Capitalizarea Starbucks se ridica undeva la 25 miliarde de lire sterline. Cu toate astea, lantul american de cafenele, de altfel cel mai mare din lume, este acuzat ca nu si-a platit taxele pe care le datora Marii Britanii, piata unde detine 790 de cafenele. Anul trecut, compania a inregistrat afaceri de 398 milioane de lire.

Diferenta foarte mare dintre cifra de afaceri inregistrata anul trecut de Starbucks si taxele pe care lantul le-a platit in Regatul Unit i-a determinat pe guvernantii englezi sa deschida o ancheta cu privire la veridicitatea datelor. Brandul american este acuzat ca nu si-a achitat toate taxele pe care le datoreaza Marii Britanii, a patra piata pe care-si desfasoara afacerile, dupa Statele Unite, Canada si Japonia.

Spre deosebire de Starbucks, lantul britanic de cafenele Costa a raportat o cifra de afaceri apropiata de cea a rivalului sau american si vanzari de 377 milioane de lire sterline. Costa si-a achitat insa si impozitele datorate Regatului, ce s-au ridicat la 15 milioane de lire, si anume 30,5% din profit.

Potrivit raportului anual al Starbucks, cel mai mare lant de cafenele din lume a anuntat ca in anul fiscal 2011 (care s-a incheiat in octombrie anul trecut) a inregistrat pierderi de aproape 33 milioane de lire sterline, ceea ce explica motivul pentru care nu si-a platit taxele. Potrivit Camerei de Comert a Marii Britanii, Starbucks a avut anul trecut cheltuieli de 319 milioane de lire, dintre care 124 milioane au fost cheltuielile cu personalul si chiriile, iar 89 milioane de lire datorii fiscale pentru credite contractate in 2010. In final, Starbucks a inregistrat pierderi de aproape 33 milioane de lire.

Reprezentantii lantului s-au rezumat la a declara ca “Starbucks si-a achitat intotdeauna si va continua sa-si onoreze taxele fiscale in conformitate cu legile din Regatul Unit”, noteaza The Telegraph. 

Povestea Starbucks: de la cafea, la sucuri naturale

Starbucks reprezinta cel mai mare lant de cafenele din lume, cu sediul principal in Seattle, Washington. Starbucks opereaza aproape 20.000 de cafenele prezente in 60 de tari, dintre care 13.000 in Statele Unite, mai mult de 1.273 in Canada, 971 in Japonia si 790 in Marea Britanie.

Starbucks comercializeaza o varietate de tipuri de cafea, ceai, diverse bauturi calde si reci, dar si salate, sandvisuri si produse de patiserie. Prin divizia Starbucks Entertainment si Hear Music, compania comercializeaza carti, muzica si filme. Multe dintre produsele sale sunt sezoniere sau specifice localitatii in care este amplasata cafeneaua. Mai mult, inghetata si cafeaua marca Starbucks pot fi cumparate si din magazinele alimentare.

Avand in vedere succesul nebun pe care l-a cunoscut la nivel global cu retelele de cafenele, Starbucks Corporation a incercat sa dea o noua lovitura, intrand pe piata sucurilor naturale. Compania a preluat la sfarsitul anului trecut, pentru 30 milioane de dolari, producatorul Evolution Fresh Inc., din dorinta de extindere catre nisa sucurilor naturale, relateaza Reuters.

De la infiintarea brandului, sediul din Seattle a devenit un cuptor local de boabe de cafea si totodata un retailer, iar compania s-a extins rapid. In anii `90, Starbucks inaugura zilnic o cafenea, intr-un ritm care a continuat pana prin anii 2000.

Primul magazin deschis in afara Statelor Unite (inaugurat prin anii `90) a dus la dezvoltarea lantului de cafenele, astfel incat, astazi, acestea reprezinta o treime din magazinele Starbucks. Managerii companiei planificasera inaugurarea unei retele de 900 de cafenele noi in afara Statelor Unite pentru 2009, dar instalarea crizei financiare a dus la o serie de probleme legate de costuri in cateva sute de cafenele ale lantului.

De-a lungul timpului, Starbucks a fost tinta a numeroase proteste pe probleme de politici comerciale, relatii de munca, impactul asupra mediului, opinii politice si practici neloiale.