Povestea unui esec neasteptat. De ce nu a functionat LinkedIn, reteaua care producea 25 milioane de dolari in patru luni
Cateodata un start-up se dovedeste a fi o miscare inteligenta. Au existat insa asemenea mici afaceri, care desi la inceput au cunoscut o crestere uriasa, in final s-au “desumflat” asemenea unei bule. Un exemplu in acest sens il reprezinta reteaua LinkedIn, care a atras peste opt milioane de utilizatori in doar patru luni si 25 milioane de dolari. Lucrurile stau cu totul altfel in prezent.
LinkedIn a beneficiat de atractia mass-media si a investitorilor inca de la debut. A crescut, astfel, de la 400.000 de useri pe care ii avea in decembrie 2003, la peste opt milioane in aprilie 2004.
Reteaua de socializare a fost perceputa de multi utilizatori din mediul corporatist si antreprenorial drept “o gura de oxigen” si o platforma pentru profesionisti, care imbina cu succes nevoia de socializare cu relatiile profesionale.
Initial, fondatorul categoriei Branchout al LinkedIn, Rick Marini, a atras peste 25 de investitori. 25 milioane de euro a produs LinkedIn in doar patru luni de zile. Cresterea impresionanta a scazut dramatic insa in ultimele doua luni din 2012: mai si iunie. Mai putin de jumatate dintre useri mai sunt activi luna de luna (aproape 2,7 milioane).
Ce a dus la colapsul neasteptat al start-up-ului din ultimul an, asadar? Potrivit Business Insider, Marini crede ca a gresit cand nu s-a axat pe fidelizarea clientilor sai. In prima faza, managerul s-a ocupat de atragerea utilizatorilor, ceea ce a crescut si interesul investitorilor. Insa userii sai nu au ramas loiali retelei dupa ce s-au inscris in comunitate, nu s-au atasat de brand.
Cu 45 de zile in urma, Marini si-a dat seama ca trebuie sa faca ceva in privinta asta. A pus ochii de cativa oameni de vanzari si a mai angajat ingineri, stiind ca reteaua sa are tot mai mult de suferit. In moment, angajatii LinkedIn lucreaza la un proiect de redesenare a conceptului retelei, care va fi lansat in cateva luni. “Pentru a construi o companie care sa reziste in timp, trebuie sa indeplinesti trei conditii. In primul rand sa fii dispus sa investesti in achizitii. Al doilea il reprezinta fidelizarea clientilor. Iar al treilea e monetizarea. Noi ne-am oprit la prima. Acum trebuie sa trecem la urmatorul pas”, le-a spus Rick Marini celor de la Business.
Intrebat de ce nu a facut aceasta miscare mai demult, fondatorul a declarat: “Ultimele sase luni am incercat sa ne mentinem la un nivel cat mai sus. Nu poti anticipa cresterea rapida ori scaderea drastica a unui proiect. Desi trebuie sa te ocupi de mai multe lucruri in paralel, uneori lucrurile nu-ti ies chiar asa cum le planuiesti si nu ai de ales. La un moment dat insa, trebuie sa ai curajul de a accepta faptul ca ai probleme si sa faci ceva in privinta asta.”
Citeste si: