Incepe haosul. Companiile europene din Grecia se pregatesc pentru revolte ale populatiei si renuntarea la moneda unica
Companiile europene cu operatiuni in Grecia se pregatesc pentru revolte ale populatiei si iesirea tarii din zona euro. De exemplu, retailerul britanic de aparatura electrica Dixons a cumparat in ultimele saptamani obloane pentru protejarea celor aproape 100 de magazine detinute in acest stat, potrivit Reuters.
"Planul ar putea sa para alarmist, dar este bine sa fii pregatit", a declarat directorul general al Dixons, Sebastian James, iar punctul sau de vedere este sustinut de alti sefi de companii europene.
Pe masura ce criza financiara din Grecia se inrautateste, companiile de pregatesc pentru orice, de la tulburari sociale pana la o dezintegrare completa a sistemului financiar.
Aceste pregatiri includ retragerea de lichiditati din Grecia in fiecare seara, reducerea datoriilor, renuntarea la clientii rau platnici si pregatirea pentru trecerea la drahma, daca tara va fi nevoita sa renunte la euro.
"Majoritatea companiilor se pregatesc pentru un exit al Greciei si analizeaza problemele legate de lichiditati, situatia financiara si valuta", a declarat Roger Bayly, partener la firma de consultanta KPMG, preluat de Mediafax.
Dixons este al doilea mare retailer de aparatura electrica din Europa si detine in Grecia lantul de magazine Kotsovolos, care inregistreaza pierderi. Kotsovolos are o cota de piata de 25% si comercializeaza ipad-uri, laptopuri, precum si masini de spalat, televizoare si aparate de aer conditionat. Compania a pregatit planuri de urgenta pentru inchiderea pe termen scurt a magazinelor, pentru a le proteja de pericolul tulburarilor sociale si a se pregati pentru trecerea la drahma.
Dixons are experienta cu violentele de strada produse in Londra si alte orase britanice, vara trecuta, si a comandat suficiente obloane pentru protejarea magazinelor si colaboreaza cu politia elena si firme de securitate.
Intr-o perioada de 12 luni incheiata in aprilie, vanzarile Dixons au scazut cu 9% in Italia, Grecia si Turcia. Vanzarile din aceste tari reprezinta circa 7% din vanzarile anuale ale grupului, pe peste 8 miliarde de lire sterline.
Diageo, producatorul marcilor de bauturi spirtoase Johnnie Walker si Smirnoff, a reactionat cu reducerea cheltuielilor de marketing si a stocurilor din Grecia, precum si cu retragerea rapida a lichiditatilor, dupa ce vanzarile grupului pe piata elena au scazut la jumatate in decurs de trei ani, la sub 100 milioane de lire sterline.
Conducerea companiei are intalniri saptamanale pe tema reducerii expunerii la Grecia, protejarii vanzarilor prin sustinerea propriei retele de distributie, oprirea livrarilor catre barurile mici si concentrarea pe hotelurile si cluburile mari.
Directorul de marketing al Diageo, Andy Fennell, a declarat ca vanzarile din Grecia sunt inca in scadere. Piata elena pentru whisky-ul Johnnie Walker a scazut puternic si reprezinta sub 1% din vanzarile anuale de 10 miliarde de lire sterline ale grupului. "Ar putea fi un impact mare in Grecia, dar intrebarea este ce se va intampla in restul zonei euro", a spus Fennell, referindu-se la alte piete mai mari din uniunea monetara, precum Spania si Irlanda.
Companiile trebuie sa se protejeze prin verificarea termenelor de plata, retragerea lichiditatilor de la subsidiare si verificarea vulnerabilitatii furnizorilor, a declarat Martin O’Donovan, director la Asociatia Directorilor Financiari ai Companiilor din Londra.
Bayley (KPMG) recomanda companiilor sa verifice "cei sase C" (in limba engleza n.r.) pentru pregatirea pentru un posibil exit al Greciei, respectiv lichiditatile, contractele, continuitatea, partenerii, controlul si operatiunile comerciale. El considera ca producatorii auto, tour operatorii si gupurile farmaceutice ar fi cele mai afectate, pe termen scurt, de iesirea Greciei din uniunea monetara.
Reprezentantul KPMG crede ca majoritatea companiilor sunt bine pregatite in privinta lichiditatilor si contractelor cu furnizorii, dar mai putin in cazul asigurarii continuitatii activitatilor, in perioada imediat urmatoare renuntarii la euro.
BMW, cel mai mare producator de automobile de lux din lume, sustine ca este pregatit pentru ce este mai rau, dupa ce numarul dealerilor din Grecia a scazut cu un sfert din 2008, iar livrarile s-au redus cu peste doua treimi de la un nivel record de 7.000 de masini.
Grupul german de turism TUI a luat masuri inca din noiembrie, cerand hotelierilor eleni sa semneze noi contracte, prin care vor fi platiti in drahme, daca va fi introdusa o noua moneda in Grecia la un curs stabilit de guvernul de la Atena.
Grupul are si planuri de urgenta, pentru transferarea clientilor la alte destinatii daca se vor produce tulburari sociale, masuri similare cu cele aplicate in nordul Africii anul trecut.
Producatori farmaceutici mari, precum GlaxoSmithKline si Roche, lucreaza cu autoritatile europene la planuri de urgenta, pentru continuarea livrarilor de medicamente esentiale, daca Grecia iese din zona euro.
Operatorul de telefonie mobila Vodafone are la randul sau planuri de actiune, in cazul in care sistemul bancar elen se blocheaza si au loc violente de strada, in urma experientei acumulate in Egipt.
Compania britanica De La Rue, specializata in tiparirea de bani, pregateste planuri pentru tiparirea rapida de drahme, daca guvernul elen va solicita acest lucru, a declarat recent o sursa apropiata situatiei.