Victor si-a cumparat masina in 2008, iar statul l-a obligat sa plateasca o taxa de 460 de euro. A mers in instanta si la sfarsitul anului trecut a castigat procesul.

Incurajat de reusita, si fratele lui a procedat la fel. De data asta a fost vorba de o suma mult mai mare: 2.000 de euro. In aceeasi situatie sunt alti 15.000 de soferi.

Potrivit avocatilor, romanii care si-au inmatriculat masinile si care au platit in medie o taxa de 3.000 de lei, isi vor recupera banii daca vor da statul in judecata, plus o dobanda fiscala de 30%.

Pentru ca numarul proceselor a crescut, judecatorii romani au cerut un punct de vedere de la Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Decizia forului din Luxemburg este fara echivoc: taxa auto, varianta din 2012, contravine Tratatului de Aderare. Cu alte cuvinte, cei care au platit-o in acel an trebuie sa isi primeasca banii inapoi. Chiar si asa, Romania nu se grabeste sa-i despagubeasca pe oameni.

Taxa auto a aparut in 2007, cand Romania a vrut sa blocheze "invazia" de masini second hand, iar de-a lungul timpului a suferit mai multe modificari. Cea din 2012 trebuie platita si in cazul masinilor inmatriculate inainte de 2007, la revanzare. Judecatorii din Luxemburg au stabilit ca practica este in neconcordanta cu Tratatul de Aderare. Cu alte cuvinte, este ilegal sa obligi soferii romani sa plateasca o taxa pentru o masina care vine din Uniunea Europeana, in conditiile in care tara noastra este stat membru.

Decizia Curtii de Justitie a UE

Decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost data in cauzele conexate C-97/13 si C-214/13, avand ca obiect cereri de decizie preliminara formulate de Tribunalul Sibiu si de Curtea de Apel Bucuresti. Ea este obligatorie si se aplica tuturor litigiilor aflate pe fond.

In Cauza C-97/13, Silvia Georgiana Campean a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Vehiculul, fabricat in 1999, respecta norma de poluare Euro 3.

Campean a platit, la 18 ianuarie 2012, o taxa de poluare in valoare de 2.737 de lei, potrivit Legii 9/2012. La 21 ianuarie, femeia a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand restituirea sumei, pe motiv ca ea contravine dreptului Uniunii.

Instanta din Sibiu a decis sa suspende cauza si sa intrebe CJUE daca Legea 9/2012 contravine Articolului 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene (TFUE).

In cauza C-214/13, George Ciocoiu a dat in judecata Administratia Finantelor Publice a Municipiului Teleorman pe motiv ca taxa pe poluare platita pentru un autoturism din Germania este contrara dreptului comunitar. La 6 septembrie 2012, Tribunalul Teleorman a admis actiunea, iar Administratia Finantelor Publice a facut apel impotriva hotararii la Curtea de Apel Bucuresti, care a decis suspendarea cauzei si consultarea CJUE.

Prin urmare, CJUE a stabilit ca "Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea nationala in discutie in litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita incat descurajeaza punerea in circulatie, in acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala".

Decizia Marii Curtii a CJUE respecta practic jurisprudenta sa in materie. Astfel, instanta europeana a decis in cauza C-402/09 (Ioan Tatu impotriva statului roman) ca Articolul 110 TFUE "interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare".

Ioan Tatu a dat in judecata statul roman la Tribunalul din Sibiu, dupa ce a trebuit sa o achite cu ocazia inmatricularii unui autovehicul provenit dintr‑un alt stat membru. O decizie similara a fost data si in cauza C-263/10 (Iulian Nisipeanu impotriva Directiei Generale a Finantelor Publice Gorj).