”Noi ne-am asumat prin programul de guvernare câteva proiecte strategice pentru că dezvoltăm infrastructura dezvoltăm economia şi bunăstarea românilor. Cel mai apropiat de sufletul meu proiect ar trebui să fie Autostrada Transilvania. Eu refuz să dau vina pe greaua moştenire, această placă nu cred că mai interesează pe nimeni. (...) Din această etapă români aşteaptă de la noi soluţii şi să livrăm lucruri concrete. Avem 857 km de autostradă, avem 134 km în lucru şi sperăm în acest an, dacă antreprenorii se ţin de termenele asumate, putem discuta de minim 40 de km de autostradă până în maxim 100 km de autostradă sigur că putem să depăşim, dar eu nu o să promit” a declarat Lucian Bode, luni seară, într-o emisiune la TVR, potrivit News.ro.

Acesta a adăugat că în prezent constructorii au ”toate condiţiile îndeplinite” pentru a finaliza în termenul contractual cei 40 de kilometri au drumului expres Craiova – Piteşti.

”Statul român nu are datorii către antreprenori, îşi plăteşte toate facturile, (...) Sunt zeci şi zeci de subcontractori care nu-şi primesc banii şi se blochează lucrările”, a mai spus Bode.

Bode a oferit detaii despre stadiul anumitor tronsoane aflate în lucru. ”Sunt constructori serioşi, din păcate nu au capacitatea de a realiza cap-coadă Sibiu – Piteşti”, a explicat ministrul Transporturilor.

Pe tronsonul Sibiu-Piteşti nu gândacul e problema

Lucian Bode a mai spus că în România sunt 39 de situri Natura 2000 de care trebuie ţinut cont atunci când se construiesc autostrăzi, iar, dacă autorităţile române vor să acceseze fonduri nerambursabile, trebuie să respecte regulile europene în această privinţă.

Bode spune că, pe Autostrada Sibiu - Piteşti, ”nu gândacul este problema” şi anunţă că, în decurs de o lună, Ministerul Transporturilor va răspunde cerinţelor Comisiei Europene în ceea ce priveşte protecţia mediului pentru tronsonul Sibiu – Piteşti.

Întrebat ce părere are despre afirmaţiile care spun că nu se doreşte dezvoltarea României, ministrul Transporturilor spune că „este fals” acest lucru.

„Este fals. Pe Sibiu – Piteşti se lucrează, se trag bani. Avem bugetaţi bani, dacă nu respectăm regulile Comisiei Europene riscăm să nu se tragă aceşti bani. Am făcut un inventar: avem 39 de situri Natura 2000 care impactează autostrăzile în România, cele care sunt proiectate, în execuţie şamd. Pentru 25 dintre aceste situri avem planuri de management, pentru 14 nu avem. Pentru cele pentru care nu avem Planul de management, suntem obligaţi să facem evaluarea de impact asupra mediului pentru aceste proiecte. Este obligatorie dacă vrei să primeşti finanţare europeană. Ministerul nostru cu Ministerul Mediului dăm răspunsuri la toate întrebările Comisiei Europene pentru că ne dorim bani europeni nu putem să jucăm după alte reguli decât după regulile lor”, a declarat Lucian Bode.

Ministrul a precizat că „nu gândacul e problema”, că pentru tronsonul Sibiu- Piteşti există plan de management, dar că autorităţile europene au cerut „măsuri suplimentare” pentru că „nu le-am respectat aşa cum şi-au dorit ei”.

Bode a spus că, în cel mult o lună, Ministerul Transporturilor va răspunde la toate solicitările Comisiei Europene care a suspendat analiza privind finanţarea acestui tronson.

„Răspunsul nostru este că vom lua toate măsurile solicitate de ei, dar nu ne dorim un lucru: dacă reluăm analiza de impact asupra mediului asta ar însemna că decizia de a primi finanţarea să vină peste doi ani de zile”, a mai spus ministrul.

Studii de fezabilitate reactualizate pentru Autostrada Moldovei

În ceea ce priveşte Autostrada Moldova, ministrul spune că este nevoie de reactualizarea studiilor de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, pentru că acestea sunt vechi, iar finanţarea pentru reactualizarea celor trei studii de fezabilitate se va face din fonduri europene, după care se va decide din ce bani va fi finanţată construirea autostrăzii.

„Pe 2021 – 2027 noi nu ştim câţi bani avem. Anticipăm că o să avem în jur de 4-5 miliarde de euro, că o să fazăm în jur de 3 miliarde de euro şi atunci acele proiecte vor apăsa, vor pune o presiune pe cadrul financiar multianual 2021 – 2027, dar nimeni nu spune care proiecte vor fi finanţate”, a mai spus ministrul Transporturilor.

Lucian Bode susţine că există „o firmă serioasă în România” care se ocupă de construcţia de mari proiecte de infrastructură rutieră, el spunând că aceasta este compania omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.