Adrian Sarbu: Pietele TV din Europa Centrala si de Est vor recupera pierderile pana in 2012
Pietele de televiziune din Europa Centrala si de Est vor recupera pana in 2012 pierderile din timpul recesiunii, iar jucatorii internationali mari, precum News Corp si RTL, vor rata oportunitatile de revenire la crestere, a declarat pentru Financial Times directorul general al CME, Adrian Sarbu.
News Corp a vandut, in luna martie, operatiunile de televiziune cu plata din Letonia catre echipa de management, finalizand procesul de iesire dintr-o regiune care a inregistrat anul trecut o scadere de un miliard de dolari a veniturilor totale din publicitate, noteaza Financial Times (FT), citat de Mediafax. News Corp mai este prezent in Europa Centrala si de Est doar printr-un pachet minoritar de actiuni la o companie de media din Serbia.
Gerhard Zeiler, directorul general al RTL, cel mai mare grup de radio si televiziune din Europa, a declarat in luna martie pentru FT ca nu a identificat nicio oportunitate majora de achizitie in regiune.
"Nimeni nu poate face bani in regiunea noastra, cu exceptia liderilor (de piata din fiecare tara - n.r.)", a declarat Adrian Sarbu, anticipand ca Europa Centrala si de Est isi va reveni dupa anul greu 2009 mai repede decat pietele occidentale.
Acest scenariu exclude multinationalele interesate pana acum de regiune, precum News Corp, RTL sau ProSieben.Sat1, a aratat seful CME, grup listat pe piata NASDAQ a bursei de la New York care opereaza in sapte state din Europa Centrala si de Est.
Adrian Sarbu a aratat ca, atunci cand autoritatile din Cehia au scos la licitatie sase licente de televiziune in anul 2008, nicio multinationala nu a participat. CME a cumparat in acest an compania bulgara de televiziune BTV pentru 400 milioane de dolari.
Sarbu a mai afirmat ca "outsiderii" au fost exclusi din regiune de barierele lingvistice. In opinia sa, aceste tari sunt mici ca piete din cauza faptului ca limbile vorbite acopera un numar relativ restrans de oameni, nefiind de circulatie internationala.
"In aceasta industrie, limba defineste dimensiunea pietei. Nici volumul pietelor de publicitate nu incurajeaza outsiderii. CME si-a construit si consolidat pozitia de lider in fiecare dintre aceste tari in ultimii 15 ani si cu exceptia liderilor nimeni nu poate face bani in aceasta industrie. Poate se vor gasi bani pentru numarul doi de pe piata, dar nu sub acest nivel", a continuat directorul general al CME.
Afirmatiile lui Sarbu au fost sustinute si de Hans-Holger Albrecht, directorul general al Modern Times Group (MTG), companie de televiziune de origine suedeza si cel mai apropiat rival al CME in regiune, noteaza FT.
"Nu poti intra in aceasta regiune asteptandu-te sa faci afaceri dupa modelul german, sau dupa un model occidental. Cei din aceste tari au un mod propriu de a lucra si doar asa le convine sa lucreze", a afirmat acesta.
Actiunile CME se plaseaza cu circa 30% sub cotatia din mai 2008, dar au urcat cu 24% in primul trimestru din acest an, in timp ce pretul titlurilor MTG, sustinut de o piata scandinava puternica, a urcat de la minimul de 116 coroane suedeze (12 euro) cu un an in urma la 438,3 coroane suedeze (45,4 euro) la sfarsitul sedintei de marti, potivit FT.
"Investitorii nu sunt optimisti in privinta relansarii din regiune sau in ceea ce priveste capacitatea noastra de a converge cu ratele de crestere din Europa de Vest. Insa le spunem clar: suntem pregatiti pentru relansare, iar aceasta vine. Ritmul relansarii va fi mai rapid decat in vest, unde este posibil sa nici nu putem folosi acest cuvant din cauza impactului transferului publicitatii catre internet", a declarat Sarbu.
El a afirmat ca pietele din regiune vor fi mai volatile decat cele din vest, pe fondul imaturitatii relative, iar veniturile din publicitate vor reveni odata cu revenirea increderii.
"Cele 800 de milioane de dolari pe care le-am pierdut pe pietele noastre in 2009 vor reveni pana in 2012. Este o piata tanara. Nu uitati, existam de doar 20 de ani", a spus directorul general al CME.
Analistii media sunt mai prudenti, precizeaza FT. Analistul Daniel Knapp, de la Screen Digest, considera ca ezitarea remarcata in 2008 printre advertiseri a devenit panica anul trecut. Insa, desi se va observa o revenire la crestere in acest an, el a adaugat ca "asteptarile de crestere pentru 2010 se limiteaza la un interval procentual de o singura cifra si nu reprezinta o revenire la niveluri normale, anterioare recesiunii".
"Contractele pe termen scurt sunt inca preferate celor anuale, iar advertiserii ezita sa-si asume angajamente. Cred ca situatia din piata va reveni la normal numai in 2011, cu riscul ca cresterea pe termen lung sa nu fie atat de puternica precum se asteapta unii", apreciaza Knapp.
CME este o companie media integrata vertical, care opereaza companii de broadcasting, internet si continut TV, lideri pe segmentul lor, in sapte state din Europa Centrala si de Est, cu o populatie totala de aproximativ 97 milioane de persoane.
CME are statii de televiziune in Bulgaria (Pro.bg si Ring.bg), Croatia (Nova TV), Cehia (TV Nova, Nova Cinema, Nova Sport si MTV Czech), Romania (PRO TV, PRO TV International, Acasa, PRO Cinema, Sport.ro si MTV Romania), Slovacia (TV Markiza, Doma), Slovenia (POP TV, Kanal A si TV Pika) si Ucraina (Studio 1+1, Studio 1+1 International si Kino).