Romania, in top 10 la nivel mondial in ceea ce priveste investitiile in proiecte call center
call center
Romania se afla pe locul noua la nivel mondial in ceea ce priveste dezvoltarea proiectelor de tip call center. Studiul realizat de firma de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL) vizeaza perioada 2008-2012, cand aceste investitii au adus pe piata locala aproape 11.500 de locuri de munca.
La nivel european, Romania este devansata doar de Marea Britanie si Polonia.
"Forta de munca inalt calificata in domeniul IT din Bucuresti si alte orase importante, unde se regasesc centrele universitare, precum si cunoasterea mai multor limbi straine, plaseaza in continuare Romania in topul preferintelor investitorilor pentru astfel de operatiuni, locul 9 la nivel mondial si locul 2 in Europa, dupa Marea Britanie si Polonia", potrivit JLL, citat de Mediafax.
In ciuda dificultatilor economice din 2009, a recuperarii lente din 2010 si a instabilitatii politice care a marcat o mare parte a anului in curs, Romania a ramas atractiva pentru jucatorii internationali.
Pe langa considerentele care fac parte din procesul de alegere a unei locatii pentru un astfel de proiect, disponibilitatea crescuta a programelor de ajutor de stat plaseaza tara noastra printre destinatiile preferate. Majoritatea programelor de ajutor de stat, intrate in vigoare in 2007, ar urma sa expire in 2013, dar este foarte probabil sa fie extinse, se arata in raport.
Cele mai recente miscari pe piata centrelor de tip call center evidentiaza in Romania prezenta unor activitati cu valoare mai ridicata, precum servicii juridice, dezvoltarea de software si servicii financiare, care cer un profil diferit al candidatilor. Pe de alta parte, noteaza JLL, acesti candidati sunt atrasi mai mult de stabilitate si mai putin de salariu, dar si de perspectivele de cariera, respect, responsabilitati si ocuparea unor pozitii de decizie.
"Piata Europei Centrale si de Est, de circa 100 de milioane de persoane, este bine pozitionata pentru a raspunde acestor nevoi in crestere ale corporatiilor. Tarile in care exista o prezenta robusta, de exemplu Polonia si Romania, inregistreaza adaugarea unor roluri tot mai avansate la gama de procese executate in centrele existente. In statele UE din regiune, accesibilitatea externa, conectivitatea interna si infrastructura (transport si imobiliare) s-au schimbat profund, in sens pozitiv, de la aderarea acestora la UE", a declarat directorul operational al JLL Europa Centrala si de Est, John Duckworth.
"Sectorul imobiliar in Europa Centrala si de Est este in prezent bine plasat pentru a acoperi cerintele celor care intra sau se extind in activitatile de tip call center", a afirmat seful de cercetare al JLL pentru Europa Centrala si de est, Kevin Turpin. Majoritatea pietelor de birouri favorizeaza, in prezent, chiriasii, a spus Turpin.
Pe prima pozitie la nivel global in topul destinatiilor pentru proiecte din categoria call center se plaseaza Filipine, cu 72.444 de locuri de munca create in perioada 2008-2012 de 115 proiecte de tip call center. Apoi urmeaza India (64.370 locuri de munca si 105 proiecte), China (25.455 slujbe - 56 de proiecte), Marea Britanie (22.304 posturi - 95 de proiecte) si Statele Unite (18.594 posturi - 78 de proiecte).
In randul ultimelor cinci locuri din top 10, diferentele sunt mai mici. Pe pozitia a sasea se afla Brazilia (13.964 locuri de munca - 23 de proiecte), Polonia (13.476 posturi - 46 de proiecte), Mexic (11.515 slujbe - 18 proiecte), Romania (11.438 posturi - 40 proiecte) si Costa Rica (8.878 posturi - 31 proiecte).
Studiul a fost elaborat in colaborare cu Ernst& Young si The Grafton Employment Group.
Pe acelasi subiect: