Cifre obscene in cel mai nebun sport dupa fotbal. Secretele de miliarde si de moarte: o tona de putere, bani infiniti si sportivi extraterestri
Formula 1 este unul dintre sporturile care se alimenteaza cu la fel de multi bani pe cat face.
Dincolo de ce vedem la televizor sunt lucruri care se afla greu. Nu ca ar fi interzise, sunt doar legende ca trebuie sa circule mai putin printre oamenii care nu sunt neaparat fani.
BBC.com a publicat un material cu secretele involuntare din cel mai rapid sport de pe Pamant.
In viraje, fortele de apasare (asa-numitele “G”-uri) sunt de patru ori mai mari, asta inseamna ca un om neantrenat fizic isi poate pierde capul in sens propriu. Muschii gatului si ai umerilor trebuie sa fie bine-lucrati.
Insa cele mai dure efecte pentru piloti sunt la nivelul sistemului cardiovascular. Inima lucreaza intr-un ritm de 200 bpm de la inceputul pana la finalul cursei din cauza tensiunii si a emotiilor, iar tesutul in sine este afectat de vibratiile masinii.
O masina de F1 cu tot cu pilot nu trebuie sa depaseasca 642 kg. Acum sunt motoare V8 pe monoposturi, de 2.4 litri capacitate, cu patru supape pe cilindru (32 in total). Puterea pe care o trimit masinile la roti este de 900 de cai, printr-o cutie automata cu sapte trepte. Raportul de putere este de 1 CP / 0.7 kg . Pentru o comparatie, un Logan are 0.09 CP / kg.
Cea mai apropiata masina de strada (legala) de comportamentul uneia din Fomrula 1 este Ariel Atom. Englezii au construit insa numai 25 de bucati, dar cu un pret normal pentru o masina atat de puternica: 230.000 $. Ariel Atom atinge suta in 2.5 secunde.
KERS-ul (sistemul de recuperare a energiei) mai adauga 80 de cai putere in zonele de actiune reglementate de FIA (ex: linia start-finish). Cu diferente imperceptibile intre echipe, masinile de F1 prind suta la ora in 1.8 secunde si ating 400 de km/h, viteza nelimitata electronic. Totusi, pe niciun circuit masinile nu pot prinde mult peste 320 km/h . La Monza se atinge cea mai mare viteza – 340 km/h.
Insa nicio cifra din toate acestea nu ar fi posibila fara multi bani. Cei mai multi bani. Alonso a fost platit cu 29 mil. $ pentru 2011 la Ferrari. Pentru al treilea titlu consecutiv al lui Vettel, Red Bull a cheltuit intre 200 si 400 mil. $. Ferrari este cel mai consecvent mare cheltuitor in Formula 1, 300 mil. $ in medie pe an.