In urma cu doua saptamani, trustul asiatic a decis sa le inapoieze clientilor diferentele dintre ciferele reale si cele “fabricate” in functie de kilometrajul fiecarei masini. S-a dat dispozitie de plata pentru 412 milioane de dolari (cu tot cu un bonus de iertare), adica 450 dolari, in medie, pentru fiecare client nemultumit.

Insa Los Angeles Times a publicat acum o intreaga poveste a fenomenului si o urmare demna de Dosarele X. Pe scurt, Hyundai a cerut catre Consumer Reports (revista americana de review-uri pentru diverse produse care are si un department propriu de testare) un comparativ intre consumurile lor si cele ale concurentei. Intr-un fel sau altul, ceea ce era un document strict intern a ajuns public pe anumite surse. Consumer Reports insa nu recunoaste ca ar fi primit de la Hyundai un stiu despre consumuri raportat la concurenta.

Cei de la Consumer Reports ar avea un singur motiv (dar serios) sa ascunda tabelul si sa nu-l mai recunoasca: nu este cel mai bun promotor pentru brandurile americane. In studiul comparativ cerut de Hyundai, cele mai apreciate si cumparate marci indigene in SUA stau cel mai prost la corelarea consumurilor oficiale cu cele din teste. Cifrele din table reprezinta “in ce masura procentuala se apropie consumurile communicate de cele oficiale”. De exemplu Mazda, pe primul loc, a comunicat un consum chiar mai mare oficial decat cel din teste, in timp ce consumul Dodge este 90% real.

Pentru Hyundai, studiul este mai mult decat bun, daca este si real, asa cum sustine compania. Dupa problema din toamna cu cei 900.000 de clienti nemultumiti, testele noi de consum au iesit mai bine. Coreenii se afla pe patru in top.

Ramane insa problema realitatii acestui studiu. Daca a fost sau nu cerut catre Consumer Reports, cum de a ajuns public si de ce l-a luat de bun Los Angeles Times fara o confirmare de la Consumer Reports?