Ultrafenomen online la ora actuala si probabil cel mai important din istoria internetului, Facebook-ul a ajuns de la distractie la industrie de bani, promovare si vanzare.

Este unealta indispensabila a business-ului modern. Paginile tuturor brandurilor care cred in Facebook fomeaza o piata virtuala in care se aplica aproape total regulile pietelor fizice: oferta-cerere, promovare, controlul calitatii, vanzare si postvanzare, tot ce tine de produse si servicii conexe.

Marcile de masini si-au construit si ele pagini de FB si rapid au devenit teritorii de infotainment pentru fani si pentru clienti. Dincolo de sigla, comunicarea unui brand trebuie sa-si tina in permanenta fanii activi si incep sa investeasca bani multi in component online pentru produse dedicate (ex: aplicatii).

In momentul de fata, TOP 20 este ocupat de marile companii auto din lume, asa cum e si normal. Renumele si inertia lui conteaza foarte mult in constiinta utilizatorului online. Totusi, renumele nu inseamna automat TOP 5 sau TOP 10 – cele mai importante pozitii intr-un clasament.

BMW este pe locul I la nivel mondial cu 12.65 mil. prieteni. Pe doi este Ferrari, la un million de like-eri diferenta. Pe locurile 3,4,5 si 6 sunt marci administrate de board-uri germane (Mercedes, Audi, Porsche, Lamborghini, cu 9.5, 6.4, 5, respectiv 4.85 mil. fani).

Pozitiile 7-10 sunt dominate de americani, cu Ford Mustang, Harley Davidson si Chevrolet Camaro. Pe 9 este Mini cu 3.7 mil. fani.

In jumatatea de jos a topului 20 sunt, in ordine descrescatoare, Jeep, Honda si Aston martin (intre 2 si 2.9 mil fani), apoi Lexus, Ford, Chevrolet, Jaguar, Dodge VW si Toyota (intre 1.3 si 1.8 mil. fani).

In TOP 10 pe Romania, conform facebrands, tot BMW e pe primul loc (245.000 de fani), urmata la 10.000 de fani distanta de Renault. Dacia are 128.000 de fani, Nissan – 76.000, Volkswagen – 73.000, Citroen – 67.000, Hyundai – 57.000, Skoda si Ford – 48.000 si Toyota – 46.000. La noi, topul se rupe intre Renault si Dacia (locurile 2-3), chiar daca sunt branduri asociate prin alianta de productie. Toate paginile de FB externe Dacia se apropie de 550.000 de fani.

La paginile de Facebook globale, ecartul dintre Mercedes si restul lumii este gigantic, mai ales ca urmatoarea in TOP este Audi. Mercedes are cu 50% mai multi fani decat concurenta directa (9.5 mil. Vs. 6.3 mil.).

Toyota este pe acelasi ultim loc in ambele topuri (mondial si romanesc).