Reprezentanti din 26 de state care contesta aceasta taxa urmeaza sa se intalneasca saptamana viitoare pentru a discuta masurile de reactie, iar cei ai Statelor Unite, Indiei si Chinei sunt asteptati sa joace un rol activ.

Potrivit unui document pregatit pentru reuniune, grupul va analiza 11 masuri de reactie impotriva deciziei UE de a include toti marii operatori aerieni in sistemul de tranzactionare a certificatelor pentru emisii de dioxid de carbon.

Masurile propuse includ redeschiderea tratatelor comerciale din alte sectoare decat cel aviatic, pentru a pune presiune pe industriile UE si impunerea unor noi taxe companiilor aeriene europene care efectueaza zboruri in afara Uniunii.

Alte masuri prevad suspendarea negocierilor curente si viitoare legate de solicitarile companiilor europene pentru curse pe noi rute sau aeroporturi si posibila aprobare a unor reglementari care sa interzica operatorilor sa respecte legislatia UE.

China a cerut deja operatorilor proprii sa ignore legea UE care a intrat in vigoare la 1 ianuarie, iar congresmenii americani vor sa aprobe o masura similara. Totusi, nicio tara nu a luat inca o masura atat de drastica.

Comisarul european pentru probleme climatice, Connie Hedegaard, a declarat ca, in loc sa incerce sa deturneze singura initiativa de reducere a emisiilor de carbon ale avioanelor, tarile care vor participa la intalnirea de la Moscova ar trebui sa faca sugestii concrete pentru o solutie globala mai buna.

Pana la intrarea in vigoare a unui astfel de acord global, Hedegaard a spus ca legislatia UE va fi aplicata in continuare tuturor avioanelor care zboara dinspre si catre Uniune.

Un numar de 26 de tari, intre care SUA, China, Rusia, India, Brazilia si Japonia, au semnat in noiembrie anul trecut o declaratie prin care contesta legea UE, la o reuniune a Organizatiei Internationale pentru Aviatie Civila, agentia ONU care stabileste standardele in transporturile aeriene.