Al doilea val al pandemiei a afectat şi mai puternic afacerile din România. Aproape 60% dintre IMM-uri susțin că mai au bani pentru maximum două luni
Finante, afaceri, antreprenoriat, planificare financiara
Aproape 60% dintre IMM-uri din România mai au fonduri disponibile numai pentru 1-2 luni, în timp ce 22% estimează că banii din firmă le ajung pentru două, până la patru luni, potrivit noului barometru privind starea economiei realizat de Sierra Quadrant & Frames, publicate miercuri.
"Al doilea val al pandemiei de Covid şi noile restricţii impuse de autorităţi au afectat şi mai puternic economia românească, în principal sectorul IMM-urilor, acolo unde problemele financiare s-au acutizat. 58% dintre reprezentanţii companiilor, chestionate într-un nou barometru Sierra Quadrant, afirmă că mai au fonduri disponibile numai pentru 1-2 luni. Luna noiembrie a adus, din păcate, o accentuare a problemelor din economia românească, pe fondul dificultăţilor generate de pandemie. Scăderea vânzărilor, accentuarea blocajului financiar şi, în general, contracţia la nivel de business şi consum au influenţat în mod semnificativ finanţele companiilor, mai ales a celor mici şi mijlocii", arată concluziile noului barometru Sierra Quadrant & Frames, parte a programului de monitorizare a stării economiei dezvoltat de compania de administrare a afacerilor, citat de Agerpres.
Întrebaţi despre situaţia disponibilului financiar din prezent, 58% dintre respondenţi au indicat că au fonduri disponibile pentru 1-2 luni. 22% estimează că banii din firmă le ajung pentru 2-4 luni, 8% nu dispun de lichidităţi şi numai 12% au la dispoziţie finanţare pentru un termen mai mare de patru luni.
În acest context, cei mai mulţi dintre cei chestionaţi au declarat că au ajuns în această situaţie ca urmare a scăderii vânzărilor (61%), accentuării blocajului financiar (14%), reducerii creditului furnizor (12%) şi accesului limitat la finanţarea bancară (8%). Totodată, 5% dintre manageri au indicat alte cauze.
Costuri logistice reduse și plăți la stat amânate
Potrivit sursei citate, 21% din totalul oamenilor de afaceri intervievaţi au afirmat că au apelat la procedura de amânare a plăţii taxelor la stat, dar cei mai mulţi (41%) au redus costurile logistice (renegocierea chiriilor pentru spaţii de lucru, transport, reducerea facturilor la utilităţi, funcţionarea birourilor etc.), în timp ce 27% şi-au schimbat politica de preţ, iar 9% au recurs la optimizarea schemelor de personal. Doar 2% au menţionat alte soluţii.
Întrebaţi ce vor face dacă vor ajunge la fundul sacului, un număr semnificativ de investitori (43%) au menţionat concordatul preventiv drept soluţie pentru menţinerea pe linia de plutire a companiei, 23% ar intra în insolvenţă, iar restul au menţionat alte soluţii, precum finanţarea din resurse proprii sau falimentul direct al afacerii.
"De la precedenta ediţie a barometrului Sierra Quadrant, din datele analizate reiese că tot mai mulţi manageri au realizat faptul că, fără o restructurare a companiei, este puţin probabil ca business-ul să supravieţuiască în 2021, dincolo de încheierea sau nu a pandemiei de Covid. Faţă de precedenta consultare, managerii par mai focusaţi pe digitalizarea activităţilor companiilor, menţionată de 26% dintre respondenţi (12% la precedentul sondaj), pe reconfigurarea liniilor de credit furnizor (41% faţă de 29%) şi pe reconfigurarea ofertelor (31%). Alte măsuri avute în vedere în 2021 vizează continuarea scăderii cheltuielilor de funcţionare (17%), reduceri de personal (11%) şi alte măsuri (8%)", se menţionează în Barometru.
Managerii, mai focusaţi pe digitalizare și reconfigurarea liniilor de credit
Referitor la provocările anului 2021, cei mai mulţi respondenţi s-au arătat îngrijoraţi de efectele pandemiei (63%), 21% au indicat provocările de ordin fiscal (taxe, impozite) şi 11% au menţionat fluctuaţia cursului euro. De asemenea, pe lista provocărilor se mai află: accentuarea blocajului financiar, situaţia de pe scena politică şi problemele din piaţa forţei de muncă.
"Deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spaţii comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcţii secundare, evitarea cheltuielilor care nu ţin de esenţa business-ului alături de analiza performanţei clienţilor, de la cei rău-platnici la cei neprofitabili, trebuie să fie, de asemenea, în focusul managerilor, indiferent de domeniul de activitate. În privinţa resurselor umane, experţii în reorganizarea companiilor spun că este esenţială dezvoltarea unei politici de securizare a angajaţilor şi colaboratorilor experimentaţi, a celor care aduc valoare business-ului, în condiţiile în care tot mai multe firme vor ieşi la 'vânătoare'' de talente, pe fondul relansării activităţii", explică realizatorii cercetării de specialitate.
Barometrul privind starea economiei, efectuat de compania de consultanţă Frames şi Sierra Quadrant, a fost realizat în perioada 10 - 15 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc.
La cercetare au răspuns, în total, 1.232 de persoane, iar profilul respondenţilor a fost reprezentat de către antreprenori, manageri de companii, middle şi top management, cu studii superioare, 58% bărbaţi şi 42% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS