Visa: Guvernul ar putea stimula populatia sa plateasca taxele locale cu cardul printr-un discount
Plata impozitelor locale cu cardul prin Trezorerie reprezinta un demers pozitiv intrucat va conduce la cresterea tranzactiilor, insa pentru stimularea acestora Guvernul ar putea aplica reduceri la debitele platite cu cardul fata de cele achitate in numerar, apreciaza directorul Visa, Catalin Cretu.
"Orice initiatava care ar duce la cresterea platii de impozite si taxe locale, mai ales online, este pozitiva. Din perspectiva noastra, demersul autoritatilor este unul pozitiv, mai ales pentru primariile care nu accepta plata cu cardul in prezent. de la 200 de primarii care accepta in prezent si pana la cateva mii exista cale lunga si credem ca aici s-ar putea constitui marea valoare care ar putea fi adusa", a declarat Catalin Cretu, director regional pentru Romania, Croatia si Slovenia al Visa Europe, citat de Mediafax.
Guvernul a aprobat miercuri o ordonanta care creeaza cadrul legal pentru implementarea sistemului de plata cu cardul de catre persoanele fizice, online si la terminalele Trezoreriei, a impozitelor si taxelor administrate de catre ANAF, primarii si alte institutii publice, incepand din 2015.
Valenti Mavrodin, directorul Trezoreriei, a declarat pentru MEDIAFAX ca, in urma implementarii acestui sistem, prima data va fi data posibilitatea contribuabililor sa plateasca taxele si impozitele online si, ulterior, in cadrul unitatilor teritoriale ale Trezorariei, vor fi instalate terminale POS, pentru plata cu cardul la ghiseu.
Directorul Visa a aratat ca populatia ar putea fi stimulata de catre Guvern pentru a se orienta catre platile de taxe si impozite cu cardul in defavoarea numerarului, prin oferirea unei reduceri la sumele de plata, asa cum exista discountul pentru orice contribuabil care plateste taxele anuale integral in primul trimestru din an.
"Cred ca este momentul in care autoritatile, daca se angajeaza pe acest drum, sa articuleze concret preferinta pentru plata electronica si s-o sustina, poate, printr-un discount mai mare fata de plata in numerar. Daca te angajezi si spui ca preferi platile electronice, este important sa stimulezi si sa oferi anumite stimulente preferential pentru plata electronica", a spus Cretu.
El a precizat ca, din valoarea totala a banilor aflati pe carduri in Romania, de 30 miliarde euro, valoarea platita cu cardul se situeaza sub 20%, restul reprezentand retragerile de la bancomate, insa ca numar de tranzactii aproape una din doua operatiuni cu cardul reprezinta o plata.
"Plata taxelor cu cardul, in schimb, este mult la inceput, pe primele opt luni fiind consemnate circa 374.000 de tranzactii, in valoare de 134 milioane lei. Pentru a se dezvolta segmentul acestor plati este nevoie de extinderea retelei de acceptare, la fel ca in reteaua comerciala", a afirmat Cretu.
Valoarea medie a platii cu cardul se ridica la 34 de euro (circa 150 de lei), in timp ce valoarea medie a taxei locale este de aproximativ 250 de lei, potrivit datelor Visa. Directorul Visa a aratat ca primii care isi vor plati electronic impozitele si taxele vor fi cei care efecuteaza plati cu cardul regulat, de cel putin o data pe saptamana. El apreciaza ca, in prima faza, circa 10% dintre detinatorii de carduri vor putea beneficia de aceasta masura.
Potrivit ordonantei de urgenta, comisioanele bancare sunt de 0,3% si vor fi suportate din bugetul de stat, nu de catre contribuabili sau de catre institutiile carora le sunt platite diferitele impuneri fiscale.
Intrebat daca nivelul comisioanelor este multumitor, Cretu a reiterat ideea ca reglementarea comisioanelor este o masura care nu sprijina sistemul de plati cu cardul, intrucat e nevoie de beneficii atat pentru institutia de credit care a emis cardul, cat si pentru entitatea care accepta cardul, respectiv Trezoreria in acest caz.
