Renasterea cererii de benzina. Scandalul Volkswagen, un ajutor neasteptat pentru sectorul de rafinare al Europei, aflat in criza de 10 ani
Scandalul Volkswagen ar putea accelera tendinta de renuntare la motorina, care a inceput sa se manifeste in Europa, si ar putea ajuta sectorul european de rafinare prin reechilibrarea pietei de produse petroliere din regiune, apreciaza AFP.
Analistii sunt de parere ca scandalul motoarelor diesel trucate de Volkswagen, care ar putea sa se concretizeze in rechemarea in service a mai multe milioane de vehicule, ar putea duce la cresterea cotei de piata a celor pe benzina in Europa.
Un astfel de avans ar stimula si cresterea cererii pentru benzina, ceea ce ar permite pietei de produse petroliere sa revina la un anumit echilibru, si ar sustine industria europeana de rafinare aflata in criza de aproape 10 ani.
In urma unor politici fiscale diferentiate, Europa consuma de doua ori mai multa motorina decat benzina.
Rafinariile europene produc mai multa benzina decat motorina, iar acest dezechilibru structural afecteaza piata, deoarece Europa trebuie sa importe motorina si are dificultati in gasirea de piete pe care sa-si vanda surplusul de benzina.
"Rafinariile vor beneficia de aceasta renastere a cererii de benzina deoarece surplusul ar ramane in Europa si va raspunde cererii locale in loc sa fie exportat, in mod traditional in SUA", a explicat Alessandra Agnello, analist la Petromatrix, transmite Agerpres.
"Daca va creste consumul de benzina, acest lucru ar fi favorabil sectorului european de rafinare care sufera de un handicap in raport cu alte regiuni ale lumii, cum este Orientul Mijlociu", a apreciat, la randul sau, Philippe Sauquet, directorul diviziei de rafinare de la grupul petrolier francez Total.
Prinsi intre noile rafinarii mai performante din Orientul Mijlociu si Asia, orientate spre productia de motorina, si rafinariile americane, care profita de costurile energetice mai mici, europenii se confrunta in prezent cu o concurenta acerba.
Faptul ca rafinariile din toata lume majoreaza productia de motorina intr-un moment in care cererea pentru acest carburant stagneaza, iar cea pentru benzina creste ar putea repune sub semnul intrebarii anumite investitii.
"Acest lucru este valabil si pentru Europa, dar intr-o masura mai mica decat pentru alte regiuni, cum este Asia, Orientul Mijlociu si America", a estimat Richard Mallinson, analist la Energy Aspects.
Potrivit acestuia, modernizarea rafinariilor din Europa, mai putin sofisticate decat concurentele, ar fi un proces benefic pentru sectorul european.
Europa consuma aproximativ 80 de milioane de tone de motorina pe an, incluzand aici si kerosenul.
"Chiar daca rafinariile uriase din afara Europei sunt mult mai competitive in termeni de costuri, conservarea rafinariilor in Europa se justifica, pentru ca regiunea nu poate sa depinda numai de importuri", a explicat Philippe Sauquet.
In plus, un declin pe termen lung al cererii de motorina ar ajuta, de asemenea, Europa, sa fie mai putin dependenta de importurile de motorina, in special al celor venite din tarile unde riscul geopolitic est ridicat, considera Alessandra Agnello.