Situatie fragila. Peugeot pregateste o majorare de capital de 3 mld. euro, cu un investitor chinez si guvernul francez
PSA Peugeot Citroen, al doilea mare producator auto din Europa, pregateste o majorare de capital de 3 miliarde euro, prin emisiune de actiuni noi. Compania chineza de stat Dongfeng si guvernul francez vor prelua participatii egale, potrivit unor surse citate de Reuters, transmite Bloomberg.
China Business news scria saptamana trecuta ca Dongfeng Motor Corp., partenerul Peugeot pe piata chineza, vrea sa preia 30% din actiunile grupului francez pentru 10 miliarde yuani (1,2 miliarde euro), transmite Mediafax.
PSA Peugeot Citroen este in cautare de finantare pentru investitii si extinderea in afara Europei, avand in vedere ca cererea de pe continent se alfa la minimul ultimilor 20 de ani.
O investitie din partea chinezilor ar consolida situatia financiara fragila a Peugeot. Vanzarile celui mai mare producator auto francez depind inca intr-o masura semnificativa de evolutia pietei europene, unde inmatricularile de automobile sunt in scadere de sase ani.
Actiunile Peugeot au scazut luni la Paris cu pana la 12% si se tranzactioneaza in scadere cu 7,8%. Totusi, titlurile companiei au crescut de peste doua ori in acest an. Capitalizarea de piata a constructorului auto este de 4,04 miliarde euro.
Consiliul de Administratie al Peugeot va discuta despre atragerea unui investitor la o sedinta convocata saptamana viitoare, dupa raportarea rezultatelor financiare pentru trimestrul al treilea, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situatiei.
Peugeot are o alianta si cu grupul american General Motors.
"Ceea ce conteaza este ca PSA poate dezvolta aceste parteneriate pentru a-si stabiliza situatia. Strategia industriala, partenerii industriali trebuie sa fie in prim plan", a declarat luni la un post de radio ministrul francez al Finantelor, Pierre Moscovici.
Peugeot a inregistrat in primul semestru o pierdere operationala de 510 milioane euro la divizia producatoare de automobile. Compania restructureaza operatiunile din Franta pentru a reduce cheltuielile, avand in plan 11.200 de disponibilizari si inchiderea unei fabrici din apropierea Parisului.
Preluarea unei participatii de peste 30% la Peugeot de catre un singur investitor ar putea intampina obstacole de natura juridica, dar si opozitia principalilor actionari, familia Peugeot si General Motors. Autoritatea franceza a pietelor financiare AMF a aratat saptamana trecuta ca orice investitor care preia cel putin 30% dintr-o companie listata trebuie sa faca o oferta pentru toate actiunile.
Familia Peugeot detine in prezent 25,5% din actiuni si este cel mai mare actionar, controland de facto compania. Actionarii Peugeot au votat in aprilie sa confere managementului prerogativa de a emite actiuni noi sau obligatiuni convertibile in valoare de pana la 50% din capitalul existent la data de 12 martie 2013.
Conducerea Peugeot s-a intalnit saptamana trecuta cu sindicatele din Franta, carora le-a cerut acceptul pentru reducerea platilor pentru ore suplimentare si inghetarea salariilor, promitand in schimb cresterea productiei si investitii pe plan local in urmatorii trei ani. Sindicatele trebuie sa decida daca accepta planul pana la 22 octombrie.