Fabrica Argus, adusa pe bucati la Constanta, in 1943. Uleiul, din conducta direct in vapoare
Infiintata acum 70 de ani de cativa intreprinzatori, fabrica de ulei Argus a fost cumparata din Botosani si adusa in Constanta bucata cu bucata, fiind pusa in functiune intr-o zona aproape de o linie ferata si de port. Multe echipamente, aduse din Vest in perioada comunista, functioneaza si acum, scrie Mediafax.
Fabrica de ulei Argus a fost infiintata in 1943 de un grup de intreprinzatori, in zona Obor din municipiul Constanta. Acestia au cumparat-o din Botosani, au adus-o in Constanta, bucata cu bucata, au montat-o acolo si au pus-o in functiune. Locul ales era avantajos pentru ca pe actualul bulevard Alexandru Lapusneanu, aflat in imediata apropiere a fostei fabrici, era o linie ferata, iar zona era destul de aproape si de port.
Odata cu nationalizarea, in 1948, denumirea fabricii, S.A.R Argus, a fost schimbata in "Intreprinderea de Ulei Constanta", unitatea functionand sub acest nume pana la caderea regimului comunist, iar dupa 1990 a revenit la vechiul nume, cel de Argus.
Directorul tehnic al Argus, Sabin Robu, care lucreaza la fabrica de ulei din 1990, spune ca in 1968 a inceput o investitie pentru construirea unei fabrici moderne, cu capacitate mai mare, la adresa la care Argus se gaseste si astazi, in strada Industriala numarul 1, iar cele doua unitati au functionat impreuna pana in anul 1980, cand vechea unitate a fost dezafectata.
"Constructia unei fabrici mai moderne in perimetrul care astazi se numeste Zona Industriala a inceput in 1968. Asa era conceput inainte, ca fiecare regiune sa aiba o fabrica de ulei, de bere, de paine, si toate acestea au fost ridicate in aceasta zona in perioada aceea", mai spune directorul tehnic al Argus.
Dupa construirea noului sediu toate echipamentele pentru dotarea noii fabrici au fost importate de la firme din Vest si au fost folosite mai bine de 30 de ani, o parte dintre acestea regasindu-se si astazi in dotarea fabricii.
"Cand a fost facuta fabrica era o deschidere spre Vest si mare parte din echipamente au fost importate de acolo. Astfel, tot ce tine de partea de rafinare si extractie a fost importat de la o firma din Belgia, mare proiectant de tehnologii si instalatii pentru industria uleiului. Partea de rafinare si extractie si partea de prelucrare bruta au fost luate din Elvetia, iar presele erau Krupp. Echipamentele au ramas pana in 1990, o parte dintre acestea inca mai sunt, altele s-au schimbat, de exemplu, presele au fost inlocuite cu unele adaptate de industria noastra", afirma directorul tehnic.
Iancu Goga, coordonator la Biroul Productie, angajat al Argus din 1988, spune ca inca se mai folosesc vechile instalatii pentru presare si prajire, dupa ce au fost supuse unor reparatii capitale, in timp ce echipamentele folosite la rafinarie si imbuteliere au fost inlocuite cu unele moderne. Tot el isi aminteste ca au fost probleme cu echipamentele achizitionate la inceputul anilor '70 si dupa anii ’80, cand nu mai erau importate piese de schimb si utilajele incepusera sa se deterioreze.
"Cu timpul, au inceput sa se uzeze multe echipamente. Este adevarat ca pana in anii ’70 au fost realizate multe investitii, dar pana in 1990 putine echipamente au fost modernizate. Unele dintre ele incepusera sa fie depasite, iar eficienta lor nu mai era ca la inceput. Prin anii ’80 apareau tot felul de probleme, nu se mai importau utilaje noi, nu aveam cu ce sa inlocuim piesele defecte. Unele au fost adaptate de industria romaneasca, dar nu prea erau de calitate si din acest motiv aveam opriri dese pentru lucruri marunte. Lucrul bun dupa 1990 a fost ca ni s-a permis sa luam piese de schimb si am putut remedia problemele, iar ulterior am putut moderniza echipamentele", a mentionat Iancu Goga.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS