Directorul general al Tarom, Christian Heinzmann, a fost revocat si inlocuit cu directorul financiar al companiei. Operatorul de stat a platit 1 mil. dolari despagubiri pentru intarzieri
Consiliul de Administratie al Tarom i-a revocat, luni seara, pe Christian Heinzmann, din functia de director general al operatorului aerian, locul acestuia fiind ocupat interimar de Gabriel Stroe, directorul financiar al companiei, informeaza Agerpres.
De asemenea, pozitia de deputy CEO interimar i-a revenit lui Florin Susanu, director Operatiuni Zbor, pilot instructor.
Consiliul de Administratie al Tarom s-a reunit luni seara pentru a analiza activitatea de management a directorului general al companiei, Christian Heinzmann, dupa ce acesta ''a pierdut" functia de accountable manager, incepand cu data de 22 martie.
"Consiliul de Administratie m-a informat, analizand raportul de la Autoritatea Aeronautica, ca au constatat suspendarea directorului general din functia de accountable manager, ceea ce inseamna, practic, managerul responsabil. Dupa regulile aviatiei, acest manager trebuia sa asigure resursele financiare si pe cele de personal pentru indeplinirea misiunii companiei. Termenul pe care l-a dat Autoritatea Aeronautica este 22 (martie - n. r.). Deci, pana atunci, directorul general inca detine aceasta functie, dar, cu aceasta data, cu data de 22, nu va mai putea sa o indeplineasca", a anuntat, vineri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
Seful de la Transporturi a facut referire, in conferinta de presa, la o parte dintre deficientele constatate, precum nerealizarea bugetului de venituri si cheltuieli, dar si problemele identificate la nivel de resurse umane, unde 25% din personalul tehnic a avut concedii medicale in 2015, ceea ce insumeaza un numar de 1.500 de zile.
"In loc sa aiba 8 milioane (lei - n. r.) pierderi la sfarsitul anului trecut, asa cum isi asumasera prin contracte si prin planul de management, au avut 41 de milioane. Este inadmisibil in conditiile in care pe piata europeana pretul kerosenului a scazut anul trecut in mod spectaculos, creand un avantaj - dupa cum a fost documentat - de 80 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, in acest moment, daca nu am fi avut acest avantaj, am fi avut un dezastru, o pierdere de 120 de milioane. Oricum, nu este foarte bine ca in loc de 8 milioane sa fie 41 de milioane pierdere. Mai sunt si aspectele care au fost constatate si transmise mie si de Corpul de Control, dar si de analiza CA. Este vorba despre problemele la nivelul resurselor umane. Peste 25% din personalul tehnic de la Tarom a inregistrat concedii medicale. Este o cifra pe care nu am vazut-o in nicio companie de stat sau privata, din cate am analizat pana in prezent. Este vorba despre 1.500 de zile in care acest personal a fost in concediu medical. Va dati seama si pentru partea de ore suplimentare ce inseamna toata aceasta indisciplina la nivelul resurselor umane. Acest lucru nu poate continua", a subliniat Dan Costescu.
Intrebat de jurnalisti despre nivelul salariului pe care il primeste directorul general al Tarom, ministrul Transporturilor a spus ca este vorba despre circa 14.000 de euro.
Deficiente grave in activitatea Tarom
Potrivit raportului Corpului de Control al ministrului Transporturilor, publicat luni, compania Tarom a inregistrat, in ultimii doi ani, mai multe deficiente tehnice si administrative, care au determinat un numar foarte mare de curse anulate sau intarziate, cu consecinte negative asupra bugetului companiei, constand inclusiv in plata unor despagubiri in valoare de aproximativ un milion de dolari.
Principalele deficiente constatate sunt: nerealizarea indicatorilor prevazuti in Bugetul de Venituri si Cheltuieli aprobat pentru anii 2014, 2015, in sensul inregistrarii unor pierderi mai mari fata de nivelul estimat, nerespectarea prevederilor Codului Muncii si ale Regulamentului Intern in ceea ce priveste intocmirea pontajelor si evidenta prezentei personalului Directiei Tehnice, nerespectarea procedurilor de angajare / recrutare, implementate la nivelul companiei si neangajarea de personal corespunzator numarului si specializarii personalului plecat din companie (ca urmare a iesirii la pensie si plecari voluntare).
Potrivit documentului citat, teoretic indicatorii prevazuti in Bugetul de venituri si cheltuieli (BVC) au fost realizati in anul 2014 si nerealizati in 2015, insa, daca nu se tine cont de evolutia favorabila a pretului petrolului, se constata ca practic pierderile au crescut. Astfel, in anul 2014, nivelul pierderilor aprobat prin BVC s-a cifrat la 116,8 milioane de lei iar pierderile raportate au fost de 110,16 milioane de lei insa, in conditiile mentinerii pretului petrolului luat in calcul la fundamentarea BVC, pierderile au fost de 198,11 milioane de lei. La fel, in 2015, desi pierderile aprobate prin BVC s-au cifrat la circa 8,24 milioane de lei, compania a inregistrat pierderi de 41,28 milioane de lei, iar avand in vedere pretul petrolului pierderile reale au fost de 128,53 milioane de lei.
Raportul intocmit de Corpul de Control al ministrului Transporturilor precizeaza si faptul ca Bugetul companiei nu a fost fundamentat pe baze reale in conditiile in care, desi se cunostea ca la sfarsitul anului 2015 o aeronava detinuta in leasing de Tarom va fi returnata proprietarului iar acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevazute in buget decat la un nivel mai mic.
"Pe langa acestea au mai fost si alte cheltuieli neprevazute in bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depasirea subcapitolului "Alte cheltuieli de exploatare" cu suma de 68.599.520 lei", se arata in documentul transmis de Ministerul Transporturilor, citat de Agerpres.
Referitor la nerespectarea Codului Muncii si a Regulamentului intern, autoritatile au constat ca situatia reala a orelor lucrate nu este reflectata de condicile de prezenta, care nu sunt semnate si in care nu se mentioneaza nimic in cazul lipsei personalului. In plus, foile colective de prezenta (pontajele) pentru personalul care lucreaza in ture evidentiaza orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferenta programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui numar mult mai mare de ore suplimentare.
Pe de alta parte, la angajare erau oferite salarii discriminatorii raportat la nivelul salariilor celorlalti salariati Tarom fara a se tine cont de nivelul si responsabilitatile postului si nici de nivelul de salarizare existent in companie pentru posturi similare. In plus, a fost constatata neangajarea de personal corespunzator numarului si specializarii personalului plecat din companie.
Alte probleme constatate la operatorul aerian national vizeaza Planul de management intocmit de directorul general, din care nu au fost implementate toate masurile. Raportul aminteste, in acest sens faptul ca pana in prezent nu a fost implementata grila de salarizare unica la nivelul companiei cu toate ca aceasta actiune era prevazuta in Planul de management pentru trimestrul 2 din 2013.
Totodata, autoritatile de control au constatat ca, din ratiuni economice, sectia de intretinere de linie Airbus/ATR a functionat in anii 2014 si 2015 fara un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese si componente efectuandu-se in regim de urgenta ceea ce a condus la achitarea unor preturi mult mai mari fata de normal.