Reducerea fiscalizarii veniturilor companiilor se situeaza, la distanta mare, pe locul al doilea, cu doar 14% dintre optiuni, urmata de dezvoltarea unei agentii guvernamentale care sa asiste afacerile noi in respectarea cerintelor fiscale (11%) si de reducerea fiscalizarii veniturilor persoanelor fizice (6%). 

Raspunsurile indica o crestere a nevoii pentru simplificarea sistemului fiscal, cerinta crescand in preferintele antreprenorilor respondenti fata de anul trecut, de la 48% la 60%, in timp ce reducerea fiscalizarii veniturilor companiilor a scazut de la 26% la 14%.

"Una dintre cele mai ieftine solutii pentru a ajuta antreprenorii romani in orientarea in hatisului legislativ, mai ales pentru antreprenorii tineri, sunt resursele online de informare si educare a antreprenorilor in privinta conformarii cerintelor statului roman. Acestea, ca si un birou unic online pentru infiintarea firmelor, ar simplifica si mai mult procesele de deschidere si administrare a start-up-urilor, lasand mai mult timp la dispozitia asociatilor sa se concentreze asupra definirii produselor si serviciilor oferite, castigarea primilor clienti si optimizarea proceselor de business", afirma Mihaela Matei, Special Projects & Digital Officer EY Romania.

Cand se discuta despre taxe, conversatia se concentreaza de cele mai multe ori asupra nivelului acestora. Insa, pentru fondatorii de companii, cea mai presanta problema poate fi cea a complexitatii taxelor.

De exemplu, proprietarii de mici companii din SUA considera nivelul complexitatii taxelor si al costurilor de conformitate un indicator mai bun pentru cat de prietenos este statul cu antreprenorii, decat nivelul in sine al taxelor platite, conform unui sondaj Thumbtack.

O firma romaneasca la inceput de drum are nevoie de 159 de ore/an pentru a naviga prin sistemul fiscal, conform raportului Doing Business al Bancii Mondiale. Acest cost reprezinta de fapt o scadere a productivitatii pentru firma respectiva. 

Tot in SUA, costurile de conformitate pentru o firma mica sunt cu 206% mai mari decat pentru o firma mare, care dispune de resurse semnificative pentru a se conforma codului fiscal, potrivit Small Business Administration.

Pentru Romania, nu stim ca un astfel de calcul sa fi fost realizat, dar cel mai probabil situatia este comparabila, spune Mihaela Matei. 

Presupunand ca toate informatiile necesare infiintarii unei afaceri sunt disponibile fara costuri de timp si fara a apela la consultanti sau la plati neoficiale, in Romania este nevoie de 8 zile, fata de 8,5 zile cu un an inainte, si de realizarea a cinci proceduri pentru deschiderea unei afaceri, ceea ce plaseaza tara noastra pe locul 38 din cele 189 de analizate, conform Doing Business 2015.

In Estonia, una dintre cele mai digitalizate societati din Europa si din lume, alegerea si verificarea disponibilitatii numelui pentru noua companie, ca si inregistrarea efectiva a firmei se pot face 100% online. Crearea noii firme poate dura doar cateva ore si costa 140 euro.

In Romania, exista cel putin doua portaluri de tip one stop shop care incearca sa ofere resurse si informatii de business pentru intreprinderile mici si mijlocii si start-up-uri, cu scopul de a simplifica procedurile administrative pentru aceste firme: primul birou unic pentru IMM-uri immoss.ro si portalul esimplu.ro. Daca in cazul primului, unele sectiuni au fost ultima data actualizate in anul 2011, portalul esimplu.ro ajuta in special cu stiri si noutati din domeniul afacerilor. 

Agentia guvernamentala, o alta solutie pentru simplificarea fiscalitatii.

In 2010, in Marea Britanie, a fost creata o astfel de agentie: Biroul pentru simplificare fiscala. Institutia identifica ariile de legislatie fiscala mult prea complexe atat pentru companii cat si pentru platitorii de taxe persoane fizice. Apoi, este obligatia agentiei sa analizeze cum pot fi simplificate aceste prevederi si sa propuna spre adoptare aceste masuri guvernului.

Biroul se bucura si de expertiza externa, din partea specialistilor din domeniul fiscal si juridic, care prezinta propriile sfaturi in privinta simplificarii sistemului fiscal. 

"Oricare solutie ar fi adoptata in cazul Romaniei, retinem nevoia antreprenorilor romani de simplificare a fiscalitatii si reglementarilor locale de business", concluzioneaza reprezentanta EY Romania.