Volkswagen, prea mare pentru a fi lasat sa falimenteze. Credit Suisse: Nota de plata ar putea ajunge la 78 mld. euro
UPDATE:La Bursa de la Frankfurt, actiunile Volkswagen au scazut, vineri dimineata, pana la 92,75 euro, cel mai redus nivel din octombrie 2011, investitorii fiind ingrijorati de amploarea si costurile scandalului.
Vanzarile grupului Volkswagen in SUA au crescut totusi in septembrie, cu 6,3%, mai putin decat in cazul rivalelor, dar mai mult decat se asteptau analistii. Este un indiciu al modului in care reactioneaza consumatorii la scandalul emisiilor, transmit MarketWatch si Bloomberg.
Luna trecuta, livrarile brandului VW au urcat cu 0,6%, in timp ce Audi, divizia de lux a Volkswagen, a raportat un avans de 16%. Analistii se asteptau la un declin al vanzarilor brandului VW de 6,7%.
"Vrem sa multumim dealerilor si clientilor pentru sprijinul aratat brandului VW. Compania va continua sa actioneze pentru restabilirea increderii", a declarat Mark McNabb, director operational al Volkswagen America, transmite Agerpres.
In primele noua luni, vanzarile brandului VW in SUA au scazut cu 2,5%, in timp ce Audi a beneficiat de majorarea cererii pentru vehiculele de lux, cu un avans de 13%.
Luna trecuta, brandul Volkswagen a vandut 26.141 de unitati, inregistrand o crestere de 51% a livrarilor pentru modelul Golf. Audi a anuntat 17.340 de vehicule vandute, cea mai buna luna septembrie a sa in SUA. Vanzarile combinate ale celor doua brandului au ajuns la 43.481 unitati, de la 40.913 vehicule in septembrie 2014.
Volkswagen este implicat in prezent intr-un scandal de amploare, dupa ce a recunoscut ca a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial, cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a fortat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost inlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche.
Volkswagen, prea mare pentru a fi lasata sa falimenteze
Volkswagen este o companie "prea mare pentru a da faliment", din cauza conexiunilor politice si a rolului emblematic al grupului, de simbol al redresarii economiei Germaniei de Vest dupa Al Doilea Razboi Mondial, arata o analiza Bloomberg.
De asemenea, aproximativ o treime din cele 600.000 de locuri de munca ale VW sunt in statul german.
Conexiunile politice in cazul Volkswagen sunt deja stabilite. Cand Germania a privatizat producatorul auto, in 1960, landul Saxonia Inferioara, unde este sediul central al grupului auto, si-a pastrat o participatie de 20% in Volkswagen si un loc in board-ul de supervizare.
Afinitatile politice si constientizarea rolului economic fac din scandalul VW o amenintare mult prea mare pentru prosperitatea nationala ca sa poata fi tratat cu neutralitate de guvern.
In 2007, Saxonia Inferioara a cumparat actiuni Volkswagen, de 41 milioane de euro, pentru a-si mentine participatia la 20%, in urma careia isi pastreaza nivelul maxim al drepturilor de vot.
Cancelarul Angela Merkel, care a crescut in timpul comunismului in Germania de Est, a avut prima sa masina, un Volkswagen Golf compact, dupa caderea Zidului Berlinului, in 1989.
"'Va fi important pentru guvernul de la Berlin sa analizeze toate scenariile si sa se astepte la ce poate fi mai rau. Printre optiunile cabinetului se afla sprijinirea landului Saxonia Inferioara pentru a-si majora participatia detinuta la VW sau acordarea de facilitati fiscale la achizitionarea vehiculelor electrice", a apreciat Stefan Bratzel, seful departamentului de cercetare auto la Universitatea din Bergisch Gladbach, Germania.
Din aceste motive, analistii considera ca Angela Merkel nu se poate distanta de scandalul emisiilor solicitand pur si simplu VW sa vina rapid cu o solutie.
Incercarile de delimitare sugereaza ezitarea oficialilor de a-si exercita direct influenta in companiile private, in conditiile in care amploarea scandalului este departe de a fi cunoscuta, sustin surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul.
"Desigur, Guvernele germane au tinut cont de interesele sectorului privat. Dar, daca analizam situatia din Franta, acolo legaturile dintre politica si afaceri sunt mult mai stranse decat in Germania", a afirmat Marcel Fratzscher, seful institutului de cercetare DIW.
In conditiile in care capitalizarea bursiera s-a redus cu aproape 35% de la inceputul scandalului, in 18 septembrie, statul ar putea interveni daca actiunile vor scadea si mai mult la Bursa de la Frankfurt.
Merkel a mai intervenit in sectorul auto in 2013, cand a relaxat normele europene privind controlul poluarii, o decizie care a fost laudata de puternica Asociatie a producatorilor germani de automobile. Cancelarul si-a justificat atunci actiunile spunand ca apara locurile de munca.
Masinile au reprezentat anul trecut aproape 20% din exporturile Germaniei, in valoare de aproape 1.500 miliarde de dolari.
Cand vine vorba de Volkswagen, cancelarii germani nu intervin in deciziile companiei, desi predecesorul lui Merkel, Gerhard Schroeder, care timp de opt ani a avut un loc in Board-ul de supervizare al VW, era cunoscut sub porecla de "cancelarul auto", din cauza legaturilor sale stranse cu industria auto.
Credit Suisse: Scandalul emisiilor ar putea costa Volkswagen pana la 78 de miliarde euro
Scandalul falsificarii testelor de emisii poluante ar putea costa grupul Volkswagen intre 23 si 78 de miliarde euro, potrivit bancii elvetiene Credit Suisse, care si-a redus pretul tinta pentru actiunile Volkswagen pana la 83 de euro de la 169 de euro, transmite CNN.
Un cost de 78 de miliarde de euro ar fi cu 60% mai mare decat costul scurgerii de petrol de la platforma Deepwater Horizon, care in 2010 a afectat o mare parte din Golful Mexicului.
"Nota de plata totala (costurile retragerii si amenzile) este neclara si depinde in mare parte de performantele motoarelor dupa reparatii", sustin analistii de la Credit Suisse.
In cel mai optimist scenariu al Credit Suisse, producatorul german ar urma sa plateasca aproximativ 300 de euro pentru fiecare vehicul, in timp ce in cel mai pesimist, costul mediu ar urma sa fie de aproximativ 2.000 de euro.
Credit Suisse are ingrijorari in legatura cu divizia de servicii financiare a Volkswagen care ofera finantari pentru achizitia de automobile si asigurari pentru client. Veniturile acesteia ar urma sa aiba de suferit ca urmare a cresterii costurilor de refinantare si a provizioanelor de risc, ceea ce va obliga VW sa demareze o majorare de capital.
Pana acum, Volkswagen a pus deoparte 6,5 miliarde de euro pentru a face fata costurilor scandalului emisiilor, insa chiar si cea mai conservatoare estimare a Credit Suisse este de 3,5 ori mai mare decat suma pregatita de Volkswagen.