro.


Primii clienti n-au intarziat sa apara. „Avem in jur de 6-7 comenzi”


„Pana in prezent avem deja in jur de 6-7 comenzi. Pe piata din Europa si din intreaga lumea au scazut vanzarile. La noi, in Romania au crescut vanzarile de bijuterii de lux”, marturiseste Bologa.

Bijuteriile create de Gianni Lazzaro pot fi achizitionate din magazinul Sabion, unic distribuitor al colectiei in Romania. „Il cunoastem de ceva timp pe Gianni Lazzaro, cunoastem familia dansului. Are o afacere de familie, a fost un fel de mentor pentru noi. Este o onoare sa aducem in fata romanilor pe unul dintre cei mai cunoscuti bijutieri ai lumii, care nu a uitat niciodata de unde a plecat. Bijuteriile lui sunt altfel prelucrate din punct de vedere al calitatii. Lazzaro are o echipa de specialisti, are relatii in toata lumea, cauta pietre naturale cu mare atentie, e altceva decat se gaseste pe piata”, a declarat pentru incont.ro Claudiu Bologa, directorul general al Sabion.


"Trebuie sa diferentiem marfa de aur de bijuteriile de arta"

Nu este pentru prima data cand romanul expune in tara natala. Lazzaro marturiseste: „M-am intors tot timpul aici, am vizitat, am revazut scoala, gradinita in care am crescut”. Referitor la tendintele in domeniu, artistul este de parere ca: „Totul se schimba in raport cu timpul. Daca in urma cu 10 ani lumea se interesa de niste lucruri mici, light, acum a inceput sa vada calitatea, sa vada creatia. Trebuie sa diferentiem marfa de aur de bijuteriile de arta. Noi nu vrem sa cream doar un lucru de arta, ci sa fie si portabil, sa poata fi utilizat. In afara de frumusete, trebuie sa fie practic. De exemplu, un inel. Oricat de extravagant ar fi, trebuie sa poata fi purtat. In caz contrar, da, facem un lucru artistic, dar care nu are nicio utilitate.”


Asteptarile vizavi de piata din Romania

Intrebat despre asteptarile sale privind expozitia din Bucuresti, Lazzaro spune ca vrea ca „lumea sa vada diferentele dintre bijuterii.” Cat despre public, artisul este de parere ca tinteste un target de mijloc, desi operele sale ajung la preturi de sute de mii de euro. „Exista si un public mai sus pozitionat, dar nu putem sa tintim atat de sus. Si asta pentru ca nu avem puterea financiara. Daca tintim prea sus, nu mai putem expune doar in galerii, ci in propriile magazine, pentru a ajunge direct la public. Si ca sa expun direct publicului, trebuie sa abandonez manufactura”, spune bijutierul stabilit in Germania.

Artistul spera ca dupa turbulentele comerciale manifestate de prin 2009, lucrurile sa se linisteasca. ”Prosperitatea vine in general intr-o atmosfera linistita. Pe timp de turbulente, totul cade”. Inainte de criza, romanul ajunsese la 30 de angajati, dar efectele economice s-au facut simtite imediat. Vanzarile i-au fost afectate cu pana la 50%. „Am redus numarul de angajati in raport cu timpurile”, spune el.

In prezent, brandul Gianni Lazzaro este prezentat la cele mai mari expozitii de bijuterii din Laipzig, Bvasel, Vicentza, Hong Kong si Las Vegas. Totodata, acesta se gaseste in orase precum Milano, Moscova, Kiev, Barcelona, Viena, Paris, Geneva sau Dubai.

De asemenea, romanul a creat timp de trei ani consecutivi trofeul festivalului din Baltica pentru nume precum Pierre Richard, Nikita Mihalkov sau Gina Lolobrigida. Creatorul se lauda cu cliente celebre ca Sophia Loren si Heidi Klum.

Casa de Bijuterii Sabion este prezenta pe piata romaneasca din 1998. La ora actuala, compania detine 14 magazine si o galerie in Cocor Store, ales drept cel mai frumos magazin din lume in cadrul competitiei Association for Retail Environments (ARE) Design Award, care recompenseaza anual cele mai bune concepte in materie de design din domeniul retailului.