Romania cere clarificari Germaniei in scandalul Volkswagen. Daca emisiile au fost masluite, romanii au platit taxe de poluare mai mici, iar statul a fost pagubit de sume mari de bani
Romania va cere o clarificare din partea autoritatilor germane, dupa ce acestea au anuntat ca Volkswagen a vandut si in Europa masini diesel cu un soft care a pacalit testele de poluare. Se ridica astfel o problema majora pentru tara noastra, pentru ca, in aceste conditii, taxele de poluare platite de soferi la inmatriculare au fost mai mici decat ar fi trebuit. Intre timp, scandalul se extinde si la alte marci din grup. Presa din Spania scrie ca Seat a echipat o jumatate de milion de vehicule cu aceste motoare.
Vestea ca unele autoturisme marca Volkswagen vandute in Europa au softul care pacaleste normele de poluare a fost confirmata de ministrul Transporturilor din Germania.
Alexander Dobrindt, ministrul Transporturilor din Germania: "Am fost informati de catre Volkswagen ca exista autoturisme cu motoare diesel de 1,6 - 2 litri vandute in Europa care au fost afectate de manipulare emisiilor."
Intre timp, directorul general al companiei, Mark Winterkorn, care si-a dat demisia in plin scandal, a acceptat fonduri de pensie in valoare de 28 milioane euro, scrie presa din Germania.
Scandalul va afecta intreaga industrie auto germana, spun analistii.
Martin Gorning, institutul German de Cercetari Economie: "Industria auto este foarte importanta in Germania, iar Volkswagen este liderul acestei industrii. Aceasta criza va afecta toti producatorii de masini."
Si nu doar din Germania. Dieselgate s-a extins la alte marci din grup. Presa din Spania a scris ca Seat a folosit o jumatate de milion de motoare diesel de la Volkswagen, cu softul respectiv, iar specialistii se intreaba daca si Audi sau Skoda au probleme.
Jurnalistii din Germania au scris ca si un model BMW ar fi pacalit testele de poluare, informatie negata imediat de constructor. Cu toate acestea, actiunile BMW au scazut cu 8%.
Romania a solicitat un punct de vedere din partea autoritatilor din Germania pentru a decide ce masuri ar putea lua in acest scandal.
Cristian Bucur, director tehnic RAR: "Pentru vehiculele vandute in Europa, omologarea de tip europeana a fost acordata in Germania, de catre autoritatea germana. Conform legislatiei, autoritatea germana este singura care poarta responsabilitatea verificarii, respectarii in piata a cerintelor initiale."
Daca se demonstreaza ca emisiile au fost masluite, asta inseamna ca romanii au platit taxe de poluare mai mici, iar statul roman a fost pagubit de sume importante de bani.
In Marea Britanie multi detinatori de masini Volkswagen au luat legatura cu firmele de avocatura pentru a afla in ce mod pot da compania in judecata pentru ca le-a vandut masini mai poluante. Va fi unul dintre cele mai mari procese colective din istoria Regatului Unit, scrie The Guardian.
Comisia Europeana a cerut tuturor statelor membre sa efectueze "anchetele necesare la nivel national" in acest caz
"Invitam toate statele sa deschida investigatii la nivel national", a declarat joi o purtatoare de cuvant a Comisiei Europene, Lucia Caudet. "Trebuie sa avem un tablou complet – daca si cate vehicule inregistrate in UE sunt echipate cu mecanisme incorecte", a spus purtatoarea de cuvant.