De ce valoreaza Facebook mai mult decat HP sau Amazon. La ce pret va ajunge reteaua lui Zuckerberg in 2015
Cea mai mare retea de socializare din lume a ajuns, la ora actuala, la 700 de milioane de utilizatori si, totodata, un etalon pentru companiile online a caror valoare a explodat, depasind astfel giganti IT precum HP, companie care are zeci de mii de angajati si venituri mult mai mari, scrie Wall Street Journal.
Facebook valora in 2007, aproximativ 15 miliarde de dolari. Reteaua lui Zuckerberg este estimata astazi la 84 de miliarde de dolari, luand in calcul tranzactiile cu actiuni de pe pietele private de titluri. Mai mult, cativa analisti sustin ca Facebook ar putea valora in cazul unei listari pe bursa in 2012, peste 100 de miliarde de dolari.
Avand in vedere cifrele de mai sus, WSJ a intrebat mai multi analisti si manageri de ce ar valora insa Facebook 100 de miliarde de dolari acum si in ce masura ar mai putea creste reteaua sociala in viitor.
Facebook ar putea avea in 2015 o valoare de piata de 140 de miliarde de dolari, potrivit estimarilor lui Geoff Young, seful Redpoint Ventures, un fond de investitii specializat in start-up-uri din online. "Facebook are potentialul de a valora atat de mult si poate chiar mai mult decat Google din cauza numarului mare de utilizatori la nivel global si a potentialului de crestere virala pe care il are", spune acesta.
Raportandu-se la cota pietei de publicitate online si cea detinuta de Facebook, Young preconizeaza ca site-ul social ar putea avea in 2015 venituri de 7 miliarde de dolari, bani pe care i-ar produce doar din bannerele publicitare pentru clientii din Statele Unite. Totodata, reprezentantul fondului crede ca in 2015 Facebook ar putea avea venituri de 19 miliarde de dolari. Cu o marja de profit de 40% inaintea taxelor si un multiplu de 25 aplicat castigurilor, ar rezulta astfel o valoare de aproape 140 mld. dolari.
Pentru Lou Kerner, managing director al diviziei de actiuni private de la Wedbush Securities, unul dintre primii analisti care au realizat o analiza formala a actiunilor Facebook, o evaluare mai "conservatoare" pe care o va avea reteaua sociala peste patru ani este de 234 de miliarde de dolari. "Cand am realizat primul nostru raport in februarie 2010 si am spus ca in 2015 Facebook va valora 100 de miliarde de dolari lumea a ras de mine, iar analiza a fost ridiculizata in blogosfera. Dar avand in vedere cat de repede a crescut compania si cat de repede si-a monetizat activele, estimam acum ca Facebook va valora 235 de miliarde de dolari in 2015".
"Oamenilor nu le place Facebook si nu au incredere in companie", spune insa Cristopher Soghoian, un avocat american. Acesta din urma crede ca investitorii ar trebui sa se uite la cresterea exploziva a retelei lansate de Google si sa evalueze riscul ca utilizatorii Facebook sa paraseasca reteaua de indata ce pe piata va aparea o alternativa "atragatoare" si care sa protejeze datele utilizatorilor. "Cred ca evaluarile Facebook iau in calcul cat de dificil le este oamenilor sa renunte la Facebook, dar cred ca daca pe piata va aparea un serviciu catre care oamenii pot migra atunci numarul celor care vor renunta va fi masiv".
Facebook merita sa fie evaluata la o valoare de 30-40 de ori mai mare decat veniturile sale anuale pentru ca e singura companie care are o asemenea acoperire la nivel global, crede si Rick Marini, CEO al BranchOut, un start-up care a construit o aplicatie pe baza platformei Facebook. "In cazul facebook nu exista nici macar un singur competitor care sa aiba o acoperire decenta. Facebook merita un bonus urias pentru ca sunt o companie cum nu exista alta astazi si pentru ca ofera un serviciu cum nu a mai existat pana acum in istoria internetului".
Facebook si succesul nebun pe care serviciul de socializare l-a avut, la nivel global, s-a facut si un film, i-a adus in acest an trei premii Oscar: pentru cel mai bun scenariu adaptat, cel mai bun montaj si cea mai buna coloana sonora.
Fondat de Mark Zuckerberg pentru a oferi posibilitatea de a contacta persoane apropiate si de a-si face noi prieteni virtuali, Facebook a ajuns cea mai populara si mai mare, dupa numarul de utilizatori, retea de socializare la nivel global, devansand site-uri concurente precum Twitter, LinkedIn, My Space (preluata ulterior de Specific Media pentru 35 de milioane de dolari).
Creat initial intr-o camera de camin a prestigioasei Universitati Harvard, din Statele Unite, Facebook a fost, la origine, o retea sociala cu circuit inchis, adresata doar studentilor institutiei de invatamant. Ulterior, ea s-a extins si in alte universitati americane. Din septembrie 2006, site-ul a devenit deschis tuturor. Ajunsa rapid extrem de populara in numeroase tari de pe mapamond, inventia lui Zuckerberg si-a atras si numeroase critici si controverse, ajungand sa fie interzisa in anumite state din Orientul Mijlociu.
De asemenea, prin intermediul acestei retele au fost provocate si coordonate unele manifestatii protestatare din Republica Moldova si Iran.
In prezent, Facebook are in jur de 700 de milioane de utilizatori la nivel mondial. In ianuarie 2011, serviciul social avea 2,5 milioane de utilizatori romani, dintre care jumatate in Bucuresti, potrivit unui raport publicat de facebrands.ro, un serviciu de monitorizare a paginilor de Facebook din Romania administrat de Standout si Byte Flux.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: