Foarte putine brand-uri reusesc sa se regaseasca, mai ales in aceasta perioada. Este perioada marilor schimbari, care poate fi fatala unor producatori daca nu stiu sa-si faca o strategie buna. Daca nu stiu sa se pozitioneze bine in piata, sa-si gaseasca brese, sa-si stabileasca foarte bine concurenta de referinta si politica de preturi raportata la aceasta. Acesta a fost unul dintre punctele Nissan de la conferinta de presa a noului model Note.

Japonezii s-au uitat la Fiesta si au decis sa ofere mai mult la mai putini bani. Adica dotari mai multe la un pret cu 500 de euro mai mic. De ce Fiesta? Pentru ca Fiesta este unul dintre trademark-urile clasei mici sau "B" pentru specialist.

Nissan are deja trei modele in acest segment: Micra, Note la mijloc si Juke in top. Note este masina care are un pic din Micra, dar poate mai mult si stie mai multe. Are insa si din Juke si asta se vede cel mai mult inauntru.

Calitatea noului Note este peste ceea ce ne asteptam. Asta pentru ca il stiam bine pe vechiul Note. Era o masina fada, care nu spunea nimic. Nu era nici frumoasa, nici puternica, avea doar cateva solutii de spatiu in portbagaj. Daca voiai sa fii un tip obisnuit care conduce o masina si atat, iti luai un Note. Acum, treaba s-a schimbat complet.

Evolutia este perceptibila de la distanta. Masina arata bine de tot, cu forme din universul japonez, cu dimensiuni adevarate, dotari unice in clasa ei si dinamica surprinzatoare in oras si afara. Daca vrei ceva optim pentru combinatia oras-deplasari, Note este cheia. Ce am aflat important despre design este gaselnita cu muchia boomerang pe laterala. Se numeste squash si vine de la traiectoria unei mingi de squash care loveste peretele si se intoarce la jucator. Un artificiu frumos, dar mai ales util pentru aerodinamica.  

Desi esti tentat sa spui dinainte sa te urci in ea ca nu te poti astepta la minuni, lucrurile se schimba cand te asezi in scaun. O pozitie foarte buna pentru mixul masina de oras si masina de iesit in concedii. Ai reglaje pe toate axele si gasesti pozitia perfecta rapid. Parbrizul e mare, iar vizibilitatea chiar este de jur-imprejur.  Consola e cu totul alta, arata premium datorita plasticului cu aspect de lac, iar butoanele sunt simplu de observat si de folosit. Asta ne sperie cel mai mult la o masina plina de dotari. Ca are butoane cu zecile si ca in timpul mersului trebuie sa tragi pe dreapta ca sa reglezi diverse lucruri. In Note le poti face cu ochii la drum si cu o mana pe volan.

Am testat doua motoare din trei la vanzare. Doua sunt de 1.2 litri benzina, 3 cilindri si 80 de cai sau 98 de cai in varianta turbo, iar cel diesel  bine-cunoscut si de pe Logan, are 1.5 litri si scoate 90 de cai. Noi am mers cu benzina de 98 de cai si cu diesel-ul. Ambele cuplate la o cutie manuala in 5 trepte. Au un raspuns foarte bun la accelerare, nu sunt zgomotoase si trag pana in zona rosie a turometrului. Daca schimbi sport, adica foarte sus, ajungi rapid la 140 de km/h, iar resursele sunt inca departe de sfarsit. Masina se tine extraordinar la viteze mari. Este drept ca am mers 99% din test pe drumuri austriece, perfecte, dar pe viraje iti dai seama cel mai bine de stabilitate chiar si in conditiile unui asfalt impecabil. Nu am avut nici cea mai mica emotie.

Singurele dezamagiri vin atunci cand schimbi prea devreme si motorul se chinuie sa compenseze lipsa de turatii. Dar aici vorbim, desigur, de un regim de sofat incorect, cu schimbari de treapta subturat.

Spuneam la inceput ca pe langa dotarile normale pe care le are orice masina serioasa astazi, Nissan a pus pe Note niste tehnologii in premiera in aceasta clasa. Toate sunt in categoria safety shield, adica un asa-zis scut de protectie pentru sofer si pasageri. Scutul aduna trei sisteme suplimentare de siguranta: avertizarea sonora la depasirea involuntara a marcajului longitudinal, avertizarea sonora si in oglinda la masinile din unghiul mort, atentionarea la obstacole pana la viteze de 7 km/h si un sistem de camere care redau pe display tot ce in jurul masinii. Asta inseamna ca pana si daca ai toate geamurile complet obturate, te poti ghida in parcari si la viteze mici doar cu ochii in display-ul sistemului de navigatie.

Nissan a reusit ceva incredibil cu Note. Sa faca dintr-o masina modesta un hit. Sa-l aduca la nivelul noii Micre si al lui Juke. Iar asta o sa duca sigur la vanzari in plus pe langa cele 6 milioane de Micre si aproape 350.000 de Juke-uri capitalizate pana azi.

Note este o masina fresh, mai mult decat utila si dotata. Este o solutie completa care livreaza confort, putere si trend chiar si unei familii. Iar cu un pret de plecare de la 11.000 de euro, sunt sanse enorme sa devina o mare problema pentru competitie. 

Testul din Austria e duminica, la promotor, de la 10.00 pe Sport.ro!