Romavia a fost infiintata in 1991, in coordonarea Ministerului Apararii, pentru transport aerian de calatori, marfa si posta, in trafic intern si international, precum si pentru deplasarile demnitarilor. 

In timp, insa, activitatea de zboruri comerciale si speciale a companiei a fost diminuata prin suspendarea certificatului de operator aerian de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, din cauza lipsei banilor pentru inchirierea de aeronave, ceea ce a amplificat reducerea veniturilor, transmite Mediafax.

Astfel, Romavia nu a mai avut o pozitie strategica la nivel national, prin faptul ca nu a mai detinut exclusivitatea in organizarea, pregatirea si efectuarea zborurilor speciale. 

La restrangerea activitatii de transport aeronautic s-au adaugat, conform unui raport al Curtii de Conturi prezentat in presa anul trecut, cheltuieli nejustificate din punct de vedere economic, prin supradimensionarea departamentelor cu angajati, efect al reincadrarii unor pensionari, desi veniturile nu erau suficiente nici pentru plata angajatilor, si acordarea de prime, desi activitatea era redusa.

Aceasta in conditiile in care, potrivit raportului, cheltuielile companiei erau acoperite doar in proportie de 12,5% din veniturile proprii, diferenta reprezentand subventii de la buget. 

In decembrie 2011, datoriile Romavia se ridicau la 57,9 milioane lei (13,6 milioane euro), din care 2,8 milioane lei datorii la buget, 35,4 milioane lei datorii catre institutii de credit si 19,6 milioane lei datorii catre terti. 

Conform legii, bugetul de venituri si cheltuieli al companiei este aprobat de Guvern, cu avizul ministerelor Finantelor si Muncii. 

Pe acest fond si constatand acum ca platile restante ale companiei insumeaza, in decembrie anul trecut, aproape 40 milioane lei, Guvernul va declansa procedura de insolventa pentru Romavia, in trimestrul III al acestui an, releva un document oficial. 

"Pentru Compania Romana de Aviatie Romavia, aflata in coordonarea Ministerului Apararii Nationale, care la 31 decembrie 2013 inregistra plati restante in suma de 37,9 milioane lei, se va declansa procedura de insolventa in trimestrul III, avand in vedere aprobarea de catre Parlament a Legii privind Codul insolventei, lege care cuprinde si reglementari privind aplicabilitatea procedurilor insolventei in cazul regiilor autonome", se arata in documentul redactat in urma cu o saptamana. 

Un studiu al Bancii Mondiale, prezentat in octombrie 2011, releva ca un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate de Guvern si FMI au acumulat pierderi care ajung si la sute de mii lei/angajat si doar 14 dintre unitatile de stat au avut profit peste media sectorului privat, societati pentru care Guvernul a amanat multi ani restructurarea si le-a sustinut puternic cu subventii. 

Pe lista acestor companii cu pierderi importante a fost inclusa si Romavia, cu o pierdere calculata la 144.000 lei/angajat, fiind prezentata ca aflandu-se in stare de faliment, dar considerata deocamdata drept viabila. 

Cu doar doua luni inainte de prezentarea acestui studiu, Guvernul alocase Ministerului Apararii, prin rectificare bugetara, 12 milioane lei pentru achitarea obligatiilor companiei Romavia.  Ca urmare a disputelor politice, Romania nu mai are in acest moment nicio aeronava oficiala. Vechiul avion al Romavia, Boeing-ul 707-3K1C Carpati, cunoscut drept Air Force One al Romaniei, folosit, incepand din perioada regimului Nicolae Ceausescu, de catre toti presedintii tarii, a fost vandut in 2012 pentru 2 milioane de euro. La momentul vanzarii, aeronava Carpati avea interdictie de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depasea limitele admise in UE. Pentru zborurile presedintelui, era insa obtinuta o derogare.

In programul noului Guvern, redactat in luna martie dupa iesirea PNL de la guvernare, un obiectiv prezentat este "clarificarea situatiei Regiei Autonome Compania Romana de Aviatie Romavia".  Acelasi obiectiv era prezentat si in programul Guvernului USL din decembrie 2012, fara un rezultat pana in prezent.