Autostrazile construite in zona de ses din Romania sunt de trei ori mai scumpe decat in Bulgaria
Autostrazile construite in Romania la ses sunt de trei ori mai scumpe decat in Bulgaria, iar diferenta intre costurile minime si maxime pentru aceeasi forma de relief este mai mare decat in Polonia si Bulgaria, potrivit Consiliului Concurentei, care transmite autoritatilor sa evite actele aditionale.
"In cadrul analizei s-a constat o variatie semnificativa a preturilor medii pe kilometru de autostrada. Spre exemplu, la zona de ses, in Romania preturile au variat intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Fetesti- Cernavoda) si 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Pitesti), in Bulgaria intre 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) si 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia si Yana), iar in Polonia in intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa)", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei, citat de Mediafax.
In Romania, variatia pretului mediu pentru un kilometru de autostrada construit in aceeasi forma de relief este de 45,8%, mai mare fata de cazul Poloniei (36,4%) si Bulgariei (14,2%), potrivit sursei citate.
In urma prelucrarii datelor si informatiilor puse la dispozitie de CNADNR, analiza arata ca in Romania pretul mediu al unui km de autostrada construit in zona de ses este de 23,3 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostrada construit in zona de deal este de 20,8 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost.
Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu/km de autostrada construit in zona de ses este de aproape trei ori mai mare, potrivit sursei citate.
Consiliul Concurentei a constatat ca exista situatii in care, prin semnarea de acte aditionale, castigatorul licitatiei (cel care ofera cel mai mic pret) negociaza direct cu autoritatea contractanta o noua valoare a lucrarii, care poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse initial de concurentii sai. Astfel, in perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de executie de lucrari de constructii de drumuri si de servicii au fost incheiate 203 acte aditionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.
Din cele 23 de contracte cu valoare modificata, pentru opt valoarea initiala a fost marita cu aproape 50%, pentru alte opt a crescut intre 10% - 30%, iar doua contracte de lucrari au suferit modificari de peste 50% din valoarea initiala.
"Aceasta situatia nu este o caracteristica doar a pietei romanesti: conform unui raport al Curtii Europene de Conturi privind lucrarile de infrastructura derulate din fonduri comunitare in Germania, Grecia, Polonia și Spania in perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% in timpul executiei lucrarii", se spune in comunicat.
Analiza realizata de Consiliul Concurentei indica faptul ca piata lucrarilor de constructii de drumuri este slab concentrata, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii.
"Asocierile intre companii in vederea participarii la licitatii, precum si prezenta unei companii in doua sau mai multe asocieri pentru a participa la licitatii ce se desfasoara in acelasi timp, sunt frecvente si reprezinta caracteristici ale acestei piete. Desi legale conform legislatiei privind achizitiile publice, din punct de vedere al concurentei acestea creeaza suspiciuni privind schimbul de informatii sensibile intre participanti si limiteaza posibilitatea partilor de a concura una cu cealalta sau cu terti in calitate de companii independente", arata Consiliul Concurentei.
In vederea asigurarii unei concurente reale in cadrul unei licitatii, Consiliul considera necesara limitarea interactiunii intre ofertanti si evitarea organizarii simultane a licitatiilor cu acelasi obiect, asa cum s-a intamplat in cazul licitatiilor corespunzatoare celor sase sectoare organizate de CGMB pentru atribuirea contractelor cadru de asfaltare a strazilor. Pe de ala parte, implicarea companiilor in mai multe contracte de lucrari de constructii de drumuri in acelasi timp, fara a dispune in mod real de resursele necesare, poate conduce la disfunctionalitati ale pietei, prin intarzieri in executarea lucrarilor si implicit, cresterea costurilor acestora.
Studiul autoritatii de concurenta arata ca termenele de executie a lucrarilor din Romania au fost depasite la majoritatea tronsoanelor de autostrada cu mai mult de 12 luni.
Raportul mentioneaza si faptul ca, desi obligatorie, publicarea in anunturile de participare a valorii estimate a contractelor de lucrari de constructii de drumuri poate influenta/afecta formarea pretului. Cunoasterea acestora poate conduce la elaborarea unor oferte financiare care nu reflecta costurile reale si performantele economice ale companiilor, ci tind sa se alinieze la aceste valori estimate.