Vânzările de autoturisme ”verzi” s-au dublat în 2020, pe fondul unei scăderi a pieței auto generale cu peste 22%. Românii au preferat din nou trio-ul Logan, Duster și Sandero
Sursa foto: Facebook/Dacia
Vânzările de maşini noi în România au scăzut cu 22,6% în 2020, faţă de anul precedent, deşi înmatriculările de autovehicule au înregistrat creşteri în ultimele patru luni ale anului.
Datelor publicate, marţi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) arată și că vânzările de autoturisme ecologice s-a majorat cu 103,5%.
În acest context, luna decembrie a consemnat cel mai mare număr de autovehicule noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse şi autobuze) înmatriculate în România în anul 2020 (respectiv 18.363 unităţi), fiind a patra lună consecutivă de creştere (+18,5%).
Pe piaţa naţională, topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale), la finalul anului 2020, este condus de Dacia, cu 42.356 de unităţi, urmată de Renault - cu 11.796 de unităţi, Volkswagen (10.957 unităţi), Skoda (10.288), Ford (9.910) şi Toyota (6.870).
Autoturismele (care reprezintă circa 85% din total), au înregistrat, în luna decembrie a anului anterior, un volum de 15.814 unităţi, cu 16,2% mai mare decât în luna similară din 2019. Pe ansamblul întregului an 2020, autoturismele au consemnat un volum total de 125.004 de unităţi, ceea ce corespunde unei scăderi de 21,7% în raport cu anul anterior.
Potrivit sursei citate, la finalul anului 2020, clasamentul pe mărci are pe primul loc Dacia - cu 39.940 de unităţi (-20,6% faţă de 2019 şi cotă de piaţă de 32%), urmată de Skoda - cu 10.288 de exemplare (-16,8% şi cotă de 8,2%), Renault - cu 9.963 de unităţi (-24,9% şi cotă de 8% ), Volkswagen - cu 9.441 de unităţi (-8,4% şi 7,6% din total piaţă) şi Ford - cu 6.874 de unităţi (- 42,3% şi 5,5% cotă de piaţă).
Vânzări duble la mașini ”verzi”
De asemenea, pe modele, cu cele 18.474 de unităţi înmatriculate în anul 2020, Dacia Logan este pe primul loc (dar, în scădere cu 28,5%, comparativ cu anul trecut). Ierarhia este completată de Dacia Duster (9.826 de unităţi, -15%), Dacia Sandero (9.420 de unităţi, -5,1%), Renault Clio (3.958 de unităţi, -25,3%) şi Skoda Octavia (3.706 unităţi, -29,9%).
Datele APIA relevă faptul că, în funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pe ansamblul anului 2020, categoria celor diesel înregistrează o creştere uşoară a cotei de piaţă (+0,5 puncte procentuale), până la o pondere de 26,9%, comparativ cu 26,4%, cât se consemnase în 2019. La autoturismele pe benzină s-a înregistrat o scădere importantă, de 3,4 puncte procentuale la nivelul anului trecut, faţă de 2019, ajungând la 66% ca pondere.
La categoria, autoturismelor "verzi", respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), a existat un volum în creştere de 33,3%, în 2020, în comparaţie cu perioada similară a anului precedent. Pe subcategorii, s-a înregistrat un salt de 89% la autoturismele full electrice şi unul mult mai consistent, de 158%, la cele hibride plug-in. Totodată, autoturismele full hybrid înregistrează, la finalul anului 2020, o evoluţie pozitivă (+5,2%).
Per total, vânzările de autoturisme prietenoase cu mediul au crescut cu 103,5% în cursul anului anterior, faţă de datele din 2019.
Topul pe mărci al autovehiculelor electrice (100% şi hibride plug -in), care sunt stimulate prin Programul "Rabla Plus", cele mai mari volume înregistrează Renault (934 unităţi), Volkswagen (662), Skoda (425), Hyundai (294) şi Mercedes Benz (275).
Analiza de specialitate arată că majoritatea achiziţiilor de autoturisme înregistrate în România, în 2020, au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55% din total, restul (45%) revenind persoanelor fizice.
Dacia a livrat 5.000 de mașini Poliţiei Române. Trio-ul Logan, Duster, Sandero, în topul vânzărilor
La rândul său, constructorul auto Dacia a raportat înmatricularea în România a 47.380 de vehicule noi, în 2020, şi o cotă de piaţă în creştere cu 2,4% faţă de anul anterior, arată datele companiei publicate marţi.
Numărul total de înmatriculări include şi 5.024 de vehicule Dacia livrate pentru flota Poliţiei Române.
Potrivit sursei citate, cota de piaţă a mărcii a urcat, la finele anului trecut, la 32,4%, faţă de 30% cât se înregistra în aceeaşi perioadă din 2019.
Pentru al zecelea an consecutiv, podiumul celor mai vândute autoturisme din România a fost ocupat şi în 2020 de trio-ul Logan, Duster, Sandero, fiecare dintre acestea înregistrând şi o creştere a cotei lor în segmentul de piaţă respectiv.
Astfel, Logan a rămas cel mai popular model de pe piaţa autohtonă, cu 18.627 unităţi comercializate, iar versiunea Stepway, lansată în urmă cu doar un an, a reprezentat aproape un sfert din totalul înmatriculărilor Logan.
De asemenea, Duster a reuşit performanţa de a depăşi volumele de înmatriculări din anul precedent (12.161 unităţi în 2020, faţă de 11.736 unităţi în 2019), consolidându-şi poziţia de lider autoritar al segmentului SUV din România.
În mod similar, Sandero (cu 9.420 de unităţi înmatriculate) a înregistrat o creştere de peste 1% a cotei sale în segmentul B-Hatch. În acest context, mai mult de 90% din vânzările modelului Sandero au fost reprezentate de versiunea Stepway.
"Rezultatele înregistrate atât Logan cât şi de Sandero (cu versiunea Stepway) sunt cu atât mai remarcabile, cu cât ambele se află la sfârşitul carierei. Ştafeta lor este preluată de la sfârşitul anului trecut de o nouă generaţie de modele care aduce progrese majore în materie de design, echipare şi calitate percepută. Noile modele Logan şi Sandero au fost recompensate recent cu titlul "Maşina Anului 2021 în România"", se menţionează în comunicatul de presă al constructorului auto.
În ceea ce priveşte vânzările totale ale mărcii Dacia (România, plus pieţele internaţionale), acestea au atins, anul trecut, 520.765 de unităţi, din care în Europa (statele UE + EFTA) au fost comercializate 385.674 de autovehicule.
Pe acelasi subiect: