Cel mai cautat avion din ultimii ani duce operatorul aerian al Malaeziei in faliment. Guvernul cauta solutii de salvare
Compania aeriana a Malaeziei se confrunta cu probleme financiare inca dinainte de a disparitia avionului Boeing 777, care decolase pe 8 martie din Kuala Lumpur si se indrepta spre Beijing. Insa tragedia aeriana care a facut inconjorul mapamondului, considerata una dintre cele mai grave si misterioase accidente aviatice din ultimii ani, afecteaza si mai mult operatorul malaezian, scrie CNN in pagina online.
Disparitia zborului MH370, de pe ruta Kuala Lumpur (Malaezia) – Beijing (China), a afectat serios compania Malaysia Airlines. Operatorul aerian de linie se confrunta cu grave probleme financiare, astfel incat, singura solutie pentru a nu intra in faliment ar putea consta intr-un ajutor de stat, potrivit CNN.
„Operatorul aerian national joaca un rol important in turismul unei tari, de la transportul calatorilor si pana la manipularea marfurilor si angajatii care lucreaza acolo. Un astfel de accident afecteaza serios orice companie si, implicit, industria turistica”, explica Timothy Ross, analist sef in cadrul Credit Suisse Asia. „Intrebarea care se pune este urmatoarea: are nevoie de ajutor guvernamental? Si daca se ajunge la concluzia ca da, in ce forma statul va ajuta operatorul? Ar avea mai mult sens sa privatizeze compania?”, se intreaba analistul.
Costul unei tragedii
Ministrul interimar al Transporturilor din Malaezia, Hishammuddin Hussein, a precizat in cadrul unei conferinte de presa sustinute miercuri ca s-au depus toate eforturile pentru a gasi aeronava disparuta pe 8 martie, la o ora de la decolare, ce avea la bord 239 de pasageri.
Malaysia Airlines s-a confruntat cu o competitie acerba in ultimii ani, odata cu patrunderea mai multor companii internationale pe piata din Malaezia. Printre acestea se numara low-costul AirAsia, un concurent serios pentru operatorul national.
De altfel, Malaysia a incercat sa impulsioneze veniturile prin promotii agresive si a renuntat la cateva zboruri intercontinentale. Insa strategia de business nu a functionat, iar operatorul a ajuns sa inregistreze pierderi in ultimii trei ani, ajungand la un deficit de 1,3 milioane de dolari.
Mai mult, disparitia Boeing-ului 777 la inceputul lunii martie n-a facut decat sa amplifice problemele financiare ale companiei aeriene. Familiile pasagerilor din avionul disparut au dat in judecata compania aeriana, cerand daune de milioane de dolari. In acelasi timp, operatorul se izbeste de neincrederea potentialilor clienti, care evita sa mai apeleze la serviciile lor.
Guvernul malaezian a mai ajutat in urma cu un deceniu operatorul aerian, neprofitabil si atunci, creand, practic, o noua companie nationala, care a absorbit activele si pasivele vechii institutii, ajutand organizatia sa-si plateasca datoriile. „Au reusit s-o faca sa devina profitabila pentru cativa ani”, explica economistul de la Credit Suisse. Cel mai probabil, si de data aceasta, statul va incerca sa ajute operatorul sa-si refaca aripile. Intrebarea care se pune este cum anume.
Reprezentantii Malaysia Airlines n-au vrut sa faca niciun comentariu pe marginea acestui subiect, noteaza CNN.
Pasagerii si turistii chinezi evita Malaezia