Deloitte a chestionat online 138 de manageri ai celor mai mari companii din Croatia, Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.

Aproape jumatate dintre participantii la studiu au spus ca isi vor concentra atentia asupra cresterii veniturilor din pietele existente in 2011, in timp ce 17% se vor axa pe noi piete. In acelasi timp, 62% dintre respondenti considera ca piata locala reprezinta principala sursa de crestere a veniturilor, urmata de regiunea central-europeana (16%) si de Marea Britanie si zona euro (14%). „Aceasta statistica indica un mediu de lucru in care companiile se concentreaza pe ceea ce stiu ele sa faca mai bine”, adauga Flook.

Potrivit lui Gavin Flook, Regional Managing Partner Audit, „din raport reiese ca directorii financiari nu vor sa pericliteze in niciun fel redresarea prin care trec companiile si economiile lor de ceva timp”.

Pieter Wessel, Partener Taxe Deloitte Romania, impartaseste o opinie similara analizand raspunsurile esantionului din Romania: „Chiar daca o serie de indicatori economici indica posibila iesire din criza economica, ea persista in strategiile directorilor financiari. Rezultatele indica o crestere a optimismului in privinta perspectivelor economice si financiare, precum si accelerarea dinamismului pe piata locala. Este evident, insa, ca la unison cu sentimentul din regiune, criza care a lovit lumea acum trei ani este inca proaspat in mintea lor.”

O alta tema majora in randul directorilor financiari este scaderea costurilor. 95% dintre cei chestionati au sustinut ca acest lucru reprezinta o prioritate majora (54%) si destul de importanta (41%) pentru urmatoarele 12 luni. 

Gavin Flook adauga: „Studiul sugereaza, de asemenea, ca directorii financiari din regiune sunt in mare parte multumiti de nivelul actual al provizioanelor construite pentru acoperirea creantelor; in timp ce 60% dintre ei preconizeaza ca nivelul datoriilor din bilant va creste putin sau se va mentine la acelasi nivel in urmatorii trei ani, peste jumatate dintre respondenti cred ca firma pe care o reprezinta isi va imbunatati capacitatea de a-si onora datoriile la scadenta (serviciului datoriei), in aceeasi perioada de timp”.

Asa cum era de asteptat, raspunsurile difera de la o tara la alta. Directorii financiari din Polonia se arata mai increzatori fata de omologii lor, posibil si pentru ca beneficiaza de soliditatea sustinuta a economiei poloneze. Directorii cehi se arata mai dispusi saisi asume noi riscuri, comparativ cu restul respondentilor, in timp ce Ungaria si Slovacia sunt cele mai reticente la risc. Croatia se evidentiaza printr-o crestere a increderii.

Ce spun managerii romani

Desi 80% dintre directori mizeaza pe imbunatatirea datoriilor in urmatorul an, 60% dintre respondenti considera in continuare ca mediul actual este marcat de o incertitudine financiara peste nivelul normal, ridicat sau foarte ridicat.

Cele mai multe dintre companiile de pe piata romaneasca se vor concentra pe pietele curente, 71% dintre respondenti vizand venituri in crestere. Totusi, piata locala ramane principalul contributor la cresterea veniturilor companiei.

Un sfert dintre directorii financiari chestionati se asteapta insa ca datoriile companiilor lor sa creasca semnificativ in urmatorii trei ani. Cu toate astea, managerii romani au incredere in capacitatea companiilor de a-si onora datoriile la scadenta, in urmatorii trei ani.

Americanii, cei mai pesimisti in privinta evolutiei economice

Comparand rezultatele studiului central-european cu cea mai recenta editie Global Insights, reiese ca managerii din Europa Centrala sunt mai optimisti fata de colegii lor din Marea Britanie, dar mai putin optimisti fata de cei din Statele Unite.

In zona euro se remarca un declin notabil al nivelului de incredere, pe fondul unor factori precum cresterea somajului in Spania, crizele din Grecia si Irlanda, inflatia in ascensiune din Belgia. Comparativ, tarile non-euro se bucura de o atmosfera in general pozitiva (Norvegia, Suedia sau Elvetia). Prin contrast, nivelul de optimism al celor sase tari din Europa Centrala este unul relativ aliniat. 

Managerii central-europeni par sa aiba cateva interesuri in comun cu directorii din Orientul Mijlociu. De pilda, concentrarea asupra activitatilor de piata curente. Acele companii central-europene care vad Asia-Pacific ca fiind o regiune cheie pentru cresterea veniturilor (cum este cazul Republicii Cehe, cu 17% dintre raspunsuri, sau Ungaria – 12,5%) ar trebui sa ia in calcul impactul asupra perspectivelor lor comerciale pe care l-ar putea avea evenimente de genul cutremurului din Japonia si noua taxa pe emisiile de carbon ce va fi implementata in Australia din iulie 2012.

Deloitte Touche Tohmatsu Limited este o companie engleza cu raspundere limitata, in cadrul careia fiecare intreprindere membra este o persoana juridica independenta. Deloitte furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele domenii profesionale - audit, taxe, consultanta, consultanta financiara – deservind numeroase industrii. Detine o retea globala de intreprinderi membre, care activeaza in peste 150 de tari.