Transportatorii ii cer lui Klaus Iohannis sa abordeze, cu presedintele François Hollande, problema salariului minim in Franta. Cum ii afecteaza legislatia franceza
Klaus Iohannis si François Hollande
Transportatorii solicita presedintelui Klaus Iohannis sa includa in discutiile cu presedintele Frantei, François Hollande, si anularea aplicarii regulilor Legii Macron in domeniul transporturilor rutiere, legea salariului minim in Franta, care se aplica si transportatorilor straini.
Potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) prin aplicarea, de catre Franta, a unui salariu minim in transporturi se incalca suveranitatea unui stat membru UE fata de alt stat membru si solicita autoritatilor romane sa intervina pentru suspendarea aplicarii Legii Macron.
UNTRR atrage atentia ca masurile protectioniste in transporturile rutiere adoptate de tari precum Franta sau Germania urmaresc majorarea costurilor de operare ale transportatorilor romani pentru a le reduce competitivitatea si in final a-i elimina de pe piata si nu cresterea bunastarii pentru soferii profesionisti.
”Industria transporturilor rutiere din Romania solicita sprijinul presedintelui Klaus Iohannis in a cere Presedintelui Frantei masuri urgente pentru anularea aplicarii regulilor Legii Macron in domeniul transporturilor rutiere. Aceasta legislatie protectionista este inadecvata, nedreapta, limiteaza libertatile europene si ne va aduce tuturor numai consecinte negative”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Potrivit transporatorilor, demersurile UNTRR si ale industriei europene a transporturilor rutiere nu sunt impotriva reglementarilor europene pe care Romania si transportatorii romani/estici le respecta, ci sunt impotriva interpretarilor nationale protectioniste ale reglementarilor europene, precum legea salariului minim din Germania (MiLoG) sau Franta (Macron).
“Tocmai pentru ca aceste legi incalca reglementarile europene, Comisia Europeana a deschis o procedura de infringement impotriva Germaniei si a luat luna aceasta masuri legale impotriva Frantei. Din cauza pericolului ca aceste masuri nationale vor conduce la o fragmentare a pietei UE, ministrii transporturilor din 11 state membre, printre care si Romania, au adresat o scrisoare comuna CE”, mai sustine UNTRR.
Franta a aprobat, in 9 aprilie, un salariu minim de 9,61 euro/ora, care a intrat in vigoare de la 1 iulie 2016 si care se aplica si lucratorilor detasati. Masura ii afecteaza cel mai mult pe transportatori, care sunt obligati ca, pe perioada petrecuta pe teritoriul Frantei, sa-si plateasca soferii angajati cu aceasta valoare minima.
O masura similara a luat si Germania anul trecut, prin introducerea unui salariu minim de 8,5 euro/ora, decizie care, de asemenea, a atras porteste din partea transportatorilor europeni. In cazul Germaniei, Comisia Europeana a initiat o procedura de infringement, fara rezultat pana in prezent.
Transportatorii din 11 tari europene, intre care si cei romani, au protestat, in luna mai, in fata Reprezentantelor Comisiei Europene din fiecare tara, fata de lipsa de reactie a forului european cu privire la decizia Frantei de a introduce salariul minim, inclusiv pentru soferii din alte tari.
“Fiecare tara poate sa faca ce vrea la ea acasa, dar consideram ca este inacceptabil ca o tara membra UE sa dea niste legi care sa se aplice si altor tari din UE. Astfel, Franta se alatura Germaniei si spune ca daca faci un transport de la Bucuresti la Paris trebuie sa platesti soferul, pe perioada deplasarii pe teritoriul Frantei, cu salariul minim din Franta, fie ca faci transport direct in Franta, dinspre Franta, in tranzit direct sau cabotaj. Noi semnalizam lipsa de actiune a Comisiei Europene cu privire la aceste masuri protectioniste”, declara, la data protestului, secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Potrivit acestuia, cazul Frantei nu este singular in ceea ce priveste impunerea de masuri protectioniste. “In 2013 au fost primele state, Danemarca si Finlanda, care au adus mici modificari sau restrictii la nivel national peste regulamentul european care reglementeaza accesul la piata de transport. Am sesizat de atunci Comisia, si Comisia nu a facut nimic, iar asta a dus la inmultirea unor astfel de masuri. Franta a interzis odihna in cabina camionului, Belgia la fel, Germania a introdus salariul minim si acum si Franta introduce acest salariu minim. Si intrebarea este: avem Comisie Europeana sau e germana, franceza? Daca avem o Comisie Europeana, deciziile trebuie luate la Bruxelles”, a mai spus Dinescu.
Pe acelasi subiect: