Ultimul drum al CFR Marfă, spre faliment. UE obligă compania să returneze ajutoare de stat ilegale. Chirițoiu: “Este cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să îl gestionăm”
Vagoane, CFR Marfa
Cartoful cel mai fierbinte pe care autorităţile din domeniul feroviar trebuie să îl gestioneze pe termen scurt este situaţia CFR Marfă, iar compania şi Ministerul Transporturilor au probabil câteva luni să găsească soluţii, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
"Pe termen scurt, cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să îl gestionăm este situaţia CFR Marfă. Ştim cu toţii că undeva la sfârşitul acestui an vom avea decizia Comisiei Europene care pe lângă datoriile pe care le are CFR Marfă va mai adăuga câteva sute de milioane de euro. Avem probabil câteva luni ca să gândim - în primul rând CFR Marfă şi Ministerul Transporturilor, care e acţionarul CFR Marfă - să găsim soluţii cum vedem evoluţia companiei şi activelor companiei în viitor'', a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres.
În acest sens, el a amintit că autoritatea de concurenţă a propus ca o parte dintre active să fie preluate de CFR SA şi în felul acesta să se reducă volumul datoriilor pe care le are CFR Marfă.
"Ştim cum se va sfârşi investigaţia Comisiei Europene legată de CFR Marfă, dar nu ştim încă suma pe care va trebui să o returneze statului compania, în condiţiile în care Ministerul Transporturilor susţine că societatea are şi nişte obligaţii legate de securitate naţională, care este normal să fie compensate", a declarat recent preşedintele autorităţii de concurenţă.
El consideră că până la sfârşitul acestui an se va primi o decizie în acest caz.
De asemenea, Chiriţoiu a susţinut că CFR Marfă va trebui să treacă printr-un proces de restructurare, deoarece că nu va putea să mai funcţioneze ca până acum.
Într-un interviu acordat în iunie, ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Lucian Şova, a afirmat că, din informaţiile sale, soluţia va fi nefavorabilă companiei feroviare româneşti.
"După semnalele pe care le am, mai degrabă se îndreaptă către o soluţie defavorabilă companiei CFR Marfă şi eu fac toate eforturile să fim pregătiţi pentru ceea ce-i mai rău, adică o decizie nefavorabilă, situaţie în care va trebui, probabil, ca această companie să ia măsuri în vederea returnării contravalorii acelei tranzacţii, ceea ce este imens, lucru care poată să conducă la declararea insolvenţei sale. Nu-mi doresc ca în această situaţie partenerii lui CFR Marfă să fie afectaţi - sau să fie afectaţi cât mai puţin cu putinţă - şi sigur cel mai important partener este CFR SA, de aceea am susţinut accelerarea procesului de executare şi de recuperare a cât mai mult din creanţă, pentru ca să nu se petreacă un efect de domino şi să intre şi CFR SA în deficit, în colaps", sublinia Şova.
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Consiliul Concurenţei a recomandat preluarea terminalelor de mărfuri care aparţin CFR Marfă de către CFR SA (Infrastructură), ceea ce va conduce la îmbunătăţirea serviciilor oferite operatorilor feroviari în cadrul acestor facilităţi esenţiale şi, în acelaşi timp, va ajuta CFR Marfă să îşi reducă datoriile pe care le are faţă de administratorul infrastructurii, potrivit unui comunicat al instituţiei de concurenţă, remis, pe 1 octombrie.
Această recomandare vine în urma studiului realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenţei, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizează infrastructura de transport feroviar şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandări.
La sfârşitul anului 2018, CFR SA avea de încasat 1,37 miliarde lei de la operatorii de transport feroviar, din care cea mai mare parte reprezintă datorii ale CFR Marfă.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS