Tunelul subacvatic de 122 de kilometri, care sa faca legatura intre oarsele Dalian si Yantai, pe coasta de est a Chinei, va fi o adevarata provocare pentru inginerii chinezi, comenteaza The Telegraph.

Lucrarile ar putea incepe in 2015 sau 2016”, a spus Wang Mengshu, expert al Academiei de Inginerie de la Beijing, pentru China Daily. El a adaugat ca distanta de peste 1.000 de kilometri intre cele doua orase pe uscat va fi, practic, redusa de zece ori.

China are o intreaga istorie in spate legata de proiecte de ingienerie uimitoare, incepand chiar cu Marele Zid Chinezesc. Mai recent, chinezii au construit cea mai mare retea de trenuri de mare viteaza, cele mai lungi poduri si cativa dintre cele mai inalti zgarie-nori din lume.

Chiar si asa, proiectul tunelului pe sub mare, care va costa in jur de 30 de miliarde de euro va reprezenta o provocare. Inginerii vor incerca sa sape trei tuneluri - unul destinat masinilor, unul pentru trenuri si unul de mentenanta, prin roca solida, la peste 30 de metri adancime.

O alta problema cu care se vor confrunta constructorii va fi si aceea ca zona este una seismica, unde se produc frecvent cutremure, care ar putea deteriora lucrarile. Cel mai puternic seism care a avut loc in zona s-a produs in 1976, a avut o magnitudine de 7,5 si a omorat cateva mii de oameni.

Expertii avertizeaza ca excavarile trebuie monitorizate cu mare atentie. “Guvernul este foarte circumspect in legatura cu acest proiect. Idee a fost lansata in urma cu 20 de ani si de atunci s-au facut numeroase cercetari. Specialistii chinezi au fost trimisi sa invete de la constructorii Channel Tunnel, pentru ca este cel mai bun exemplu atunci cand vorbim despre tuneluri subacvatice”, a declarat un cercetattor de la Universitatea East Shandong.

Channel Tunnel a fost sapat intre anii 1987 si 1991 si a demonstrat ca pot fi efectuate asemenea constuctii si in conditii de presiune subacvatica foarte ridicata. Evident ca de atunci tehnologiile s-au imbunatatit.

Iata mai jos o lista a celor mai lungi tuneluri de transport din lume, exceptandu-le pe cele de metrou:

1.Tunelul Gotthard Base, Elvetia (57 km) – leaga Uri de Ticino, prin Muncii Alpi, se va deschide in 2016.

2.Tunelul Seikan, Japonia (53 km) – tunel subacvatic feroviar, leaga insulele Honshu si Hokkaido intre ele si a fost deschis in 1988.

3.Channel Tunnel, Marea Britanie/Franta (50,5 km) – tunel subacvatic feroviar care leaga Folkestone de Coquelles, s-a deschis in 1994.

4.Tunelul Lötschberg Base, Elvetia (34,6 km) – tunel terestru prin Muntii Alpi, care leaga Berna de Valais, s-a deschis in 2007.

5.Tunelul New Guanjiao, China (32,6 km) – tunel terestru care leaga Xining de Golmud, se va deschide in 2014.