Din Autostrada Soarelui va ramane doar asfaltul. Hotii castiga intr-o zi cat un agent de paza intr-o luna. Pagubele: 3 mil. euro
Gardurile de siguranta de pe margine lipsesc pe zeci de kilometri. Un animal poate sa intre oricand pe sosea si sa produca un accident grav. Balustradele podurilor au fost si ele devastate, iar in fata jafului, firmele de securitate sunt depasite de situatie.
Patrulele de paza ale autostrazii trec o data la trei ore prin acelasi loc. Timp suficient pentru ca hotii sa demonteze, fara sa fie deranjati, parapetii laterali ai drumurilor. Iar in ultima vreme s-au specializat. Fura treptat suruburile, apoi sistemele de prindere de la incheieturi. Asa reusesc ca in doua, trei zile sa care sute de metri de tabla, pe care statul o plateste, in acte, cu 300 de euro metrul.
Cu 20% mai putin gard, cu 10% mai putine indicatoare si parapeti, de la o luna la alta. Asa se face ca in ultimul an pagubele se ridica la 3 milioane de euro doar pe Autostrada Soarelui. Spre comparatie, contractul de paza este de 2 milioane de euro pe an, dar statul are mari intarzieri la platile catre firma de paza.
De pe autostrada s-au furat aproape toate capacele de canal, tot gardul din sarma zincata de pe margine si peste o mie de stalpi, plus cablurile telefoanelor pentru SOS, care n-au functionat niciodata.
Toate acestea sunt de fapt sisteme de siguranta pentru cei care ruleaza cu 130 de kilometri la ora fara sa stie ca sunt expusi permanent pericolului si fara ca responsabilii sa ia vreo masura pentru a stopa furturile. Reporterii ProTv au solicitat explicatii Companiei Nationale de Autostrazi, insa nu le-au primit.
Singurele zone neatinse de hoti sunt cele iluminate pe timp de noapte. Din 3 milioane de euro, cat este paguba anuala, s-ar fi putut ilumina 100 de kilometri de sosea sau, si mai bine, am fi angajat suficienti paznici pentru toate drumurile importante.