Vineri, cei de la Wall Street Journal relatau ca Google va construi si comercializa un gadget de muzica branduit sub nume propriu. Gadgetul va fi un produs de tip consumer.

In momentul de fata, Google mai are putin sa finalizeze achizitia Motorola, cel mai mare producator de boxe TV din lume si unul dintre principalii producatori de telefoane mobile. Eric Schmidt, vicepresedintele Google a declarat ca operatorul celui mai popular motor de cautare din lume nu este interesat sa cumpere businessul Motorola doar pentru patentele sale.

Adevaratul motiv care ar sta in spatele achizitiei ar consta in deschiderea unor magazine de tip retail, sustin cei de la Business Insider. Poate ca Larry Page, actualul CEO al motorului de cautare Google era jelos pe succesul lui Steve Jobs (cofondatorul si fostul CEO al Apple). Sau poate ca sefii de la Google sunt putin invidiosi pe veniturile si profitul pe care il inregistreaza Apple.

Oricare ar fi insa principalul motiv pentru care Google intentioneaza sa treaca la componente hardware, miscarea nu se va dovedi foarte inspirata, scriu jurnalistii americani. Si asta pentru ca Google nu si-a aratat niciodata abilitatile de a construi, promova si comercializa produse de tip consumer.

Google vs. Apple. Ce sanse are motorul de cautare sa devanseze cea mai admirata companie din lume

Sa facem, de exemplu, o comparatie cu Apple, cea mai admirata companie din lume, la ora actuala. Ce anume a ajutat-o sa obtina acest titlul? Are Google sanse sa-i calce pe urme in aceasta noua provocare?

1. Grija pentru design si calitate. Apple a revolutionat industria IT prin estetica produselor tehnologice pe care le-a comrcializat. iMac, iPod, iphone, Mac Air si ipad sunt doar iGadgeturile cumparate de milioane de consumatori din intreaga lume datorita formelor spectaculoase si folosirii extrem de accesibile, chiar si in randul copiilor.

Cel mai bun design pe care l-a reusit pana acum Google a fost pagina sa de inceput (home page-ul), placut pentru simplitate si coloristica. Reteaua de socializare a Google, Google+, prin care gigantul online a sperat sa ia fata companiei lui Mark Zuckerberg (Facebook numara la ora actuala aproximativ 850 de milioane de utilizatori la nivel global), a incercat cateva elemente noi. Cercurile folosite de Google+ au fost desenate de fapt de catre unul dintre primii specialistii in design de la Apple, Andy Hertzfeld. Ultimele redesanari ale produselor Gmail, Reader sau Search au nascut insa mai multa frustrare in randul consumatorilor decat incantare, noteaza Business Insider.

2. Forma finala a unor produse pe care publicul sa le adore. iGadgeturile Apple sunt concepute si desenate in baza unor experiente trecute. Insusi Steve Jobs, fostul CEO al companiei americane, decedat anul trecut in octombrie, spunea ca Apple nu asculta de clientii sai, ci se intreaba cum ar putea sa-i surprinda, sa le ghiceasca gandurile si nevoile.

Google este cunoscut pentru semi-inaugurarile unor produse precum Music sau Google TV, lansate pe piata ca beta, ulterior imbunatatite in functie de feedback-ul primit. Strategia aceasta functioneaza in cadrul serviciilor de internet, nu si in cazul produselor vandute pentru sute de dolari.  

3. Relatiile cu clientii. Genius Bar le ofera consumatorilor Apple orice informatie cu privire la nelamuririle vizavi de produsele lor. Google cu greu ofera servicii personalizate celor mai importanti clienti ai sai – publicitarii care inregistreaza 95% din afacerile Google.

4. Fabricatia produselor. Actualul director general al Apple, Tim Cook, este un geniu in managerierea aprovizionarii magazinelor companiei.

Google a incercat si el sa tina pasul cu furnizorii sai pentru centrele de informatii, dar una este sa incerci sa asiguri productia necesara si alta e sa construiesti milioane de device-uri.

5. Activitatile de promovare. Va aduceti aminte de primele reclame la iPod? De acele figuri care dansau? Poate ca unii dintre voi va aduceti. Dar de papusile care cantau impreuna cu David Bowie in spoturile Google+? Probabil ca nu le mai retineti, insa nu din acelasi motiv. Raspunsul este unul singur: companiile pot face inovatii.

Microsoft si-a petrecut 10 ani si cateva miliarde de dolari pentru a intra in afacerile cu jocuri. Si la ora actuala cheltuieste in jur de patru miliarde de dolari, dar putem spune ca in sfarsit a dat lovitura cu unul dintre produsele sale (Xbox), reusind sa detroneze Sony.

Amazon devine incet-incet o companie de hardware, dar abia dupa cativa ani buni in care a vandut online, in regim de retail, componente hardware. A inteles cat de importante sunt logistica, promovarea, marketingul si relatiile cu clientii, iar acum detine o baza de date impresionanta despre clientii sai, pe care o poate folosi cu succes.

Pana acum, Google nu a vandut cu succes nimic catre consumatorii finali. Nici macar un singur produs, subliniaza site-ul american. Gigantul IT se pricepe foarte bine sa construiasca rapid, sa fie folositor, accesibil pentru sistemele de operare si software-urile care functioneaza la scala larga si nu in ultimul rand sa sa-si atraga utilizatorii cu reclame menita sa atraga o multime de bani.

Din businessul cu advertising Google face o multime de bani si-si detroneaza toti rivalii. Insa avantul intr-o afacere in care va trebui sa-si demonstreze cateva abilitati necesare pentru a epata, niciuna dintre ele dovedite pana acum, pare destul de riscant.

Citeste si:

FBI il desfiinteaza pe Steve Jobs. Detaliile incredibile ale unei anchete de 191 de pagini

Facebook iti distruge creierul si relatiile. Cateva motive pentru care investitia in compania lui Zuckerberg este sortita esecului