Cum a reușit Viena să dezvolte una dintre cele mai performante rețele de transport în comun
Cum pot fi convinși locuitorii unui mare oraș să renunțe la mașini? Cu un transport în comun care să funcționeze ceas, așa cum se întâmplă în Viena, capitală Austriei, un oraș de mărimea Bucureștiului.
40% dintre vienezi circulă cu metroul, autobuzul și tramvaiul. Iar o călătorie în orașul valsului nu este doar confortabilă, ci și ieftină.
Extrem de silențioase, tramvaiele ecologice, cu podeaua joasă, că să poată urca și persoanele cu handicap, sunt mândria Vienei. Orașul are a 6-a cea mai extinsă rețea de tramvaie din lume. Întârzierile sunt o excepție rară, iar curățenia, exemplară.
Metroul din Viena nu are uși batante la intrare. Este vorba de celebrul turnichet. Acesta lipsește aici. Pasagerii trebuie să-și valideze tichetele într-un aparat special. Cei care nu o fac riscă o amendă de peste 100 de euro. Și, totuși, doar 1 la sută dintre călători sunt prinși că fraudează sistemul.
Experți în dezvoltarea transportului în comun din Viena ne-au explicat de ce lipsesc barierele la intrarea din metrou.
Christian Gratzer, expert VCÖ-Kommunikation: „Este o filosofie, vrei că oamenii să vină și să fie bineveniți? Vrei să folosească transportul? Sau vrei o barieră?”.
Și rețeaua de autobuze este bine dezvoltată. Transportul în comun trebuie să fie aproape de casă, pentru a fi folosit, au descoperit autoritățile vieneze. Iar acest lucru se vede la 7 dimineața. Sute de mii de oameni pleacă la muncă fără mașină.
Printre ei se află și o familie de români. Anca și Ionuț locuiesc de câțiva ani în Viena și lucrează la o bancă. În București circulau cu mașina, dar în capitală Austriei au renunțat la ea.
Anca Serghei: „Transportul în comun este mai ușor de folosit. Știi exact câte minute faci. 22, am calculat mereu. Merge ceas și este direct”.
Ionuț Gheorghe: „Aici oamenii pot să circule din fiecare colț în fiecare colț”.
În afară de punctualitate, transportul în comun din Viena mai oferă un avantaj: este ieftin. Aproape un milion de locuitori ai Vienei folosesc așa numitul abonament anual, costă 365 de euro pe an, adică 1 euro pe zi, și oferă acces nelimitat la toate mijloacele de transport în comun. Fie este vorba de autobuze, tramvaie sau chiar metrou.
Puse cap la cap, aceste avantaje i-au convins pe vienezi că nu merită să stea cu orele în traficul din oraș, spun reprezentanții primăriei din Viena.
Klemens Himpele, șeful departmentului Economic, primăria Vienei: „Dacă vrei ca oamenii să nu circule cu mașinile, ai nevoie de alternative. Alternativa poate fi, desigur, transportul în comun. Acesta trebuie să fie accesibil și trebuie să funcționeze. Mulți oameni folosesc transportul public. Este ieftin și funcționează”.
Funcționează și strategia care stă la baza acestui sistem. De pildă, înainte de a se ridica un cartier rezidențial, sunt construite șoselele, liniile de tramvai, dar mai ales metroul. Acesta crește anual cu cel puțin 5 stații.
Cele mai importante capitale din Europa încearcă să copieze sistemul vienez, care funcționează perfect într-un oraș de dimensiunile Bucureștiului.
Statistica primăriei este impresionantă: 38% dintre locuitorii Vienei folosesc cu încredere transportul în comun. Doar 27% mai conduc mașini sau motociclete. Restul de 35% aleg mersul pe jos, bicicleta sau trotineta.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS