Romania la export! Antivirusul romanesc se vinde in Asia, iar firmele de cablu ataca in forta piata europeana
Solutii antivirus romanesti pentru firme asiatice si servicii de cablu pentru croati. Cam asa se poate rezuma business-ul unor companii romanesti care au luat cu atac piata globala si au reusit sa-si impuna serviciile pe pietele internationale.
Pornita la drum in urma cu 15 ani de misteriosul om de afaceri Zoltan Tsezari, compania ofera servicii de cablu, internet, telefonie fixa si mobila in peste 200 de orase din tara, precum si in regiune.
Chiar si asa, RCS&RDS nu pleaca la drum fara experienta. Este singurul operator cu capital romanesc de pe piata, dupa ce fostul operatori monopolist Romtelecom a fost privatizat. Aici ii are ca adversari pe UPC si Romtelecom, insa este, la ora actuala, cel mai mare operator de cablu, cu 2,7 milioane de clienti.
Cum sta situatia in regiune? Cei de la agentia de rating Moody's puncteaza, in cel mai recent raport, faptul ca firma este lider pe piaţa televiziunii prin satelit in Cehia si Croatia, iar in Serbia ocupa locul doi, la fel ca in Ungaria (televiziunie prin cablu si satelit), potrivit Autoritatii maghiare pentru Reglementare in Comunicatii. Aici, operatorul are, prin brandul Digi TV, circa 690.000 de clienti si o cota de 25%.
In Ungaria si Slovacia, operatorul ofera servicii de televiziune prin cablu si satelit, iar in Cehia, Croatia si Serbia doar televiziune prin satelit.
Si pentru ca multi romani au plecat la munca in Spania si Italia, operatorul le-a oferit si acestora o alternativa: servicii de telefonie.
In plus, cele mai recente planuri are operatorului arata faptul ca acesta va intra si pe piata de IPTV, segment pe care activeaza Romtelecom si INES TV.
Datorii de milioane de euro si o achizitie in vizor
Care este insa pretul platit pentru extinderea agresiva? Milioane de euro din credite bancare si o listare esuata in 2007. Chiar si asa, operatorul nu are de gand sa se opreasca aici, iar cel mai recent zvon da ca sigura achizitia UPC, al doilea jucator de pe piata de cablu autohtona contra sumei de 300 de milioane de euro.
In plus, agentia Moody's scrie ca RCS&RDS are scadent un credit de 175 de milioane de dolari in 2011 si inca 375 de milioane de dolari in 2012.
In 2009, RCS&RDS a avut afaceri de 391 milioane de euro si profit net aproximativ 50 de milioane de euro.
Dezbina si stapaneste
Cel putin asa pare a fi deviza celor de la RCS&RDS care au practicat preturi mai mici decat competitia. Asa au reusit sa atraga sute de mii de clienti. In plus, au cumparat si mici firme de cartier pe banda rulanta.
Ofensiva operatorului local a inceput in 2008 cand a cumparat InfoGate Telecom, proprietarul retelei de cartier bucurestene C-Zone. Si nu s-a operit aici. In primavara lui 2010, RCS&RDS a achizitionat si Airbites, un mic furnizor de servicii telecom cu operatiuni in sase orase. Insa adevarata miza a achizitie era portofoliul de 45.000 de clienti.
La nivelul lui 2010, desi existau in jur de 500 de provideri de internet, aproximativ 80% din piata era reprezentata de clientii RCS&RDS si UPC, potrivit publicatiei britanice BroadbandNews, care analizeaza piata telecom din sud-estul Europei.
Antivirus romanesc. Destinatia? China!
Daca operatorul local RCS&RDS si-a facut un nume in regiune, nici companiile romanesti nu stau deoparte. De exemplu, cei de la Gecad vand solutii de e-mail in Rusia, iar cei de la BitDefender - programe antivirus in tari precum SUA si China, iar in 2013 vor sa listeze compania la bursa.
Creatorul BitDefender - Florin Talpes - este absolvent al Facultatii de Matematica si a intrat in domeniul software inca din 1983 si a fost cativa ani cercetator la Institutul pentru Tehnica de Calcul, potrivit Business Magazin. Acum, el conduce un business cu operatiuni in 100 de tari.
"Printre cele mai importante se numara SUA (unde avem doua echipe, una in Florida si alta in California), Africa de Sud, Australia, Canada, China, Coreea de Sud, Franta, Germania, Italia, Marea Britanie, Malaiezia, Portugalia, Spania, Thailanda si state din Orientul Mijlociu. Procesul de extindere in afara Romaniei a inceput in anul 2002 odata cu deschiderea birourilor din Germania lansarea magazinelor online", spune Florin Talpes, CEO al BitDefender.
La momentul actual, in China, sunt peste 200 de milioane de utilizatori care folosesc produse BitDefender ori produse care contin tehnologie BitDefender, iar in Coreea de Sud, tara cu cea mai mare viteza medie a conexiunilor la internet, 95% din produsele antivirus de pe piata folosesc tehnologii BitDefender. Iar cuvantul de ordine care poate caractezi companiile romanesti de solutii antivirus este extindere la nivel global. Iar acest lucru nu este de mirare daca luam in calcul faptul ca piata locala de antivirus este estimata la doar 8 milioane de euro, spre deosebire de posibilitatile externe.
In prezent BitDefender are peste 400 milioane utilizatori, iar 95% din vanzari sunt realizate in straintate. In Romania, compania are o cota de piata de 40% si in Franta - 20%. Chiar si asa listarea a tot fost amanata din cauza conditiilor economice. Pe piata antivirus autohtona, competitorii BitDefender sunt Kaspersky, Panda Security si Symantec.