Airbus deschide prima sa uzina din SUA si creste miza in lupta cu Boeing
Airbus inaugureaza luni prima sa uzina de productie a avioanelor din SUA, urmand sa concureze Boeing, principalul sau rival, chiar pe teren propriu, transmite Bloomberg.
Uzina de la Mobile (Alabama) este o investitie de 600 milioane dolari care pana la finele lunii 2017 ar urma sa produca lunar patru avioane A320.
Ulterior, ritmul de productie va creste la opt aparate pe luna, astfel ca Airbus va putea produce in total, lunar, 50 de avioane.
Este a doua uzina Airbus din afara Europei, dupa cea de la Tianjin, China, pe masura ce producatorul european vrea sa-si diminueze costurile si sa-si creasca vizibilitatea pe o piata care, istoric, a fost dominata de Boeing.
"Noua uzina ii aduce mai aproape de una dintre cele mai mari piete comerciale", a declarat Kevin Michaels, vicepresedinte la firma de consultanta ICF International.
Airbus se afla in urma Boeing pe piata americana, cea mai mare din lume pentru vanzarile de avioane. Cele 960 de avioane Airbus, aflate in dotarea companiilor aeriene americane, reprezinta doar 20% din total, insa comenzile din catalogul sau urmeaza sa-i duca ponderea la 40%.
Airbus are un catalog de comenzi de 5.181 de avioane, in timp ce Boeing are pentru 4.253 de aeronave.
Cea de-a patra uzina Airbus, dupa cele din Franta, Germania si China, va da grupului european o mai mare flexibilitate in termeni de majorare sau reducere a productiei. In plus, costurile cu mana de lucru sunt mult mai mici decat in Europa, sustine Michel Merluzeau, vicepresedinte la firma de consultanta Frost & Sullivan.
Potrivit lui Merluzeau, in Alabama, forta de munca este nesindicalizata, iar legislatia statului descurajeaza sindicatele.
Amenintarea mutarii productiei in SUA ar putea ajuta Airbus sa contracareze solicitarile muncitorilor de la uzinele de la Toulouse si Hamburg, unde sindicatele si reglementarile guvernamentale afecteaza costurile.
In primul semestru al acestui an, profitul Airbus a crescut cu 34%, pana la 1,52 miliarde euro, iar producatorul de avioane a primit 348 de comenzi nete pentru aeronave in primele sase luni din acest an, comparativ cu 290 in primul semestru din 2014. Constructorul aeronautic european a inregistrat in 2014 un profit net de 2,34 miliarde de euro, fata de 1,47 miliarde de euro in 2013.