CJUE: Companiile aeriene trebuie sa plateasca despagubiri, daca zborurile sunt anulate din cauza problemelor tehnice
Companiile aeriene trebuie sa plateasca despagubiri pasagerilor atunci cand zborurile sunt anulate sau amanate din cauza unor probleme tehnice neprevazute, a decis, joi, Curtea Suprema a UE, transmite Reuters.
Cazul a fost adus in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene de un cuplu din Olanda, al carui zbor, de la Quito, Ecuador, la Amsterdam, a suferit o intarziere de 29 de ore.
Compania aeriana a refuzat sa plateasca despagubiri, pe motiv ca problemele tehnice neprevazute care au impus aceasta intarziere constituie circumstante exceptionale.
Potrivit legislatiei comunitare, transportatorii aerieni nu trebuie sa achite compensatii, daca anularea sau amanarea zborurilor este provocata de "circumstante exceptionale", de genul vreme nefavorabila, greve sau instabilitate politica, care nu pot fi evitate chiar daca ar fi luate toate masurile rezonabile.
In apararea sa, compania aeriana a sustinut ca acele doua componente defecte care au provocat intarzierea nu au depasit durata lor medie de functionare, iar producatorul lor nu a oferit niciun fel de informatii specifice, potrivit carora ar putea parea defecte atunci cand echipamentul ajunge la o anumita durata de viata.
In motivarea deciziei sale, CJUE a subliniat ca, desi problemele tehnice ar putea constitui circumstante exceptionale, de exemplu in cazul celor provocate de acte de sabotaj sau terorism, acelasi lucru nu este valabil si pentru problemele care apar in timpul intretinerii avionului sau din cauza neefectuarii operatiunilor de intretinere.
"In cursul activitatilor unei companii aeriene, un eveniment neasteptat este inerent in exercitiul normal al activitatilor unei companii, avand in vedere ca transportatorii se confrunta in mod regulat cu probleme tehnice neprevazute. Nicio componenta a unui avion nu dureaza la nesfarsit", apreciaza CJUE.
Asociatiile pentru protectia consumatorilor au salutat decizia CJUE, deoarece ofera o mai mare claritate cu privire la ceea ce constituie "circumstante exceptionale", adaugand ca deseori companiile aeriene au oferit acest motiv pentru a refuza sa ofere compensatii in cazul unor probleme tehnice.