Deloitte: Directorii financiari din România estimează o scădere a cererii interne și o diminuare a veniturilor, în următorul an. “Am început să ne obişnuim cu noua normalitate”
Finante, afaceri, antreprenoriat, planificare financiara
Aproape trei sferturi dintre directorii financiari din România (73%) estimează, pentru următoarele 12 luni, o scădere a cererii interne, în timp ce peste două treimi (67%) se aşteaptă la o diminuare a veniturilor, reiese din rezultatele studiului CFO Survey România, realizat de Deloitte.
În aceste condiţii, directorii financiari iau în calcul, ca principală strategie pe durata următorului an, reducerea costurilor (58%), urmată, la distanţă mare, de asigurarea fluxului de numerar (16%) şi de creşterea organică (13%).
Datele centralizate în studiul de specialitate arată că doar 9% dintre respondenţi mai estimează o creştere a investiţiilor în următoarele 12 luni, faţă de 39%, la finalul lui 2019. De asemenea, proporţia celor care anticipează o scădere a numărului de angajaţi este de 44%.
Potrivit sursei citate, principala îngrijorare a directorilor financiari pentru acest an este legată de scăderea cererii, 73% dintre participanţi estimând o scădere a cererii interne, iar 45% dintre ei a cererii externe. În acelaşi timp, ponderea celor care se aşteaptă la o scădere a veniturilor este de 67%, în condiţiile în care, la finalul lui 2019, 78% dintre ei estimau venituri în creştere.
Cercetarea Deloitte evidenţiază şi faptul că 75% dintre participanţii la sondaj sunt pesimişti cu privire la viitorul apropiat, chiar dacă mulţi dintre aceştia se aşteaptă ca evoluţia financiară a companiei pe care o reprezintă să fie puternic afectată de criza economică generată de pandemia de COVID-19.
La nivel de companie, principalele măsuri adoptate în contextul COVID-19 au fost implementarea muncii la domiciliu (87%) şi renegocierea contractelor în derulare (73%). Totodată, companiile din România au tratat cu prioritate îmbunătăţirea sistemelor IT pentru a permite munca la distanţă (peste 35%) şi, de asemenea, 28% dintre respondenţi spun că s-au concentrat pe transformarea digitală în vânzări, în relaţiile cu clienţii şi în lanţul de aprovizionare.
“Am început să ne obişnuim cu noua normalitate, fără să poată cineva să prevadă ce va urma”
"Suntem în mijlocul furtunii. Am început să ne obişnuim deja cu noua normalitate fără însă să poată cineva să prevadă ce va urma. Tot ce putem să facem în acest context este să urmărim evoluţiile din toate domeniile, să ne pregătim, să luăm decizii rapide pe baza mai multor scenarii pe care cu toţii le avem în lucru şi, în felul acesta, să ne adaptăm în funcţie de cum ne va ghida o realitate care rămâne foarte greu de înţeles şi de prevăzut", a declarat Alexandru Reff, country managing partner Deloitte România şi Moldova, potrivit Agerpres.
Acesta a subliniat că există mai multe predicţii cu privire la evoluţia PIB-ului. "Cred că cea mai recentă aparţine Băncii Mondiale care se referă la o contracţie de 5,7% în 2020 şi apoi de o creştere relativ susţinută de 5,4% în 2021. Comisia Europeană furnizase nişte previziuni similare ceva mai devreme. Personal mărturisesc că mă întreb dacă aceste previziuni nu se vor dovedi cumva optimiste faţă de contracţiile mai importante care sunt preconizate în economii mai mature şi mai stabile, în care există spaţiu bugetar mai generos pentru măsuri de stimulare decât în România, unde intensitatea măsurilor de ajutor deja luate, calculate ca procent din PIB, este deocamdată cea mai mică din Europa", a mai spus Alexandru Reff.
Acesta a subliniat că, înainte de apariţia crizei, exista o îngrijorare cu privire la ponderea excesivă pe care o avea consumul ca motor principal de creştere economică a României.
"Eram deja cu toţii îngrijoraţi de ponderea excesivă pe care o avea consumul ca motor principal de creştere economică a României, asta înainte de apariţia crizei. Dintr-odată acest motor se gripează, fiind iniţial afectat sever de restricţiile care au însoţit starea de urgenţă şi acum starea de alertă, dar în opinia mea nu este clar nici în ce măsură acest motor va reporni după eliminarea restricţiilor căci comportamentul consumatorilor nu are cum să nu rămână afectat de incertitudinile privind evoluţia epidemiei, a economiei şi a locurilor de muncă. Este evident că, pe acest fundal, foarte multe investiţii au fost stopate sau în cel mai bun caz amânate şi asta din cauza incertitudinii care este mai păguboasă chiar decât nişte previziuni sumbre, dar clare. Se vorbeşte foarte mult despre o revenire economică în formă de V, care ar fi aşteptată în trimestrele III şi IV, dar apar tot mai multe îndoieli că acesta este scenariul cel mai probabil", a adăugat Alexandru Reff.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate. În România, Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din ţara noastră şi oferă, în cooperare cu Reff & Asociaţii | Deloitte Legal România, servicii de audit, de consultanţă fiscală, servicii juridice, de consultanţă în management şi consultanţă financiară, servicii de managementul riscului, soluţii de servicii şi consultanţă în tehnologie, precum şi alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 1.700 de profesionişti.
Pe acelasi subiect: