Industria auto europeana este pe cale sa renunte la jumatate de milion de angajati
Efectele crizei asupra industriei auto din zona euro ar putea cauza pierderea a peste 500.000 de locuri de munca, producatorii de automobile si de piese incercand sa scada costurile si sa adapteze capacitatea de productie la situatia dificila din economie pentru a pune capat pierderilor.
Industria auto din zona euro este pe cale sa efectueze un val de disponibilizari, in cel de-al cincilea an consecutiv de contractie a pietei, potrivit unei analize Bloomberg, preluata de Mediafax.
Angajatii fara contracte permanente, in numar de 1,5 milioane, sunt cel mai usor de concediat si vor avea probabil cel mai mult de suferit, comenteaza Lars Holmqvist, fostul presedinte al asociatiei producatorilor europeni de piese auto, care a precizat ca in industrie lucreaza in total 7 milioane de persoane.
Industria auto a "taiat" in ultimii cinci ani aproximativ 800.000 de locuri de munca. Somajul din zona euro a ajuns in iunie la 11,2%, un nou record, iar cererea pentru automobile scade odata cu cresterea numarului de persoane fara un loc de munca. Zona euro are 17,8 milioane de someri.
"Devine tot mai clar ca productia si numarul angajatilor sunt, la unii producatori, cu mult peste capacitatea necesara tinand cont de scaderea vanzarilor de autovehicule din zona euro. Excesul de capacitate de productie este principala problema. Vanzarile scazute omoara aceste companii", spune Ian Fletcher, analist la IHS Automotive, Londra.
Aproape 30% din capacitatea de productie auto din Europa este neutilizata.
In prim plan sunt PSA Peugeot Citroen, cel mai mare producator auto din Franta si al doilea din Europa, si grupul italian Fiat. Fiat a anuntat miercuri seara ca suspenda investitiile in Italia, in urma scaderii cererii, si va efectua concedieri temporare pentru a reduce costurile. Directorul general al companiei, Sergio Marchionne, a declarat recent ca urmeaza sa ia o decizie, in acest an, 7 privind restructurarea operatiunilor din Europa, inclusiv inchiderea unor fabrici.
Peugeot a anuntat pana acum cele mai multe concedieri. Compania renunta la 14.000 de angajati si va inchide o fabrica de langa Paris, dupa pierderi de 662 milioane euro la operatiunile auto in primul semestru al acestui an.
Concedierile efectuate de producatorii auto sunt doar varful aisbergului: pentru fiecare angajat dat afara de unul dintre constructorii auto, furnizorii renunta la cinci posturi, potrivit lui Holmqvist. "In Europa, vom asista la taieri de aproximativ jumatate de milion de angajati la furnizori pana la sfarsitul anului viitor", crede analistul.
Concedierile deja au inceput. Producatorul de autocamioane MAN a trimis acasa 900 de persoane care lucrau cu contracte temporare si a inghetat angajarile. Peugeot va concedia pana la sfarsitul anului 650 de salariati de la fabrica din Suchaux, Franta. PSA are aproximativ 3.800 de angajati la cele trei fabrici principale din Franta.
SKF, unul dintre cei mai mari furnizori de piese, a dat afara de la inceputul acestui an "cateva sute de angajati" din Europa fara contracte permanente, a declarat recent directorul general al companiei, Tom Johhstone. In plus, compania a redus programul de lucru la mai multe fabrici si este pregatita sa renunte la si mai multi angajati cu contracte temporare.
Autoliv, cel mai mare producator de centuri de siguranta si airbaguri, a concediat in trimestrul al doilea 300 de angajati, in Franta, Spania, Germania si Suedia, si va continua "taierile", a afirmat purtatorul de cuvant al companiei, Mats Odman.
Peugeot, care a obtinut in Europa 75% din veniturile de anul trecut, a deranjat guvernul francez cu planurile de austeritate.
Parisul vrea sa impiedice compania sa inchida vreo fabrica si sa efectueze concedieri masive. Franta vrea sa ajute producatorii auto prin scutirea de la taxe a activitatilor de cercetare, cresterea subventiilor pentru cumpararea de autoturisme electrice si cu propulsie hibrida si sa ofere furnizorilor de piese finantare de 450 milioane euro, a declarat saptamana trecuta ministrul relansarii economice, Arnaud Montebourg.
Piata auto din Uniunea Europeana va scadea in acest an cu 7%, la 12,2 milioane de autoturisme, cu 21% sub volumul din 2007 si cel mai redus nivel din 1995, potrivit Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile.
Criza afecteaza si operatiunile europene ale companiilor straine. Divizia europeana a Ford, proprietarul Automobile Craiova, a inregistrat o pierdere operationala de 404 milioane de dolari in trimestrul al doilea, fata de un profit de 176 milioane de dolari in perioada corespunzatoare a anului trecut. Compania anticipeaza pierderi de peste un miliard de dolari in acest an in Europa.
Ford a renuntat, de anul trecut, la 500 de angajati temporari, si a redus programul de lucru al fabricii din Genk, Belgia, la 4 zile pe saptamana. "Avem ceva supracapacitate, dar vom ajusta productia la cerere. Analizam toate aspectele operatiunilor noastre", a declarat John Gadriner, purtator de cuvant al operatiunilor europene ale Ford.
Opel, parte a grupului american General Motors, a anuntat in iunie ca va inchide incepand din 2016 fabrica de la Bochum, Germania. Operatiunile europene ale GM au pierdut 16,4 miliarde de dolari din 1999.
Companiile bine pozitionate pe pietele din afara Europei reusesc sa absoarba mai bine socul economic de pe continent. BMW continua sa creeze locuri de munca, spre exemplu la Leipzig, unde va deschide anul viitor o fabrica cu 800 de angajati care va produce autoturismul electric i3. In ultimele 12 luni, grupul german a creat peste 5.000 de locuri de munca.