Retelele de socializare creeaza oportunitati, dar produc o multime de probleme. Avantajele si dezavantajele unui "perete comun" in business
Afacerile de astazi par sa se promoveze foarte bine in social-media. Firmele din industrie, dar si bancile au ajuns sa detina conturi pe site-uri de socializare precum Facebook, Twitter sau LinkedIn, din dorinta de a se face cunoscute si de a atrage potentiali clienti. Retelele profita din plin de acest lucru. De exemplu, Mark Zuckerberg, cofondator al celei mai mari retele de socializare din lume (peste 800 milioane de utilizatori), cauta sa stranga cele 10 miliarde de dolari pentru listarea la bursa, eveniment ce urmeaza sa aiba loc in 2012.
O conferinta recenta din Madrid, tinuta de Bankinter Foundation of Innovation, a starnit entuziasmul celor prezenti in sala, scrie The Economist. Cyber-expertii prezenti la eveniment au explicat ca “tehnologiile sociale” nu numai ca permit oamenilor sa-si exprime liber ideile si reunesc diverse cercuri de prieteni ori cunostinte, ci sunt cele mai puternice tehnologii realizate pana acum. Motivatia specialistilor a fost urmatoarea: ele pot fi rapid supradimensionate, interconectate si raspandite catre zeci de milioane de clienti. Sa nu mai punem la socoteala faptul ca pot fi accesate de oriunde de pe glob.
Retelele sociale, cea mai importanta revolutie tehnologica dupa Internet
Doua miliarde de persoane sunt deja interconectate online, subliniaza publicatia britanica de business. Site-urile de vanzari online ating cifre de afaceri anuale de peste opt trilioane de dolari. Acestea fiind spuse, IT-istii considera retelele de socializare cea mai mai importanta revolutie tehnologica dupa aparitia Internetului.
Principalul avantaj al tehnologiilor sociale, sustin sustinatorii acestor business-uri, il constituie faptul ca ele darama barierele dintre companii si consumatorii lor. Le permit intreprinderilor sa afle, in timp real, dorintele consumatorilor, ceea ce-si doresc de la produsele/serviciile respective, dar si minusurile firmelor. In acest mod, companiile pot raspunde mult mai rapid si mai eficient clientilor.
Problemele care apar tin tocmai de aceasta avalansa de informatii din exterior, sustin firmele de consultanta. Angajatii companiilor care urmaresc feedback-ul prin intermediul retelelor social media marturisesc ca, uneori, se simt sufocati de datele pe care le primesc si nu reusesc sa le interpreteze in totalitate. Mai mult, “potopul de date” este prognozat ca va creste de 40 de ori pana in 2020, subliniaza The Economist.
Social media apropie consumatorii de produsele companiilor. Cat e de adevarat?
Multe firme sunt de parere ca folosind site-urile sociale isi vor imbunatati relatiile cu clientii. Este, insa, acest lucru adevarat in totalitate? Branduri precum Ford sau PepsiCo folosesc tehnologiile sociale pentru a-si manifesta influenta asupra consumatorilor, iar campaniile de marketing pe care le desfasoara sa aiba impact asupra unui numar cat mai mare de clienti. Cateva dintre cele mai de succes companii din sectorul IT, precum Apple, Google sau Microsoft, pastreaza insa secretele vizavi de urmatoarele lansari de produse, chiar pe internet.
Cyber-specialistii vorbesc si despre efectele anumitor manifestari, miscari ori revolutii, care au luat nastere prin retelele sociale, dar si despre modul in care online-ul ajuta antreprenorii sa se formeze, sa se dezvolte, si-n final sa aiba succes. IT-istii considera ca in general, tehnologiile perturbatoare pot reconstrui afacerile care au intrat intr-un con de umbra. De pilda, Facebook le-ar putea permite companiilor sa-si construiasca anunturile si reclamele cu mai multa acuratete. Firmele au inceput deja sa foloseasca diverse instrumente de networking social, precum Yammer sau Cahtter, care stimuleaza colaborarea, talentul si economiseste timp pierdut cu e-mailuri.
Pe de alta parte, folosirea site-urilor sociale in cazul companiilor in care este adoptat un management traditional, poate fi mai dificila. Cele mai multe opinii despre social media ignora insa un adevar, scrie publicatia britanica. Si anume, ca valoarea lucrurilor este in mare masura determinata de raritatea lor. De exemplu, cu cat trimiti un tweet catre un numar mai mare de persoane, cu atat mai putini oameni ii vor acorda importanta. Cu cat vei transforma mai multe cunostinte in “prieteni”, cu atat se va pierde semnificatia acestui cuvant.
Pentru purtatorii de cuvant, PR-isti sau speakeri, noua lume tehnologica va fi una extrem de costisitoare. Companiile se vor vedea nevoite sa investeasca in mai multe canale media pentru a atrage atentia aceluiasi public (din punct de vedere cantitativ). Firmele din diverse sectoare de activitate vor avea nevoie de mai multe filtre: editori, analisti, manageri etc, pentru a reusi sa extraga esentialul informatiilor dintr-o furtuna de zgomot. Acestea fiind spuse, cat de benefice se vor dovedi a fi, pana la urma, retelele sociale, business-urilor?
Citeste si:
Comisia Europeana: 9 state UE au prelungit restrictiile de munca pentru romani
Adevarata arma de distrugere in masa pe care Iranul o detine