"Dincolo de faptul ca reglementarea comisioanelor este privita intr-un anumit fel de industrie si dintr-o alta perspectiva de catre autoritati, cred ca ce este important ca o astfel de initiativa, care deschide un nou drum, sa fie implementata cum trebuie, astfel incat sa fie fezabila si sa dea posibilitatea volumelor mari pe care le vizeaza, pentru ca aceasta a fost dorinta Ministerului de Finante, sa creasca semnificativ volumul de plati electronice a taxelor si impozitelor", a comentat reprezentantul operatorului de plati.
Pe de alta parte, el a confirmat declaratia ministrului Finantelor, potrivit careia Romania va fi prima tara la nivel global care va avea un punct unic de plata cu cardul pentru toate taxele si impozitele, daca implementeaza rapid procedurile.
"Am fi prima tara din lume in care un minister, respectiv o trezorerie nationala devine acceptator de plati cu cardul. Vazand ordonanta in final, scrisa, pentru ca au avut loc discutii anterior la care am participat, am inceput deja consultarile in interiorul organizatiei pentru ca aceste lucruri presupun ca Ministerul de Finante sa devina membru Visa pentru a oferi acest serviciu de acceptare a platii cu cardul, asa cum o fac toate bancile comerciale care sunt membri Visa", a punctat Cretu.
El considera ca implementarea sistemului nu va fi usoara, avand in vedere numarul mare al institutiilor care urmeaza sa fie integrate. Procesul de integrare dintre Trezorerie si administratiile locale va fi realizat de catre Finante, existand deja o integrare in ceea ce priveste platile si fluxurile de bani.
"In ceea ce priveste relatia cu noi, evident va trebui sa facem niste teste, certificari sa ne asiguram ca o tranzactie care este autorizata pe un card Visa emisa de oricare dintre bancile din Romania va fi acceptata, banii vor fi debitati in conditii normale pentru aceasta plata la Trezorerie", a spus directorul organizatiei.
El nu a putut aprecia cand se va putea face prima plata prin noul sistem, insa confirma spusele ministrului Finantelor, ca este nevoie de 6-12 luni pentru implementarea proiectului, astfel incat platile sa poata fi realizate in a doua parte a anului viitor. Totodata, Cretu atrage atentia ca acest proiect trebuie implementat foarte bine din punct de vedere tehnic-operational, fiind necesar aportul specialistilor din industrie in acest proces.
"Dimensiunea lucrarii este in curtea Ministerului de Finante, certificarile cu noi vor avea loc in ultima parte a acestei lucrari operationale. Cred ca aceasta activitate este una specifica, tehnica-operationala, care trebuie facuta bine, de aceea este important ca in back-office aceasta activitate sa fie desfasurata de niste entitati care stiu sa lucreze in aceasta activitate, fiind unul dintre punctele exprimate in discutiile pe care le-am avut si cred ca Ministerul de Finante a inteles ca, desi este initiativa dansilor si vor avea controlul, au nevoie si de o componenta tehnica specializata pentru a desfasura aceasta activitate", a mai spus directorul Visa.
Bugetul de stat sau, dupa caz, cel al Trezoreriei, suporta cheltuielile cu implementarea, dezvoltarea si mentenanta aplicatiilor pentru serviciile de acceptare de plati electronice, precum si cele pentru prestarea serviciilor de procesare, decontare, comunicatii si alte servicii sau resurse necesare activitatii de acceptare de plati electronice cu carduri.
"Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituțiile publice care vor incasa venituri bugetare, intrucat se utilizeaza sistemul actual de decontare utilizat in relația cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat", se precizeaza in comunicatul ministerului.
Guvernul estimeaza costuri la bugetul de stat, in urma aplicarii proiectului, de 700.000 de lei pentru anul viitor si 1,2 milioane lei pentru 2016, iar la bugetul local de 2 milioane lei in 2015 si 2,3 milioane lei in 2016. Serviciile ar putea fi extinse si pentru firme, prin ordin emis de Ministerul Finantelor Publice, care va stabili tipurile de plati care pot fi achitate prin acest sistem, nivelul comisioanelor si entitatea care suporta comisionul.