Comisia Europeana: Romania poate ingheta fara probleme pretul carburantilor
"Posibila inghetare a pretului pentru carburanti, anuntata de Guvernul Romaniei, nu incalca nici una din regulile concurentei din Uniunea Europeana”, a declarat in exclusivitate pentru ProTV si incont.ro Marisa Gonzalez Iglesias, purtator de cuvant al Directiei Generale Concurenta din cadrul Comisiei Europene de la Bruxelles.
Din punctul de vedere al regulilor antitrust, blocarea preturilor pentru benzina la un anumit nivel nu ridica niciun fel de probleme.
“Regulile competitiei ar putea fi teoretic incalcate doar daca inghetarea preturilor nu s-ar aplica tuturor companiilor de pe piata si ar oferi un avantaj unei societati cu capital de stat, dar nu este cazul in Romania”, a mai spus purtatorul de cuvant al Departamentului de Concurenta al CE. Astfel, Comisia Europeana da unda verde Guvernului de la Bucuresti sa treaca la inghetarea pretului carburantilor, spunand ca din punctul de vedere al unui ajutor de stat si pe baza informatiilor disponibile la aceasta ora, masura nu pare sa se califice ca ajutor, asa cum este definit acesta in Tratatul de Functionare a Uniunii Europene, pentru ca nu sunt implicate resurse ale statului.
"Mai mult decat atat, din cate am inteles masura nu va fi selectiva, ci se va aplica tuturor proprietarilor de statii de benzina,” Marisa Gonzalez Iglesias, purtator de cuvant al Directiei Generale Concurenta din cadrul Comisiei Europene.
Benzina, la un nou maxim istoric
Pretul benzinei bate record dupa record.
Ieri, Rompetrol, Petrom si OMV au majorat preturile pentru benzina cu 7 bani pe litru. Cauza este avansul inregistrat de cotatiile internationale pentru barilul de titei si produse petroliere.
Astfel, cel mai scump sortiment de benzina este vandut de OMV Petrom cu 6,11 lei.
La jumatatea lunii aprilie, premierul Emil Boc a solicitat Consiliului Concurentei sa analizeze, impreuna cu Departamentul pentru Afaceri Europene, daca preturile la carburanti pot fi inghetate in Romania in baza unei legi care prevede o astfel de masura in cazuri exceptionale, dar care este adoptata inaintea aderarii la UE.
El a aratat ca cele doua institutii vor analiza daca aceasta lege mai este compatibila cu normele UE.
"Daca raspunsul va fi pozitiv, vom gasi o solutie", a spus Boc.
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, ca institutia pe care o reprezinta va finaliza investigatia pe piata carburantilor pana la jumatatea anului, dupa ce rezultatele raportului vor fi trimise la Comisia Europeana, iar companiile implicate isi vor spune parerea in acest caz.
El a aratat totodata ca o lege adoptata inaintea aderarii Romaniei la UE permite inghetarea preturilor intr-o situatie exceptionala, dar ca trebuie stabilit daca piata carburantilor se afla intr-o astfel de situatie exceptionala.
La randul sau, Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii a Camerei Deputatilor, a declarat ca la nivelul Comisiei s-a format o comisie de ancheta asupra Petrom pentru a investiga modul in care se formeaza preturile pentru carburanti si perioada post-privatizare.
Iancu a afirmat ca Petrom este de acord cu inghetarea prețurilor pe o perioada limitata de timp, dar doar daca Guvernul vine cu o masura care sa se aplice tuturor companiilor de pe piata.
In luna ianuarie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a intocmit un raport privind producatorii si distribuitorii de carburanti, in care se spune ca pretul la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.
Premierul Emil Boc a declarat atunci ca majorarea pretului carburantilor nu poate fi justificata cu povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere si a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.
Potrivit Institutului National de Statistica, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 preturile au fost majorate cu 13%.
De la inceputul acestui an companiile petroliere au scumpit carburantii de mai multe ori.
Contextul este bun
Un jucator nou, compania petroliera de stat din Azerbaidjan, Socar, vrea sa urmeze exemplul vecinilor din Kazahstan si a cumparat deja cateva benzinarii in Romania.
In Botosani si Suceava, acolo unde au cumparat deja 14 benzinarii, azerii de la Socar au inceput deja sa isi construiasca propriile statii.
Vor aduce petrol din Azerbaidjan, asa cum fac si cei de la LukOil si de la Rompetrol, care aduc materie prima din Rusia si respectiv Kazahstan. Cu cele 300 de benzinarii ale azerilor, ponderea companiilor din spatiul ex-sovietic pe piata carburantilor va fi mai mare decat a petrolistilor vestici.
O concurenta mai mare inseamna preturi mai mici la pompa.
"Oamenii care cunosc Romania gandesc ca este un moment bun de a face investitii. Energia, in special furnizarea de gaze, devine, de asemenea, foarte atractiva pentru investitori, iar pentru Kazahstan si Azerbaidjan interesul este legat de petrol in primul rand," crede Dominic Bruynseels, presedintele Consiliului Investitorilor Straini.
Azerbaidjan figureaza printre primele 20 de tari din lume ca productie si rezerve de petrol. Prin Romania vor ajunge mai usor pe piata europeana.
In prezent, cele mai multe benzinarii din Romania sunt detinute de OMV Petrom - 550 de statii.
Austriecii de la OMV Petrom, Rompetrol, controlat de kazahii de la KazMunaiGaz, si rusii de la LukOil controleaza circa 80% din distributia de carburanti pe plan local.
Pe acelasi subiect: