"Am vazut comunicatul Ministerului Transporturilor, e cel putin ciudat ca ministrul Sova nu stie ce a preluat atunci cand a venit la minister, in momentul respectiv procedura de punere a garantiei la dispozitia DIICOT era stabilita - pentru ca stabilisem cu DIICOT, in urma corespondentei purtate intre juridic si DIICOT s-a convenit modalitatea de punere la dispozitia DIICOT a scrisorii de garantie si exista deja avizul favorabil dat de departamentul juridic. DIICOT urma sa primeasca aceasta garantie pentru ca asupra GFR se pusese sechestru asigurator, pentru a acoperi eventualele prejudicii in legatura cu privatizarea CFR Marfa", a declarat Manescu. 

Ea a precizat ca in momentul in care a parasit functia de ministru procedurile erau stabilite si ramasese doar ca Ministerul Transporturilor sa se adreseze bancii. 

"In momentul in care am plecat de la minister toate acestea erau stabilite, nu trebuie decat comisia de privatizare sa faca demersurile legale la banca pentru a pune la dispozitia DIICOT scrisoarea de garantie. Ce s-a intamplat de fapt a fost ca cei la Ministerul Transporturilor au lasat aceste proceduri neefectuate pana in ultimul moment si s-au dus la banca cu un dosar incomplet, fiind nepregatiti, drept pentru care banca i-a refuzat", a mai declarat fostul ministru.  "De ce s-au dus nepregatiti, de ce nu a pregatit lucrurile, sa ne spuna Sova. A lasat sa treaca termenul pana la care a expirat scrisoarea de garantie, iar scrisoarea s-a intors automat la GFR in suma de 10 milioane de euro. Faptul ca Sova spune acum ca nu a returnat garantia, pentru ca suma s-a intors la GFR odata cu scrisoarea de garantie, e un alt fel de a spune ca au asteptat sa expire termenul pentru ca scrisoarea sa se intoarca in mod automat la GFR. Mi se pare normal ca DIICOT si probabil si DNA sa verifice cine se face responsabil de acest lucru", a precizat Manescu.  Ea a fost intrebata despre controlul dispus de Dan Sova prin intermediul Corpului de control in acest caz, pentru a se vedea cine se face responsabil de situatia garantiei GFR.  "Sova ar trebuie sa afle de ce s-a intamplat lucrul acesta, pentru ca intr-adevar el trebuia sa se asigure ca comisia de privatizare isi face treaba pana la capat", a mai spus fostul ministru.  Manescu a precizat ca a parasit functia de ministru al Transporturilor pe 26 februarie, iar pana pe 5 martie, cand ministrul Transporturilor sustine ca a declansat procedurile privind scrisoarea de garantie, a trecut mai bine de o saptamana. "Ministerul nu a fost condus de nimeni in perioda aceea?", a mai spus fostul ministru.

Ministerul Transporturilor a vrut sa execute scrisoarea de garantie de 10 milioane euro, emisa catre GFR de Raiffeisen pentru participarea la privatizarea CFR Marfa, iar ulterior refuzului bancii a decis sa sesize DIICOT pentru a stabili daca institutia este in culpa sau decizia bancii este nelegala.

Precizarile Ministerului Transporturilor au venit in urma unor materiale aparute in presa privind restituirea garantiei, de 10 milioane de euro, catre Gruia Stoica, operatiune pe care institutia o neaga, potrivit Mediafax.

Ministerul informeaza ca la 28 ianuarie DIICOT a cerut institutiei, conduse la vremea respectiva de Ramona Manescu, sa comunice daca sumele de bani reprezentand garantia participarii la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa au fost restituite proprietarului GFR, Gruia Stoica, in ce cont si la ce data, solicitand totodata depunerea garantiei intr-un cont al Trezoreriei la dispozitia DIICOT, in cazul in care suma reprezentand garantia exista inca in conturile Ministerului Transporturilor. 

"Din motive care ne sunt straine, in timpul mandatului ministrului Ramona Manescu nu s-au intreprins masuri concrete de solutionare a cererii DIICOT. In momentul preluarii mandatului de ministru al Transporturilor de catre Dan Sova, la data de 5 martie 2014, una din primele actiuni intreprinse a fost aceea de a se raspunde cererii DIICOT. In acest sens, a fost imputernicit secretarul de stat Buica Nicusor Marian pentru a lua toate masurile necesare in ceea ce priveste solicitarea DIICOT, fiind mandatat sa analizeze si sa solutioneze cererea DIICOT", potrivit sursei citate. 

In conditiile in care pana la data de 5 martie demersurile Ministerului Transporturilor nu s-au concretizat, Sova a convocat la 12 martie o intalnire in cadrul careia directiile și-au prezentat punctele de vedere referitoare la scrisoarea de garantie, "trasandu-se sarcini concrete". Buica a demisionat la 19 martie "fara a da vreo explicație", se spune in comunicat. 

Intre 19 si 20 martie, reprezentanții Ministerului Transporturilor au avut o corespondența cu DIICOT Iasi pe tema scrisorii de garantie, iar la 20 martie ministerul a transmis prin EximBank solicitarea de executare a documentului, insotita de adresa oficiala catre Raiffeisen Austria in ceea ce priveste executarea garanției. 

"Executarea scrisorii nu se putea realiza decat prin EximBank, banca la care a fost depusa scrisoarea de garantie de catre GFR. Desi EximBank a intreprins toate demersurile legale, cu respectarea integrala a tuturor conditiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garantie. Ulterior acestui refuz, ca urmare a primirii infirmarii de la Eximbank, ministrul Dan Sova a dispus Corpului de Control al ministrului transporturilor efectuarea cercetarilor in cadrul directiilor implicate. Controlul este in desfasurare, iar in acest moment ne aflam in curs de strangere a documentelor și de formulare a unei plangeri penale in rem catre Parchetul General - DIICOT pentru a se cerceta daca exista culpa din partea Ministerului Transporturilor sau daca refuzul Raiffeisen Bank este nelegal, si pentru a se proceda la eventuala tragere la raspundere a celor vinovati", se mai arata in comunicatul Ministerului Transporturilor. 

La randul lor, reprezentantii Grup Feroviar Roman (GFR) au comunicat marti ca firma nu este urmarita in nicio cauza penala si nu a fost instituit niciun sechestru pe conturile sau bunurile societatii.