CFR, obligată să despăgubească pasageri pentru întârzieri, din 2024. Compania va trebui să ofere și alternative de transport la destinație, inclusiv cu avionul
La fel ca toți operatorii feroviari europeni, CFR va trebui să îi despăgubească pe călători dacă trenurile sale întârzie. În plus, compania va fi obligată să ofere alternative de transport la destinație, inclusiv cu avionul, dacă o cursă a fost anulată.
Noile reglementări au trecut de Parlamentul European și așteaptă aprobarea Comisiei Europene pentru a intra în vigoare.
Europarlamentarii insistă pentru îmbunătățirea calităţii transportului feroviar din Uniune. Pasagerii vor fi despăgubiți dacă trenurile nu ajung la timp la destinație.
Astfel, pentru o întârziere de 60-90 de minute, vor primi 50% din preţul biletului. Pentru cel mult două ore, 75% din valoarea acestuia. Iar de la acest prag în sus - întreaga sumă plătită pentru călătorie.
Nu vor exista despăgubiri pentru situațiile de forță majoră - adică furtuni sau ninsori puternice. În cazul întârzierilor la plecare, operatorii feroviari vor fi obligați să găsească o alternativă de transport, pe care să o și plătească.
În cazul întârzierilor de peste 100 de minute, operatorilor feroviari li se va cere să redirecţioneze călătorii în orice mod posibil. Personalul din gări va trebui să-i ajute pe pasageri să găsească alternative bune, inclusiv cu autobuzul, avionul.
Parlamentul European vrea ca persoanele cu dizabilităţi să fie tratate, în gări, cu atenția pe care o primesc în aeroporturi.
Boguslaw Liberadzki, europarlamentar: ”În aeroporturi, evident, persoanele cu mobilitate redusă au un tratament special. Acest tratament este aplicat până ajung la locul lor în aeronavă. Ceva similar am vrea să introducem şi în gări.”
În acest moment, o persoană care nu se poate deplasa poate solicita ajutor cu 48 de ore înainte de călătorie. Noul regulament vrea să împingă termenul mai aproape cu 24 de ore de momentul plecării. De asemenea, toate trenurile trebuie să aibă spaţii pentru biciclete.
Regulile vor intra în vigoare abia după girul Comisiei Europene. Se aplică, pentru început, curselor internaţionale. Iar din decembrie 2024 devin valabile pe plan local sau regional.
În acest moment, CFR operează doar câteva curse internaţionale regulate, spre Viena, Budapesta, Sofia şi Chişinău. Are la dispoziție patru ani să schimbe imaginea catastrofală din prezent. Deocamdată, continuă digitalizarea începută timid.
Controlorii vor primi tablete, pentru a putea vinde tichete de călătorie direct în tren, dacă în vreo gară nu există case de bilete. Iar terminalele cu plată automată se vor înmulți.
Anul trecut, 40 la sută din trenurile din România au ajuns mai târziu la destinaţie. Potrivit mytrain, o aplicaţie care monitorizează întârzierile, din august 2019 şi până astăzi, trenurile care au intrat în Gara de Nord au acumulat o întârziere de 183 de zile. Adică, mai bine de o jumătate de an.
Pe acelasi subiect: