Lupta pentru clienti. Comerciantii duc un adevarat razboi pentru fiecare metru patrat de spatiu disponibil VIDEO
Desi la prima vedere, toti romanii se vaita ca nu au bani, comerciantii duc un adevarat razboi pentru fiecare metru patrat de spatiu disponibil. Daca marile lanturi de hipermarketuri isi continua politica de extindere, magazinele mici sunt pandite de faliment. Deja, in Romania, mai putin de jumatate din marfuri se vinde prin centrele comerciale.
Cum era de asteptat, in Bucuresti, unde sunt cele mai mari salarii, se deschid si cele mai multe magazine. Fostele uzine comuniste continua sa se transforme. 20 de asemenea magazine au fost inaugurate in ultimii 10 ani in Capitala si alte 150 in intreaga tara. Francezii de la Carrefour au cea mai dezvoltata retea. Urmeaza Kaufland si Auchan.
Pentru afacerile de la parterul blocurilor, aparitia unui astfel de gigant echivaleaza cu falimentul. Analistii in retail spun ca pe o raza de cel putin trei kilometri, scapa cine poate. "Acesta va trebui sa se reorienteze pe baza unui magazin care sa serveasca doar locuitorii blocului respectiv sau consumului de scurta durata pentru cereri cand oamenii nu merg la hipermarchet'', explica analistul Vlad Vlasceanu.
Care sunt aceste produse? In afara de paine, apa, lactate cafea sau tigari, omul cauta cel mult niste mezeluri proaspete. Pentru toate celelalte raman cumparaturile saptamanale de la hipermarket. Iar datele arata ca foarte multi fac acest drum. In urma cu cinci ani, aveau o cota de piata de 18 la suta. Astazi au ajuns la 47 de procente si continua sa se dezvolte.
Chiar si asa piata din Romania este cu mult in urma fata de ce se intimpla in restul Uniunii Europene, unde exista cate un hipermarket la 10.000 de locuitori in timp ce la noi exista unul la 100.000 de locuitori.