Manescu: "Nu cred ca GFR avea toti banii pentru CFR Marfa. Transporturile nu au inapoiat garantia de 10 milioane de euro"
Ramona Manescu. Sursa foto: Mediafax
UPDATE: Grup Feroviar Roman (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, sustine ministrul Transporturilor Ramona Manescu. Oficialul a afirmat, duminica, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", difuzata la Pro TV, ca ministerul pe care il conduce inca nu a inapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa in cadrul procesului de privatizare.
"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul.
Totodata, Manescu a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR). Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare, intrucat acestea erau deja finalizate.
Unul dintre moderatori a afirmat ca in cazul Consiliului Concurentei exista un termen legal pentru luarea unei decizii iar autoritatile implicate in privatizare ar fi trebuit sa-l cunoasca. Intrebata daca in acest caz a fost o scapare sau o greseala a statului, ministrul a raspuns: "Putem spune si asa".
Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa prin vanzarea a 51% din actiuni catre GFR a fost publicata la 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzactiei fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv jumatate lunii octombrie. Pe de alta parte, reprezentantii Consiliului Concurentei au precizat la inceputul lunii octombrie ca o analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea tranzactiei este completa, iar in cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.
Manescu a precizat ca procedura de privatizare a fost reluata, cu termen de finalizare in mai 2015, pana la sfarsitul lunii februarie a anului viitor urmand sa fie selectat consultantul.
In luna iunie, compania GFR a fost declarat castigatoare in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni. Tranzactia nu a fost finalizata insa pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra operatiunii.
GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro.
Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.
Ministrul Transporturilor declara la 22 octombrie ca a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmand sa-i fie returnata si garantia de 10 milioane de euro aferenta licitatiei pentru CFR Marfa.
"FMI a propus insolventa firmelor cu datorii, m-am opus. Managerii vin cu solutii sau pleaca"
Ministrul Transporturilor,Ramona Manescu, afirma ca a respins propunerea FMI de intrare in insolventa a unor companii cu datorii, precum CFR Marfa si CFR Calatori,ca asteapta bani de la buget, dar si masuri de rentabilizare de la manageri, in caz contrar restructurarea urmand sa fie "de sus in jos".
"Pentru mine, din punctul meu de vedere nu este chiar cea mai buna solutie (intrarea insolventa, n.r.). S-a pus problema ca CFR Marfa sa intre in insolventa si CFR Calatori, toate companiile. FMI-ul a propus si eu am respins ideea din start ca in scrisoarea de intentie, deci in scrisoarea agreata cu FMI-ul, sa se spuna acest lucru, ca trebuie sa intre in insolventa. FMI-ul a acceptat aceasta obiectie pe care am avut-o, cu conditia ca noi sa restructuram, sa rentabilizam, sa dovedim ca putem si fara sa intram in insolventa", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, fiind intrebata daca ar fi de acord cu intrarea in insolventa a companiilor din subordinea ministerului care acumuleaza datorii.
Manescu a spus ca la Ministerul Transporturilor sunt "o gramada de datorii" si multe probleme nerezolvate de ani de zile pe care le-a "mostenit" la preluarea mandatului.
"Eu am o gramada de datorii la Ministerul Transporturilor. (...) Nu am reusit sa le platesc pentru ca domnul Voinea (ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, n.r.) nu mi-a dat bani si pentru ca bugetul Romaniei nu a fost... Sigur ca am vorbit (cu Voinea, n.r.). Eu sper ca nu mi i-a dat ca nu are bani, pentru ca daca are bani si nu mi i-a dat ar fi foarte grav. Cinstit", a declarat ministrul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor a afirmat ca desi este dificil pentru cei care construiesc bugetul sa "aranjeze" cifrele in asa fel incat sa nu fie depasit deficitul, in conditiile in care nivelul datoriilor este atat de ridicat, solutia ar trebui sa vina si de la Buget.
"La Ministerul Transportului, sumele sunt foarte mari si bugetul nu a reusit sa gaseasca. In momentul acesta, 560 de milioane de lei doar pentru energie, 350 de milioane de lei plati restante - arierate acumulate de CFR Calatori si pe cale de consecinta CFR Infrastructura, din plata asigurarilor sociale si ajutoare catre persoanele cu dizabilitati, pensionari. Deci 350 de milioane de lei, plus o multime de datorii catre companiile care pe ex-ISPA au finalizat deja lucrarile de reabilitare, lucrari deja executate si nu au fost platiti, bani pe care tot asa, ii cerem la Ministerul Bugetului si incercam sa-i obtinem. Deci foarte multe datorii", a spus Manescu.
Pe de alta parte, termenul de rentabilizare este finalul anului viitor, a aratat ministrul Transporturilor, adaugand ca spera ca managerii companiilor in cauza sa vina cu planuri de rentabilizare.
"Pot deveni profitabile, dar pentru asta managementul privat trebuie sa vina cu planuri de restructurare si de rentabilizare, planuri care intr-adevar sa produca efecte. Pana in momentul acesta nu au venit. Le-am cerut si sper sa vina cu aceste planuri. Daca nu vin cu aceste planuri, se va face o evaluare la sfarsitul acestui an, si in functie de performantele pe care managementul privat din aceste companii de stat le-a avut, vor ramane sau vor pleca", a spus Manescu.
Ea a aratat, confirmand afirmatia unuia dintre moderatori, ca in cazul CFR Marfa si CFR Calatori, singurele propuneri venite din partea managerilor au fost pana in prezent majorarea preturilor la bilete, reduceri de personal si inchideri de linii.
"Sunt singurele masuri, propuneri, cu care au venit, nu am vazut inca niciun fel de masura prin care ei isi pot rentabiliza din punct de vedere economic, al cresterii numarului de clienti – daca vorbim de CFR Marfa, contracte noi pe care sa le poata lua si care sa le aduca profit in viitor. Nu am vazut inca un plan de restructurare, reorganizare si rentabilizare a acestor companii care sa fie intr-adevar convingator, asa cum am discutat cu FMI. Eu inca astept. (...) In momentul acesta se desfasoara cateva controale la cele trei companii si in foarte scurt timp vom lua o decizie si cu privire la modul in care si-au indeplinit contractul de management, pentru ca este sfarsit de an, trebuie sa facem un bilant si sa vedem in ce masura ei au performat, au indeplinit criteriile de performanta. Daca le-au indeplinit, bine, daca nu, trebuie sa lase locul persoanelor care pot face acest lucru. Daca este vorba de reorganizare si de o restructurare, putem incepe de sus in jos", a precizat Manescu.
Guvernul a convenit cu FMI ca pana la finele anului sa decida inchirierea sau inchiderea a peste 700 kilometri linii de cale ferata si sa aplice aceleasi proceduri pe parcursul anului viitor pentru alti 900 kilometri linii CFR, pentru a obtine economii calculate la 70 de milioane lei anual.
Cifrele sunt incluse in scrisoarea de intentie convenita cu Fondul Monetar International (FMI) in negocierile din luna noiembrie.
Pe de alta parte, Guvernul si FMI au decis ca CFR Marfa sa fie restructurata "agresiv", prin reducerea costurilor de personal, vanzarea vagoanelor invechite ca fier vechi si oprirea de livrari catre clientii care au acumulat datorii fata de companie.
Pentru CFR Marfa a fost stabilita o noua tinta trimestriala de arierate, care sa ajunga la zero datorii, excluzand dobanzile si penalitatile pentru arieratele existente, se arata in scrisoarea de intentie.
"In luna noiembrie veniturile merg bine, dar s-au realizat si ceva cheltuieli mai mari. In primul rand s-a realizat capitalizarea CFR Calatori, de unde banii nu stim exact cand se intorc la buget", a declarat la 25 noiembrie ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.
Pe acelasi subiect: