Noua moneda de schimb a lumii. Cat valoreaza pentru guverne si companii datele pe care le publicam online
Identitatea digitala a cetatenilor din Europa a fost evaluata la 315 miliarde de euro in 2011, noteaza portalul New Europe.
Intr-o lume in care oamenii isi publica informatiile pe diverse platforme online, datele personale tind sa devina noua moneda de schimb.
Studiul condus de Boston Consulting Group, denumit “Valoarea identitatii noastre digitale”, reprezinta una din primele incercari de a analiza si cuantifica felul in care datele personale sunt exploatate de catre companii si guverne.
Datorita cresterii fulminante a social media, identitatea digitala, adica suma tuturor informatiilor personale facute publice in online, a devenit foarte usor de urmarit si de valorificat. Cercetarea s-a desfasurat in Germania, Olanda si Polonia, acoperind un numar de 3.000 de subiecti.
Concluzia: oamenii sunt tot mai precauti cu privire la datele pe care le publica. Potrivit raportului, 88% dintre persoanele care desfasoara activitati online isi simt amenintat dreptul la intimitate si numai 30% dintre consumatori stiu cine sunt cei care le colecteaza datele si cu ce scop. Acestea joaca un rol important in dezvoltarea organizatiilor, atat din sectorul public, cat si din cel privat, contribuind la o crestere anuala de 22%, adica echivalentul a 330 miliarde de euro, pana in 2020.
"“Folosirea datelor personale si a identitatii digitale poate fi cheia cresterii economice in Europa, cu un potential de crestere a PIB-ului de 8% pana in 2020", e de parere John Rose, partener in cadrul BCG si autor al studiului.
"Ar trebui sa fim toti atenti la ce publica oamenii pe Facebook. Tehnologia actuala ne permite sa extragem aceste informatii si sa realizam o structura pe care o putem manipula", a adaugat acesta.
Colectarea datelor a devenit o problema controversata in Europa, autoritatile aratandu-se ingrijorate de modul in care companii mari ca Google si Facebook folosesc aceste informatii in modelul lor de business. Mai mult, unele firme de telefonie mobila, precum Telefonica, vand aceste informatii unor terte parti.
John Rose atrage insa atentia ca politicile companiilor trebuie sa fie clare, transparente, sigure si sa puna consumatorul pe primul plan, dandu-i control asupra datelor.
"Oportunitatile pe care le ofera partajarea datelor sunt enorme, dar acestea se vor dovedi cu adevarat valoroase doar daca sunt folosite intr-un mod responsabil si transparent", a explicat Manuel Kohnstamm, sef al politicilor de securitate de la compania de cablu Liberty Global.
"Este esential ca industria sa preia controlul si sa stabileasca o platforma securizata pentru toate datele, altfel o mare parte dintre consumatori va fi pierduta", a concluzionat acesta.