Bloomberg: Portul Constanta devine cel mai mare terminal de cereale din Europa, intr-o piata mondiala a graului de 4,2 mld. dolari
Portul Constanta, cu o istorie care dateaza din secolul VI inaintea erei noastre, devine cel mai mare centru nodal pentru transporturile de cereale din Europa, intr-o piata mondiala a graului de 4,2 miliarde de dolari, relateaza Bloomberg.
Cantitatea de cereale care a trecut prin Portul Constanta, pana la sfarsitul lunii august, a fost cu 30% mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut si, pana la sfarsitul acestui an, va depasi nivelul anului trecut, a declarat purtatorul de cuvant al portului, Monica Velicu.
Cargill (cea mai mare companie privata din Statele Unite) si compania Transport Trade Services au finalizat in august o investitie de 15 milioane de euro in terminalul de cereale Canopus Star din Portul Constanta, care a dublat capacitatea acestuia de la 50.000 de tone la 110.000 tone.
In 2013, transportatorii au trimis un numar record de 533 de vase in Portul Constanta, in crestere cu 21% fata de anul precedent, potrivit datelor portului.
Cresterea productiei de cereale din Romania, Bulgaria si Ungaria si constructia unor noi silozuri si terminale pentru manipularea livrarilor catre Egipt au propulsat Portul Constanta inaintea portului Rouen din Franta, ca principal centru nodal al cerealelor in Europa.
"Productia de cereale a crescut treptat in Romania, Bulgaria, Ungaria si Serbia. Principalul beneficiar a fost portul Constanta. Este singurul port cu o capacitate suficienta pentru a servi regiunea", a declarat saptamana trecuta James Hyslop, director pentru Romania la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Romania, care a devenit principalul furnizor pentru agentia de stat pentru cereale din Egipt, dupa ce a castigat contracte in fata Rusiei si Frantei, a atras companii agricole ca ASI Europe din Germania si Archer-Daniels-Midland (ADM) si CHS din Statele Unite.
In primele opt luni ale acestui an, prin Portul Constanta au trecut 9,5 milioane de tone de cereale, cu 30% mai mult fata de intervalul similar din anul trecut, iar volumul din acest an va depasi recordul de 15,3 milioane de tone consemnat in 2013, a spus Velicu.
Contractele futures pentru grau tranzactionate la Paris au scazut cu 21% in acest an, din cauza ofertei mari. Exporturile de cereale care au avut loc anul trecut prin Portul Constanta au fost de 8,7 milioane de tone, peste nivelul de 5,389 milioane tone din 2012.
Portul Rouen din Franta a exportat 7,35 milioane de tone de cereale in 2013, comparativ cu 5,45 milioane de tone in 2012.
Productia de grau moale a Romaniei, Bulgariei si Ungariei a urcat la un nivel total de 17,7 milioane de tone, de la 7,4 milioane de tone in urma cu 10 ani, cand regiunea a fost afectata de seceta, potrivit datelor Eurostat. Productia de porumb a crescut in aceeasi perioada la 20,8 milioane de tone, de la 15,3 milioane tone.
"Exporturile de cereale ale Romaniei vor continua sa creasca. Este o regiune cu multe bogatii naturale", a declarat Peter Beerents, director general al Cibus Farmland Club, companie olandeza de consultanta in domeniul agricol.
Majoritatea cerealelor livrate din Portul Constanta sunt destinate tarilor din Orientul Mijlociu, iar traderii beneficiaza de numarul mare de nave care cauta contracte de transport.
Costul transportarii unei cantitati de circa 50.000 de tone de cereale din Constanta in Egipt a fost in medie de 12,63 de dolari pe tona in acest an, in scadere de la 13,01 dolari in 2013. Intre marfurile neambalate care sunt transportate prin portul Constanta se afla cerealele, fierul vechi si carbunele.
De la 1 iulie, autoritatile din Egipt au convenit achizitia a 600.000 de tone de grau din Romania, peste cantitatea de peste 525.000 de tone din Rusia si cea de 480.000 de tone din Franta, conform datelor Bloomberg.
Constanta este avantajata pentru livrarile de cereale spre Egipt, cea mai mare piata de profil din lume. Portul egiptean de cereale El Dekheila este la o distanta de 1.118 mile marine, la care se poate ajunge din Constanta in 3,5 zile, la o viteza de 14 noduri, potrivit ports.com. Fata de Odesa, distanta este de 1.393 de mile, iar fata de Novorossiisk de 1.576 de mile, iar durata transportului pana la portul egiptean este de 4,1, respectiv 4,7 zile.
In ultimele patru luni, cei mai mari patru transportatori de marfuri neambalate din portul Constanta au fost companiile Polska Zegluga Morska, National Navigation, Lebanese Shipping Union si Samos Steamship, care au preluat din port 18 incarcaturi.
Potentialul Portului Constanta este in continuare limitat de navigabilitatea redusa a Dunarii, au aratat Beerents, de la Cibus Farmland Club, si Toma Dinu, decanul Facultatii de Management a Universitatii de Stiinte Agricole din Bucuresti.
"In anumite perioade ale anului, nivelul Dunarii este atat de scazut incat navigatia este limitata pentru navele peste un anumit tonaj. Sunt disponibile fonduri europene mari, dar nu sunt cheltuite pentru cresterea adancimii fluviului", a spus Beerents.
Dinu a spus ca cea mai mare parte a cerealelor din Romania sunt transportate la Constanta cu trenul sau camioanele, iar imbunatatirea navigabilitatii Dunarii si dezvoltarea porturilor fluviale ar permite cresterea exporturilor.
In 2012, Constanta era al noualea mare port pentru marfuri neambalate din UE, in urma porturilor Tranto (Italia) si Antwerp (Belgia), potrivit datelor Eurostat. Rotterdam se afla pe prima pozitie